کدام فهم و قرائت از اسلام، اسلامی است؟

- ۱۶ میزان ۱۳۹۵

آیا حاکمان و زمامداران مسلمان از نظر اسلام و شریعت اسلامی حق دارند تا ناکامی خود را در انجام وظایف و مسوولیت‌های شان در اشاره و استناد به آیات قرآن و احادیث نبوی توجیه کنند؟ حکم اسلام در مورد افراد و گروه‌هایی که از آدرس اسلام و به بهانۀ حاکمیت اسلام و اجرای احکام خداوند، mandegar-3مرتکب جنایات کشتار مردم بیگناه و مظلوم اعم از کودکان و زنان مسلمان در دارالاسلام و سرزمین مسلمانان می شوند، چیست؟ اسدالله عمرخیل والی قندوز در مصاحبه با خبرنگار تلویزیون آریانا گفت:«مرگه فرمانش(فرمان مرگ) از طرف پروردگار صادر می‌شود و این به مرمی تعلق ندارد. ما مسلمان هستیم هر وقتی که فرمان پرودرگار صادر شد اگر در صندوق آهنی هم باشیم میمیریم. کسی که کُشته می‌شود فرمان از طرف الله صادر شده است. در غیر فرمان الله نه توپ، نه تانگ و نه طیاره کسی را کشته می تواند.» مسلماً اشاره و استناد والی قندوز در این اظهارات به آیه ۷۸ سوره نساء بر می‌گردد: أَیْنَمَا تَکُونُواْ یُدْرِککُّمُ الْمَوْتُ وَلَوْ کُنتُمْ فِی بُرُوجٍ مُّشَیَّدَهٍ(هر کجا که باشید شما را مرگ در می‌یابد هرچند در برج های آهنین و سخت قرار داشته باشید.) ملاعمر رهبر گروه طالبان در شامگاه ششم میزان ۱۳۷۸(۲۸ سپتمبر۱۹۹۹) در پاسخ به این پرسش خبرنگار بخش پشتوی رادیو بی بی سی که پرسید: در سه سال حکومت طالبان اوضاع اقتصادی مردم به شدت رو به خرابی نهاده است، شما در بهبود وضع اقتصادی چه برنامه و تدابیری روی دست دارید؟، با لحن خشن پاسخ داد:«دا دخلکو کارندی. دا دخدای کار دی. . . . ( این کار مردم نیست. کار خداونداست. به کسیکه بخواهد زیاد میدهد و به کسیکه بخواهد کم میدهد. در بسیار ملک ها وضع اقتصاد خراب است”.
روشن است که اشاره و استناد رهبر طالبان در این پاسخ به آیاتی از قرآن در مورد رزق و روزی بر می‌گردد: إن‌ّ ربّک یبسط الرّزق‌َ لِمَن یشأ و یقدر إنّه کان بِعبادِه خبیراً بصیراً(سور اسراء ایه ۳۰) (همانا پروردگار تو، روزی را برای هر کس که بخواهد توسعه می‌دهد و برای هر کس که بخواهد تنگ می‌گرداند و البته خداوند همیشه به حال بندگان خود آگاه و بینا است.) عبدرب الرسول سیاف از رهبران معروف جهاد و مجاهدین رهبر حزب دعوت اسلامی افغانستان سال گذشته در تالار لویه جرگه روز تجلیل از هفتۀ شهید گفت:«انتحار کردن حرام است و کسانی که این کار را انجام میدهند در حقیقت با خدا و رسول او می جنگند. قرآن حکم می کند که چنین افرادی را با زجر بکشید، به دار بزنید و از روی زمین محوشان کنید. چرا مفتی‌هایی که برای حملات انتحاری و انفجاری طالبان، مشروعیت دینی میتراشند، خود بمب به کمر نمی‌بندند و انتحار نمی‌کنند؟…..” اما گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی که توافقنامۀ صلح را با رییس جمهور غنی از راه دور امضاء کرد، در بیانیۀ ضبط شدۀ خود از این راه دور از رییس جمهور خواست تا در جهت صلح با طالبان قبل از همه، تمام زندانی‌های طالبان را بدون قید و شرط رها کند. و امین کریم نمایندۀ وی در مذاکرات صلح با دولت در مصاحبه با تلویزیون خورشید در شهر کابل، حملات انتحاری حزب اسلامی را در شاه شهید و میدان هوایی در سال‌های قبل، حملات استشهادی خواند و تلفات مردم بیگناه را در این حملات ادعای دروغ و فوتو شاپ شده گفت. او که در دارلکفر فرانسه اقامت دارد و نه تنها اقامت که، شهروند این دارلکفر است در پاسخ به این پرسش خبرنگار که اگر انتحار، استشهاد و برای اسلام و رضای خداوند است، چرا او تا حالا خودش عملیات استشهادی انجام نداده، گفت: در یک جهاد و مبارزه، افراد وظایف مختلف دارند. آنچه که در این همه توجیه و تناقض مشاهده می‌شود، استفادۀ ابزاری از اسلام در جهت رفتار و عملکردی که افراد خود مسوول و پاسخگوی آن هستند همراه با تظاهر و ریاکاری است. به همان حدی که مردم، زجر و مظلومیت این استفادۀ ابزاری از اسلام را می‌کَشند و قربانی رفتار ریاکارانه می‌شوند، اسلام نیز گرفتار این مظلومیت است. سوال اصلی این است که چگونه می‌توان، هم مسلمانان، و هم اسلام را از این مظلومیت بیرون کرد و مانع ابزاری شدن دین خدا شد؟

اشتراک گذاري با دوستان :