آیا کشـیدنِ سگرت به کاهش استرس کمک می‌کند؟

گزارشگر:دوشنبه 15 سنبله 1395 - ۱۴ سنبله ۱۳۹۵

بخش نخست/

mandegar-3«زمانی که استرس دارم، سگرت می‌کشم، این کار آرامم می‌کند. به همین‌خاطر است که سگرت را ترک نمی‌کنم. می‌ترسم که دچار اضطراب و استرس بیش از حد بشوم.»
هرچند در یک نگاه سطحی، به نظر می‌رسد که این استدلال منطقی باشد؛ اما نکاتی دربارۀ ارتباط استرس و دخانیات وجود دارد که بی‌پایه بودنِ این استدلال را ثابت می‌سازد.
تنباکو، یک ضد استرسِ جعلی است. در واقع، این خودِ تنباکو است که استرس‌آور است. بنابراین، سگرت نیز یک ضد استرس جعلی است!
تا مدت‌های طولانی، تصور می‌شد که افراد پراسترس‌تر، برای آرام کردن خود، تمایل به سگرت کشیدن دارند. اما امروزه همه می‌دانند که این تصور کاملاً اشتباه است.
احتمال مشکلات اضطرابی در بین سگرتی‌ها بیشتر است: احتمال بروز اضطراب بین سگرتی‌ها ۵٫۵ برابرِ دیگران و احتمال بروز عارضۀ وحشت در بین آن‌ها ۱۵ برابرِ دیگران است… در نتیجه، سگرت افراد را مضطرب می‌کند! بنابراین به نظر می‌رسد، این‌که گفته می‌شود نیکوتینِ سگرت باعث آرامش و آسوده‌گی می‌شود، دامی بیش نیست!
اگر شما هم احساس می‌کنید که دخانیات استرس‌تان را افزایش می‌دهد، از این به بعد دیگر سراغ این مواد نروید و شیوۀ آرام شدن‌تان را تغییر دهید.
برای سگرت نکشیدن در زمان استرس، منبع استرس را شناسایی کرده و سعی کنید آن را از بین ببرید.
در ابتدا سعی کنید علت سگرت کشیدن در زمان‌های استرس را تشخیص دهید. به طور مثال؛ در دوران امتحانات، به عنوان بهانه‌یی برای استراحت، سگرت می‌کشید. چرا نوع دیگری از استراحت را برای خود در نظر نمی‌گیرد؟ مثلاً یک چای بنوشید یا از خانه بیرون بروید و هوایی تازه بخورید، گُل‌ها را آب بدهید، چند صفحه داستان طنز بخوانید و …
اگر زمانی که رییس‌تان به شما فشار می‌آورد، استرس پیدا می‌کنید، شاید بتوانید با یکی از همکاران‌تان صحبت کنید، پرسش‌های بیشتری بپرسید، یا حتا برایش توضیح دهید که رییس‌تان چه‌گونه با شما حرف زده است… و به این ترتیب، استرسِ وارده به خود را تخلیه کنید.
زمانی که احساس اضطراب و استرس می‌کنید، به طور خودکار دنبال راه‌حل دیگری جایگزین سگرت، بگردید.
روش دیگری برای رفع استرس بیابید، زیرا دخانیات هیچ کمکی به شما نمی‌کند.
سگرت کشیدن، بعضی اوقات، یک سری چیزها را از بین می‌برد.
شاید به نظر برسد که سگرت کشیدن گاهی اوقات خشونت را هدایت می‌کند. بنابراین می‌توانید به جای سگرت کشیدن، شیپور بزنید، خمیر نان را در دست‌تان ورز بدهید و یا یک ساجق بجوید.

گردآوری: پرتال فرهنگی اجتماعیِ پرشین‌پرشیا

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.