“سقوط هلمند شکست سیاسی است”

گزارشگر:چهارشنبه 28 میزان 1395 - ۲۷ میزان ۱۳۹۵

برای سال‌های متمادی در گذشته ولایت هلمند در مدار توجه نظامیان غربی در افغانستان قرار داشته، اما حضور آنها نه تنها امنیت را بهتر نساخته بلکه برعکس بی‌ثباتی را در این ولایت عمیق‌تر کرده، به گونه‌یی که تقریباً تمام این ولایت جنوبی در معرض سقوط قرار دارد.
mandegar-3تشدید درگیری‌ها در هلمند جان صدها تن را گرفته و هزاران نفر را مجبور به ترک خانه‌شان کرده و این مردم خودشان را به شهر محاصره شده لشکرگاه رسانده‌اند، ادامه این درگیری‌ها در هلمند و محاصره شدن شهر لشکرگاه مرکز این ولایت و خطر سقوط آن به دست طالبان از یک فاجعه انسانی خبر می‌دهد.
براثر تشدید حملات طالبان در هلمند بیشتر غیرنظامیان در این ولایت فشارها را تحمل می‌کنند. به طور مثال بسم الله یکی از اهالی منطقه نادعلی هلمند است که پس از حمله طالبان و اصابت راکت به خانه‌اش تمام لوازم زنده‌گی را از دست داده است.
بسم الله که پدر هشت طفل است و فاطمه دخترش را در آغوش دارد در بیمارستان اورژانس لشکرگاه که توسط ایتالیایی‌ها اداره می‌شود، می‌گوید که خانه من در خط مقدم جنگ قرار داشت و با اصابت راکت تمام چیزم را از دست دادم . فاطمه سه ساله که در آغوش پدر است خود نیز از مجروحین این جنگ می‌باشد.
بخش جراحی این مرکز درمانی در ماه گذشته حدود ۲۱۶ زخمی را در این ولایت مداوا کرده و بیشتر این مجروحین در طی دو هفته ای اخیر به اینجا منتقل شدند که بیشترین تعداد مجروحین را پیش از هر زمان دیگر تشکیل می‌دهد.
با آغاز جنگ در هلمند ۵ هزار نفر آواره شدند
ویسنا نوستورویک هماهنگ کننده این بیمارستان اورژانسی در هلمند با اشاره به مجروحین که بستری هستند، گفت: اکثر این‌ها که به این جا منتقل شده‌اند براثر ترکش انفجار مین و گلوله انفجاری زخمی و یا هم بخشی از اعضای بدن را ازدست داده‌اند، اما بیشترین این مجروحین را کودکان تشکیل می‌دهند.
در ماه‌های اخیر حدود ۵ هزار خانواده به علت تشدید خشونت‌ها آواره شده و خودشان را به لشکرگاه مرکز این ولایت رساندند.
یکی از خانم‌هایی که صورت‌اش را با برقع پوشانده و در نزدیک یک دفتر کمک‌های بشری برای دریافت کمک ایستاده است، می‌گوید که اطفال من حدود ۲ ماه می‌شود نان برای خوردن ندارد.
بسیاری از مهاجران جدید تازه وارد به هلمند کسانی‌اند که یک زمان مناطق‌شان امن بود اما اکنون از امنیت خبری نیست، این آوارگان در خانه‌های گلی که اغلب از مردم محل می‌باشد جابجا شده‌اند و حتی در بعضی مکانها ده‌ها تن زیر سقف یک خانه زندگی می‌کنند.
جنگ در هلمند نشان از شکست امریکا است
هلمند که آمیزه‌یی از دشت کوه است و رودخانه نیز از این ولایت عبور می‌کند قلب چندین میلیارد دالر تجارت تریاک است، مدت طولانی است که تریاک این ولایت تامین‌کننده طالبان است. این ولایت جنوبی افغانستان یکی از راه‌های امن انتقال مواد مخدر برای شورشیان به ان طرف مرزهای افغانستان مانند پاکستان و ایران است.
شماری از ناظران می‌گویند اینکه صدها جنگجوی وابسته به طالبان بخش‌هایی از این ولایت استراتژیک را از هزاران سربازان افغانستانی که توسط غربی‌ها آموزش دیده و هنوز هم به غرب وابسته‌اند، را پس گرفته‌اند، نشان‌دهنده شکست عملیات نظامی امریکا در افغانستان است.
استیفن گری نویسنده کتاب عملیات مارگزیدگی که درباره حضور نظامی غرب در ولایت هلمند، گفت: سقوط بخش‌هایی از هلمند شکست نظامی نیست بلکه شکست سیاسی است.
به گفته گری با شکست هلمند و عدم درک پویایی غرب از این ولایت قبیله‌یی، ما مبارزه نظامی را در این ولایت با یک طرف اشتباه پایان یافته اعلام کردیم و به خاطر بعضی منافع، خود را در برابر مردم عادی هلمند تحقیر کردیم.
در کنار افزایش تلفات نیروهای امنیتی افغانستان، فساد اداری سقوط سریع شهرستان‌ها در هلمند نگرانی‌های را نسبت به ظرفیت نیروهای امنیتی افغانستان به وجود آورد. هم چنین وجود سربازان خیالی که اصلا حضور فیزیکی ندارند و فرمانده نظامی پول های هنگفتی را به اسم این سربازان به جیب می‌زدند یکی دیگر از نگرانی‌هایی است که در این کشور به شمار می‌رود.
یکی دیگر از نگرانی‌ها، خبرهای منتشر شده نسبت به فروش مهمات به طالبان می‌باشد، هراس از اینکه که در صورت تثبیت چنین خبرهایی امکان دارد دولت دست به صدور یک فرمان جدید بزند و تاکید کند که در صورت دریافت مصرف کردن رسید مهمات قبلی دولت مهمات جدید را در اختیار نیروهای امنیتی قرار خواهد داد.
سقوط لشکرگاه بی اهمیت است
حیات الله حیات والی هلمند برای هراس از سقوط لشکرگاه به دست طالبان تلاش بر بی‌اهمیت جلوه دادن سقوط هلمند به ویژه لشکرگاه کرده است.
والی هلمند صدها نیروی نظامی را به بهانه عقب نشینی استراتژیک از شهرستان‌های دور دست این ولایت فراخوانده و آنها را به اطراف شهر لشکرگاه جابجا کرده است، در حالیکه نیروهای امریکایی نیروهای افغانستان را در این ولایت پشتیبانی هوایی می‌کنند.
اما هیچ چیز در این شهر پوشیده نیست و حیات الله حیات چندین درخواست از سوی شماری از فعالین مدنی در این ولایت دریافت کرده که از وی خواسته شده در صورت نزدیک شدن طالبان به این شهر دست به خروج اضطراری از این شهر بزند و به کمپ «شورابک» برود، کمپی که یکی از مراکز مجهز نظامی در این هلمند به شمار می‌رود.
اما حیات الله حیات گفت که دولت در این ولایت حضور دارد و همه چیز تحت کنترل است. اما این ادعا او از سوی صاحبان رسانه به چالش کشیده شده است.
ادارات دولتی در هلمند از طالبان دستور می‌گیرند
در حالیکه درگیری‌ها در این ولایت افزایش یافته، در این اواخر طالبان به شبکه‌های مخابراتی خصوصی دستور داده که برای جلوگیری از جاسوسی در مواضع شورشیان فعالیت‌هایشان را در هلمند تعطیل کنند.
برای آن تعداد از آواررگان جنگ هلمند مانند حمید الله ۴۰ ساله که قبل دهقان بوده، و وضعیت پیش آمده در این ولایت را مسخره عنوان می‌کند. به گفته وی بیشتر مناطق امن این ولایت اکنون در اداره طالبان قرار دارد.
وی گفت اقوام و خویشاوندان ما که در ولسوالی ناوه زنده‌گی می‌کنند به من می‌گویند که به آنجا بروم، چون به گفته آن ها نه در آنجا جنگ است، نه ناامنی وجود دارد، هیچ دزدی نیست و نه کسی از شما درخواست رشوه می کند.
حمیدالله می‌افزاید اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، من مجبورم خانه ام را ترک کرده و به آنجا مهاجرت کنم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.