توافق پنج کشور برای مبارزه با تروریسم

گزارشگر:دوشنبه 24 جدی 1397 - ۲۴ جدی ۱۳۹۷

وزیران خارجۀ پنج کشور آسیای مرکزی به همراه هند و افغانستان در بیانیۀ پایانی نشست خود در سمرقندِ ازبیکستان، بر موضوع مبارزه مشترک با تروریسم توافق کردند.

هند و پنج کشور آسیای مرکزی به همراه افغانستان دیروز در بیانیۀ نهایی این نشست، تروریسم در

ناهمواری_اروپا

تمام اشکال را محکوم کرده و توافق خود برای مقابله با هرگونه جریان تروریستی و افراطی که امنیت جهان را به خطر بیاندازد، اعلام کردند.
مبارزه با تروریسم بخشی از بیانیۀ نهایی مشترک میان کشورهای هند، آسیای مرکزی و افغانستان بود که اولین نشست سه‌جانبه خود را در شهر سمرقندِ ازبیکستان از دو روز آغاز کردند.

سوشما سواراج وزیر خارجۀ هند به همراه وزیران خارجه دیگر کشورها از جمله افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان در این نشست حضور داشتند.

با توجه به ارتباطات مشترک میان هند و کشورهای آسیای مرکزی در حوزه‌های تمدن، فرهنگ و تجارت طرفین در این بیانیه بر گسترش روابط دوستانه میان هند با کشورهای آسیای مرکزی تأکید شد.

کشورهای حاضر در نشست سمرقند همچنین بر همکاری‌های چندجانبه برای حمایت از اقدامات مشترک در راستای حل مشکلات امنیتی منطقه و بازگشت ثبات و توسعه موافقت کردند.

منطقه آسیای مرکزی از موقعیت راهبردی ویژه‌یی در سیاست خارجه هند برخوردار است و تحرکات جدید دهلی نو برای نزدیک شدن به همسایه‌گان آسیای مرکزی بیانگر بخشی از حوزۀ سیاست خارجی این کشور است. به گفته سوشما سواراج، وزیر خارجه هند روابط فرهنگی و تاریخی هند با کشورهای آسیای مرکزی دارای پیشینه دیرینه‌یی است و دو طرف از ارزش و فرهنگ‌های مشترک برخوردار هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.