سازمان عفو بین‌الملل و شهروندان: کندز با فاجعۀ انسانی روبه‌رو است

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 17 میزان 1395 - ۱۶ میزان ۱۳۹۵

شماری از شهروندان کندز که از جنگ فرار کرده و به کابل آمده‌اند، می‌گویند که شهر کندز تبدیل به وحشت‌کده شده و اگر مردم در جنگ کشته نشوند، از گرسنه‌گی می‌میرند.
آنان می‌گویند که هم‌اکنون مردم به آب، غذا و برق دست‌رسی ندارند و جنگ در تمام مناطق کندز ادامه دارد.
mandegar-3نزدیک به یک هفته است که نیروهای امنیتی افغانستان با طالبان درگیر اند و بخش‌های زیاد کندز میان این نیروها دست‌به‌دست شده و طالبان برخی از مارکیت‌ها و فروشگاه‌ها را آتش زده و اما تاهنوز تلفات مالی و جانی این درگیرها روشن نشده است.
شهروندان کندز می‌گویند، ناامنی در شهر کندز سبب شده تا بهای یک لیتر نفت به ۱۰۰ افغانی، یک کیلو گاز به ۱۲۰ افغانی و یک قرص نان به ۵۰ افغانی افزایش یابد.
از سوی دیگر، سازمان عفو بین‌الملل روز گذشته اعلام کرده بود که امکان یک فاجعۀ انسانی در این ولایت وجود دارد.
هم‌چنان، نماینده‌گان کندز در پارلمان می‌گویند که جنگ در داخل شهر و در ساحات بندر خان‌آباد، بندر کابل، باغ شرکت و بندر امام‌صاحب جریان دارد و مسیرهایی که شهر کندز را به کابل، شیرخان بندر و خان‌آباد وصل می‌کنند، به دلیل جنگ مسدود هستند.
عبدالله قرلق، سناتور کندز که سمت منشی مجلس سنا را نیز به دوش دارد، در یک نشست خبری گفت: امروز مردم کندز بزرگ‌ترین ضربۀ اقتصادی را می‌بینند، خانه‌های مردم حریق شده، تانک تیل، مارکیت‌ها و سرای‌ها به آتش کشیده شده‌اند.
به گفتۀ آقای قرلق: با وجود حضور ۱۲ هزار نیروی امنیتی در کندز، هنوز در این ولایت جنگ جریان دارد. او می‌گوید که خواجه‌مشهد، چهارراهِ آزادی، بندر امام‌صاحب و نوآباد تاکنون در کنترل طالبان است.
غلام‌محیی الدین، شهروند کندز می‌گوید: «طالبان بیشتر از ۱۰۰۰ جنگ‌جو ندارد، اما ما بیش از ۱۲ هزار نیرو در کندز مستقر داریم. ولی چرا ما در برابر طالبان جنگیده نمی‌توانیم. این نشان می‌دهد که حکومت مرکزی معامله کرده‌ و معامله می‌کند.»
او خطاب به مسوولان حکومت می‌گوید: «ما مردم کندز و جوانان کندز از حکومت مرکزی می‌خواهیم که لطفاً با سرنوشت مردم بازی نکنید، لطفاً با سرنوشت مردم معامله نکنید.»
آزدا یحیایی شهروند دیگر کندز می‌گوید که ولایت کندز حدود ۴ دهه در آتش جنگ سوخته، اما اکنون مردم آن امنیت و آرامی می‌خواهند.
یحیایی با بیان این‌که سقوط مجدد کندز خسارات مالی و جانی زیادی به مردم تحمیل کرده، افزود: هم‌اکنون در تمام مناطق و کوچه به کوچه جنگ ادامه دارد.
به گفتۀ این شهروند کندز: اکنون که شهروندان کندز در وضعیت وخیم امنیتی و اقتصادی قرار دارند، اگر جنگ آن‌ها را از پا درنیاورد، گرسنه‌گی و فقر آن‌ها را نابود خواهد کرد.
عبدالله رسولی، فعال مدنی در کندز در برگۀ فیسبوکش با اشاره به وضعیت اسفناک مهاجران ولایت کندز، نوشته است: «از دیرو‌ز بدین‌سو ده‌ها فامیل‌ مهاجر و آوارۀ کندزی با هزار امید و آرزو به دروازۀ وزارت مهاجرین مراجعه کرده‌اند تا غم نان و درد جای‌شان را با مسوولین وزارت مربوطه‌یی‌شان در میان گذارند؛ اما دروازۀ وزارت بسته است و مسوولین وزارت ناکارۀ مهاجرین به بهانۀ رخصتی حتا گوشی‌های خود را جواب نمی‌دهند.»
عرفات پردیس، شهروند دیگر کندز می‌گوید که شمار زیادی از شهروندان کندز در منازل خود گیر مانده و قادر به فرار نیستند.
در این حال، فرماندهی فرقه ۲۰ پامیر در ولایت کندز با نشر خبرنامه‌یی گفته است که ۳۸ تن از طالبان، در نتیجۀ درگیری‌ها در ولایت قندوز کشته و زخمی شده‌اند.
در این خبرنامه آمده است که در ادامۀ عملیات مشترک تصفیه‌یی با حمایت هوایی و توپچی نیروهای امنیتی و دفاعی زون شمال‌شرق، برای تأمین امنیت و سرکوب دشمنان مردم افغانستان و بازپس‌گیری ساحات از دست رفتۀ حومۀ شهر کندز در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۲ هراس‌افگن کشته شده و ۱۸ تن دیگر آنان در این عملیات زخمی شده‌اند.
وزارت دفاع ملی کشور نیز اعلام کرده است که ۱۰٩ طالب در عملیات نظامی در شهر کندز کشته و شانزده تن دیگر این شورشیان زخمی شده‌اند.
این وزارت گفته که در میان کشته شده‌گان، چند تن از افراد کلیدی گروه طالبان شامل هستند، اما از آن‌ها نام نبرده است.
جنرال محمد قسیم جنگل‌باغ، فرمانده پولیس کندز می‌گوید که به اثر عملیات‌هاى نیروهاى ویژۀ پولیس و ارتش ملى که درطى چند روز گذشته، در ساحات مختلف شهر کندز انجام داده‌اند، بیش از (۱۰۰) طالب مسلح کشته و زخمى شده‌اند.
به گفتۀ آقای جنگل‌باغ: در میان کشته شده‌گان طالب، نُه فرمانده برجستۀ آنان به‌شمول والى نام نهادشان براى ولایت تخار، مولوى حلیم مسوول استخبارات، قارى مالک مسوول نظامى، قارى شریف، قارى صبور قریشى، قارى کاروان، قارى محراب، قارى بلال و معلم شیر که از چهره‌های کلیدی طالبان بودند، کشته شده‌اند.
فرمانده پولیسن کندز هم‌چنان گفته است: تاکنون ساحات خواجه مشهد، مدیریت مبارزه علیه مواد مخدر، سه‌راهى سرک بندرخان آباد، شرشره، شرکت سپین زر و چندین ساحه دیگر مرکز شهر کندز از وجود طالبان پاک‌سازى شده است.
طالبان مهاجم بامداد روز دوشنبۀ هفتۀ گذشته، از چند جهت بر شهر قندوز حمله کرده و تا میدان اصلی این ولایت پیش‌روی کردند.
پس از آن نیروهای کماندو، طالبان را از داخل شهر قندوز بیرون کردند، اما جنگ هنوز هم در حومه شهر جریان دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.