چــــــرا به جای دارو میوه بخوریم؟

گزارشگر:شنبه 1 عقرب 1395 - ۳۰ میزان ۱۳۹۵

بخش دوم و پایانی/

mandegar-3توت زمینی
توت زمینی منبع خوبی از فیبر، ویتامین C، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد. این مواد مغذی باعث می‌شوند توت زمینی به عنوان یک جایگزین شیرین، باعث افزایش سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در کل ارتقای سلامتی بدن شود.
هم‌چنین دارای املاح کلسیم، آهن و فسفر می‌باشد. از مواد موثر مهم آن می‌توان تانن، موسیلاژ، قندهای مختلف، سالیسیلات‌ها و به خصوص اسیدهای میوه را نام برد.
توت زمینی سرشار از ویتامین و فاقد چربی اشباع است و کالری کمی دارد و مصرف این میوه از تصلب شرایین جلوگیری می‌نماید.

مالته
از نظر شیمیایی، مالته را منبع غنی ویتامین C می‌دانند و جالب آن‌که پوست آن در بسیاری موارد حتا مغذی‌تر از مالته است. کارشناسان موسسۀ ملی سرطان امریکا معتقدند موارد سرطان معده در امریکا تقریباً کم است؛ زیرا در تمام ماه‌های سال مالته و مرکبات در دسترس همه قرار دارد و بیشتر مردم آن‌ها را مصرف می‌کنند. ویتامینC یکی از عوامل مهم مهارکنندۀ سرطان است، به طوری که این ویتامین را دشمن نیرومندی بر علیه یکی از عوامل شناخته شدۀ سرطان‌زا یعنی نیتروزامین‌ها می‌شناسند. مالته به علت دارابودن پروتیین و کلسیم قابل جذب و نیز قند کافی، یک مادۀ مغذی و مقوی محسوب می‌شود که می‌توان به منظور تقویت عمومی بدن از آن استفاده نمود. وجود هورمون‌های رشد، کلسیم، فسفر، آهن، ویتامینA در مالته، شرایط لازم را برای رشد و نمو استخوان‌ها و عاج‌سازی به منظور استحکام دندان‌ها فراهم می‌کند؛ برای تقویت و رشد اطفال و نیز تأمین مواد لازم بدن، مصرف آن به زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود. مصرف مالته به دلیل این‌که حاوی مواد معدنی کافی به ویژه پتاسیم است، منجر به افزایش حجم ادرار در طول شبانه‌روز می‌شود و از این طریق سموم بدن دفع می‌گردد؛ در نتیجه انسان را بانشاط می‌سازد.

انگور
انگور، منبع خیلی خوب ویتامین C و منگنز، A و B است. هم‌چنین دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر و پتاسیم است. انگور مخصوصاً نوع قرمز آن از تصلب شرایین و انسداد رگ‌ها پیش‌گیری می‌کند. به گفتۀ پژوهشگران “غلیظ بودن خون، اکسیداسیون سریع کلسترول، سفت و سخت شدن رگ‌ها دلایل اصلی بروز بیماری‌های قلبی و تصلب شرایین است.” این پژوهشگران دریافته‌اند که با خوردن انگور قرمز، اکسیداسیون کلسترول، کاهش می‌یابد و رگ‌های خونی منبسط می‌شوند و خون با سرعت بیشتری در بدن جریان می‌یابد. علاوه بر این، خوردن انگور قرمز موجب بهبود عملکرد قلب می‌شود. انگور قرمز، منبع سرشاری از آنتی اکسیدان موسوم به “کوئرنستین” است. پوست انگور دارای مادۀ سفید “رزوراتول” است که از تراکم و روی هم انباشته شدن پلاکت‌های خون جلوگیری می‌کند و در نتیجه مانع لخته شدنِ خون در رگ‌ها می‌شود. انگور یکی از میوه‌های ضد سرطان شناخته شده است و این، به خاطر خواص ضدعفونی‌کننده‌گیِ آن است.

گیلاس
گیلاس در مقایسه با سایر میوه‌ها دارای آنتی اکسیدهای ضد بیماری بیشتری است. این میوه دارای بتاکاروتن، ویتامین C، پتاسیم، منگنز، آهن، فیبر و فولات است. درون گیلاس موادی وجود دارد که به تسکین درد در بیماری نقرس و آرتروز کمک می‌کند و خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت و برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. گیلاس هم‌چنین دارای ملاتونین است که برای تنظیم الگوی خواب و بیماری پای بی‌قرار لازم است و هم‌چنین گیلاس از بروز مشکلات حافظه جلوگیری کرده و فرایند پیری را به تاخیر می‌اندازد.
منبع: DIGEST READER

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.