چــــــرا به جای دارو میوه بخوریم؟

گزارشگر:چهارشنبه 28 میزان 1395 - ۲۷ میزان ۱۳۹۵

بخش نخست/

mandegar-3چرا اغلبِ ما در دواخانه‌ها و در میانِ انواع و اقسام دواها، به دنبال اکسیری برای جوان شدن و جوان ماندن هستیم. حال آن‌که این اکسیرها در خانۀ ما موجود است. ما در خانه و یخچالِ خانه انواع مختلفی از آنتی‌اکسیدان‌هایی را داریم که ما را از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های خطرناک و حتا پیری، محافظت می‌کنند. بلی، میوه ها و سبزی‌ها. شاید کمتر کسی باور کند که این دسته از مواد غذایی، سرشار از داروهایی هستند که در هیچ دواخانه‌یی یافت نمی‌شود. در این مقاله تنها به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌شود.

کشمش
فنول‌هایی که در میوه‌ها یافت می‌شوند، فعالیت‌هایی آنتی اکسیدانی دارند و از تخریب‌های سلولی که در بدن رخ می‌دهند و پایه‌یی آکسیجنی دارند، جلوگیری می‌نمایند.
فلاونولزی (نوعی از فنول که از خانوادۀ فلاونویید می‌باشد) در کشمش وجود دارد و طی فرایند تبدیل انگور به کشمش کمتر می‌شود. اگرچه خیلی کم از خواص بروم شنیده‌ایم، اما باید بدانیم که بروم مادۀ معدنی‌یی است که رابطه‌یی مستقیم با سلامتی دارد و در سلامت استخوانِ زنان نقش عمده‌یی ایفا می‌کند. بروم ماده‌یی است که برای تبدیل استروژن و ویتامین D به شکل‌های فعال آن‌ها، مورد نیاز است. بعد از یائسه‌گی در زنان میزان استروژن کاهش می‌یابد و باعث حساس شدن استخوان‌ها می‌گردد تا آن‌جا که هورمون پاراتیرویید دستور به برداشت کلسیم از استخوان‌ها را می‌دهد.
مطالعات نشان داده است که بروم از آرتروز استخوانی و پوکی استخوان‌ها جلوگیری می‌کند و تاثیرات مفید استروژن درمانی در زنانی که به سن یائسه‌گی رسیده‌اند را افزایش می‌دهد. کشمش بین ۵۰ میوه‌یی است که حاوی بروم می‌باشد. کشمش، منبع خوب فیبر، آنتی اکسیدان و هم‌چنین منبع خوب انرژی است. این میوه هم‌چنین منبع خوب ویتامین D و هورمون استروژن می‌باشد. کشمش محتوی مقدار زیادی آهن می‌باشد. ۶۰۰ گرم کشمش، ۹۰ درصد آهن مورد نیاز روزانۀ بدن را تأمین می‌کند. آنتی اکسیدان از پیری و بیماری‌های حاصله از آن می‌کاهد. کشمش از سرطان جلوگیری می‌کند. کشمش میزان LDL یا کلسترول بد را در خون کم می‌کند و باعث کاهش بیماری قلبی می‌گردد.

آلو بخارا و آلو سیاه
یکی از موادی که در آلو سیاه و آلو بخارا یافت می‌شود، فنول نام دارد که نوعی آنتی اکسیدان است. این آلوها دارای ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم و سرشار از فیبر هستند. یکی از توانایی‌های آلو سیاه و آلو بخارا، قابلیت جذب بالای آهن می‌باشد که محققان یافته‌اند که این قابلیت به دلیل وجود ویتامین C موجود در آن می‌باشد. از فواید ویتامین C، می‌توان به سالم ساختن بافت‌های بدن و هم‌چنین مقاوم ساختن سیستم ایمنی بدن اشاره نمود. مصرف مقدار کمی ویتامین C، به‌صورت روزانه در فصل سرما برای جلوگیری از ابتلا به سرماخورده‌گی و آنفولانزا بسیار مفید می‌باشد و هم‌چنین مورد نیاز افرادی است که به‌طور مرتب از عفونت گوش رنج می‌برند. ویتامین C، از اکسید شدن کلسترول توسط رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌نمایند؛ زیرا اکسید شدن کلسترول سبب ابتلا به بیماری‌های قلبی در افراد دیابتی و هم‌چنین گرفته‌گی رگ‌ها می‌گردد. به علاوه ویتامین C، می‌تواند با خنثا نمودن رادیکال‌های آزاد، از پیشرفت بیماری‌هایی نظیر آسم، سرطان روده، آرتروز استخوان و روماتیسم جلوگیری نماید. آلو سیاه بسیار برای بینایی مفید است و از ابتلا به بیماری کم‌سویی چشم در دوران کهنسالی جلوگیری می‌نماید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.