وزارت صحت: بیش از ۵۰ درصد کودکان در افغانستان سوء تغذی هستند

گزارشگر:چهار شنبه 10 سنبله 1395 - ۰۹ سنبله ۱۳۹۵

mandegar-3وزارت صحت عامه می‌گوید که بیش از ۴۰ درصد کودکان در افغانستان با سوء تغذی مضمن و حدود ۱۰ درصد کودکان دیگر هم با سوء تغذی حاد مواجه هستند.
روز دوشنبه صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد در افغانستان با نشر گزارشی اعلام کرد، ۲.۷ میلیون نفر در افغانستان با سوء تغذی روبرو هستند که بیشتر از یک میلیون آن کودکان زیر سن پنج سال می باشند.
در این گزارش از وضعیت کودکان در کشور ابراز نگرانی شده است.
در همین حال، فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان نیز تایید می‌کند که بیش از نیمی کودکان کل کشور با مشکل سوء تغذی مواجه هستند.
آقای فیروز گفت: “دو نوع سوء تغذی وجود دارد؛ یک سوء تغذی مضمن و دیگری حاد است که بیش از چهل درصد اطفال در افغانستان از مشکل سوء تغذی مضمن و حدود ۱۰ درصد دیگر از سوء تغذی حاد رنج می برند”.
کودک زمانی به سوء تغذی مضمن مبتلا می شود که در شکم مادر و یا تا دوسال پس از تولدش در قسمت تغذیه مادر و کودک توجه نگردد.
آقای فیروز نیز می‌گوید که اگر به تغذیه مادران حامله و کودکان نوزاد توجه نشود، کودک از نظر فزیکی و روانی معیوب به بار می آید و این یک مشکل عمده بهداشتی در افغانستان است.
به گفته وی، از همین خاطر، اکثر نسل جدید در افغانستان قد کوتاه دارند.
وزیر صحت عامه دادن شیر مادر را به کودکان از مهم ترین عامل رشد و سلامت کودک می داند و گفت: “دلیل سوء تغذی حاد ندادن غذای مناسب به نوزاد است؛ اکثر مادران به نوزادان شان به هر دلیلی شیر نمی دهند بنا بر این طفل با سوء تغذی حاد مواجه می شود”.
آقای فیروز گفت، وزارت صحت عامه کمپاینی جدی به راه انداخته است که مادران را تشویق کنند، نوزادان شان را به مدت شش ماه به صورت حتمی شیر دهند و پس از شش ماه تا دوساله گی غذای متمم هم باید همراه با شیر مادر به کودکان شان بدهند تا کودک سالم به بار آید”.
او سوی تغذی را در کشور یک پدیده شوم خواند و تاکید ورزید، اکثریت امراض، مرگ و میر کودکان ناشی از سوء تغذی می‌باشد.
به گفته وی، وزارت صحت در قدم اول به سوء تغذی حاد و در قدم دوم به سوء تغذی مضمن توجه جدی دارد تا کودکان در آینده باردوش به بار نیامده و مصد خدمات برای افغانستان شوند.
گفته می‌شود، در افغانستان خانواده‌ها نسبت اقتصاد ضعیف و نا آگاهی نمی‌توانند به تغذیه مادران باردار و کودکان توجه کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.