«فصل تازه در روابط دو متحد استراتژیک»

- ۲۶ عقرب ۱۳۹۱

دیپلمات‌های افغان و امریکایی دور نخست مذاکرات برای رسیدن به موافقت‌نامه امنیتی دوجانبه را روز پنجشنبه در کابل شروع کردند.
هدف از این مذاکرات بحث در مورد چگونگی حضور نیروهای امریکایی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ خوانده شده است.
اکلیل حکیمی، سفیر افغانستان در واشنگتن و جیمز وارلک، معاون نماینده ویژه رییس جمهوری امریکا برای افغانستان و پاکستان ریاست هیات‌های افغان و امریکایی را در این مذاکرات به‌عهده دارند.
مذاکرات دوجانبه از صبح روز پنجشنبه در مقر شورای امنیت ملی افغانستان آغاز شد و تا دیر وقت روز ادامه داشت.
انتظار افغانستان از امضای این موافقت‌نامه این است که نیروهای امنیتی افغانستان به کمک امریکا تقویت شود و توانایی دفاع مستقل از کشور را پیدا کنند.
طرف افغان همچنین امیدوار است که در این موافقتنامه موضوع مبارزه مشترک با تروریسم در خارج از مرزهای افغانستان هم گنجانده شود.
هر دو طرف امریکایی و افغانستان روشن کرده اند که امریکا به دنبال پایگاه نظامی دایمی در افغانستان و حضور تهدیدآمیز به همسایه‎ها نیست و این نکته در موافقتنامه برجسته خواهد شد.
«گفتگوهای صریح و دلگرم کننده»
دیپلمات‌های افغان گفته‌اند که مذاکرات در فضای دوستانه و بی‌پرده انجام شده‌است.
دو طرف تاکید کرده اند که گفت‌وگوها بر اساس احترام کامل به حاکمیت و منافع ملی افغانستان صورت می‌گیرد.
روسای هیات‌های مذاکره کننده امریکا و افغانستان روزپنجشنبه در نشست خبری نیز در کابل شرکت کردند.
جیمز وارلک گفت: «مذاکرات امروز برای ما بسیار دلگرم کننده بود. ما می‌توانیم با یکدیگر به روشنی صحبت کنیم. من مطمین هستم که مراحل بعدی مذاکرات منتج به سندی خواهد شد که منافع هردو کشور را ضمانت کند.»
آقای وارلک افزود:» این سند چارچوب قانونی را برای ادامه حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان با موافقت دولت افغانستان فراهم می‌کند.»
اکلیل حکیمی سفیر افغانستان در واشنگتن نیز گفت که این گفت‌وگوها فصل تازه‌یی را در روابط بین دو شریک استراتیژیک باز می‌کند.
او گفت:» در این موافقت‌نامه، کمیت، کیفیت، همکاری دفاعی و حضور امنیتی آمریکا در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ گنجانیده خواهد شد.»
آقای حکیمی افزود که این موافقت‌نامه مهمترین بخش از پیمان استراتژیک را میان افغانستان و آمریکا تشکیل می‌دهد.
پیمان استراتژیک میان دو کشور در ماه مه امسال میان باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان در کابل امضا شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.