یک عضو شورای ولایتی پروان: جابجایی افراد و اشخاص نامعلوم در باریک‌آب قابل قبول نسیت!

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 13 میزان 1395 - ۱۲ میزان ۱۳۹۵

جابجایی افراد و اشخاص ناشناس در شهرک باریک‌‌آب ولایت پروان برای مردم این ولایت قابل قبول نسیت.
محمد خلیل فضلی عضو شورای ولایتی پروان با بیان این این مطلب به روزنامه ماندگار می‌گوید: برخی از خانواده‌ها که از پاکستان به افغانستان عودت می‌کنند به ولایت پروان به خصوص شهرک باریک‌آب آورده می‌شوند که حتا هویت‌شان معلوم نیست؛ این کار اعتراض جامعه مدنی، مردم و اعضای mandegar-3شورای ولایتی پروان را در برداشته است.
آقای فضلی تصریح کرد که بیشتر این افراد کوچی‌ها و خانواده‌هایی از ولایت دور دست هستند.
به گفته او، تنها از دو ولایت همجوار پروان، پنجشیر و کابل که زمین‌ برای توزیع عودت کننده‌گان‌شان ندارند، وزارت امور مهاجرین به این افراد در ولایت پروان در شهرک باریک آب زمین توزیع کرده است.
این عضو شورای ولایتی پروان تصریح کرد که در حال حاضر، مردم پروان به مشکلات بی‌سر پناهی دچار‌اند و هیچ‌گاه نمی‌گذارند که خانواده‌هایی که از ولایات دور دست تذکره‌ و هویت‌شان معلوم نیست، به این ولایت آورده شوند و برای‌شان زمین توزیع شود. هرگاه این کار صورت گیرد و اشخاص و خانواده‌ها‌ به اساس برنامه‌های سیاسی به شهرک باریک آب پروان آورده شوند. او گفت که اعضای شورای ولایتی و مردم پروان در برابر این امر ایستاده‌گی خواهند کرد.
آقای فضلی با تأکید افزود که خانواده‌هایی که به کشور عودت می‌کنند، دارای مدارک ثبت شده هستند و ولایات‌شان مشخص است و به اساس برنامه وزارت امور مهاجرین هر ولایتی که زمین توزیع برای مهاجرینش نداشته باشد، در ولایت همجوارش برای‌شان زمین توریع می‌گردد. بناً ولایت زیاد است که زمین‌های وافر برای توزیع دارند؛ اما چرا همه عودت کننده‌گان را به ولایت پروان انتقال می‌دهند؟ در حالی که می‌توانند در ولایت خودو یا همجوارشان مسکن گزین شوند.
آقای فضلی با بیان این‌که ولایات جلال آباد هلمند، فراه و …، دشت‌های وافر دارند می‌تواند برای مهاجرین‌شان توزیع شود، گفت: در حال حاضر در شهرداری پروان بیش از ۲۰ هزار اوراق درخواستی افراد بی‌سرپناه وجود دارد و در حدود ۱۰ سال است که منتظر گرفتن زمین هستند؛ اما تا هنوز شهرداری جای‌مناسب در این ولایت برای توزیع به این افراد دریافت نکرده است. بنابراین، به هیچ وجه امکان ندارد که افراد ناشناخته آورده شوند و در ولایت پروان جایگزین شوند.
پس از این‌که ادعاهای مبنی بر جابجاسازی برخی خانواده‌ها و کوچی‌ها در ولایت پروان بلند شد، واکنش‌های تند را در رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشت.
شماری از کابران رسانه‌های اجتماعی جابجا سازی این افراد را یک برنامه از پیش تنظیم شده دانسته باور دارند که این کار می‌تواند منجر به برهم زدن اوضاع امنیتی در این ولایت شود.
در نوار تصویری که اخیراً در رسانه‌های اجتماعی دست به دست شد، نشان می‌هد که موترهای نوع لاری که خانواده‌ها را از پاکستان به افغانستان انتقال می‌دهند، بیشتر این موتر در ساعات تاریکی شب وارد ولایت پروان می‌شوند.
در این نوار یک فرد جوان در صحبت‌های خود می‌گوید که تا هنوز ۲۵ موتر نوع لاری به ولایت پروان وارد شده‌اند، این فرد که اسم از او گرفته نمی شود؛ هم‌چنان، از زبان مسوولان دروازه کابل پروان می‌گوید که از شام تا هنوز (نماز خفتن) بیش از چهل موتر لاری به ولایت پروان وارد شده است که همه‌شان خانواده‌ها را انتقال می‌دهند.
در قسمت دیگر این نوار گفته می‌شود که این خانواده‌ها که از ولایات دور دست به شهرک باریک آب آورده می‌شوند که امکان دارد به اساس یک برنامه سیاسی در این ولایت جایگزین شوند.
این فرد ادعا می‌کند حین ورد موترهای که خانواده‌ها را به پروان انتقال می‌دهند، یک موتر نوع تندرا و دو موتر که شیشه‌های ضد گلوله داشتند با مسوولان دروازه کابل- پروان صحبت کرده و از مسوولان خواسته‌اند که اجازه ورد این خانواده‌ها را به ولایت پروان ( شهرک باریک آب) بدهند.
این نگرانی‌ها در حال بیان می‌شود که شایعات مبنی به این‌که شماری از خانواده‌ها را برخی از افراد به عنوان عودت کننده‌ به اساس یک برنامه می‌خواهند در ولایت پروان جابجا کنند.
شهرک رهایشی باریک آب به عودت‌کننده‌گان ولایات پروان، پنجشیر و کابل پس از بازگشت از کشورهای بیرونی توزبع می‌گردد. اما، اخیراً گفته‌های وجود دارد که برخی از افراد مشخص می‌خواهند که تبار خاصی را در این ساحه جابجا سازند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.