والـــی فــــراه: مسیر پروژه تاپی با تهدید امنیتی مواجه است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهارشنبه 5 عقرب 1395 - ۰۴ عقرب ۱۳۹۵

مراکز ولسوالی‌های گلستان، بگوا و خاک سفید به اساس لزوم‌دید دولت و خواست مردم از موقعیت اولی به ساحات دیگر انتقال داده شده است

مسوولان ولایت فراه می‌گویند که در حملات طالبان به این ولایت هیچ ولسوالی‌یی‌ از دست آنان بیرون نشده است.
mandegar-3محمد آصف ننگ، والی فراه دیروز سه شنبه (۴ عقرب) در یک نشست خبری به مسوولان امنیتی گفت که در جریان چند روز درگیری در برخی ساحات این ولایت، مسیر انتقال پروژه تاپی حتا برای یک ساعت هم مسدود نشد.
او تأکید کرد که نیروهای امنیتی به گونه جدی از این مسیر محافظت می‌کنند؛ اما هراس‌‎افگنان تلاش دارند تا مشکلات جدید برای امنیت این ولایت ایجاد کنند.
محمد آصف ننگ گفت: طالبان در حمله تهاجمی به ولسوالی‌های بالا بولک، خاک سفید، پشت رود و حتا حومه‌های مرکز ولایت فراه آمدند؛ اما با تلاش‌ها و ضربات سخت نیروهای امنیتی عقب زده شدند.
آقای ننگ افزود که طرح این حمله از خود دشمن نبود و استخبارات منطقه‌ در آن دخیل بوده است که در ولسوالی بگوا ملا سمع الله کشمیری با ۱۱ تن از همراهان پنجابی‌‌اش در این جنگ کشته شدند.
به گفته او، پروژه بخش‌آباد و تاپی که که از ولسوالی‌های خاک سفید، بالابولک، گلستان و بگوا عبور می‌کند، در جریان جنگ‌ها برای یک ساعت متوقف نشده است؛ اما دشمن برای ناامن‌سازی ساحه تلاش می‌کند.
آقای ننگ بیان کرد که مراکز ولسوالی‌های گلستان، بگوا و خاک سفید به اساس لزوم‌دید دولت و خواست مردم از موقعیت اولی به ساحات دیگر انتقال داده شده است.
آقای ننگ در رابطه به وضعیت بیجا شده‌گان این ولایت و آموزش و پروش گفت که در حال حاضر ۲۵۰۰ تن از بیجا شده”داخلی این ولایت تثبیت شده و خدمات اولیه برای‌شان از طرف اداره اضطرار و برخی نهادهای بین‌المللی صورت گرفته است.
آقای ننگ تصریح کرد که انکشاف آموزش و پرورش به اسلحه نمی‌شود، نهادهای آموزشی برای مردم و در انکشاف آن نقشه مردم برجسته است.
او گفت که در ولسوالی‌های گلستان، بگوا و خاک سفید به اساس مشکلات تخنیکی زمینه برای رفتن دختران به مکاتب مساعد نیست که یکی از این مشکلات نبود آموزگاران زن می‌باشد.
همچنان، محی‌الدین غوری فرمانده قول اردوی ۲۰۷ ظفر در غرب کشور، با بیان این‌که رمز شکست طالبان در ولایت فراه هماهنگی نیروهای امنیتی و همکاری مردم بوده است.
آقای غوری خاطر نشان کرد در این جنگ ۲۹۰ تن از افراد دشمن کشته، ۲۴۰ تن مجروح و ۷۲ عراده وسایط دشمن در جنگ تخریب شده که بقایایی آن در ساحه موجود است.
از سویی هم، حسن فاروق فرمانده زون ساحوی پولیس در غرب گفت: ولایت فراه با اراضی وسیعی که دارد برای جنگ‌های چریکی مساعد است و دشمن مساعد از فرصت خوب استفاده می‌کند که نمی‌توان با ایجاد پوسته‌های این مشکلات را برطرف کرد.
آقای فاروق تأکید کرد که مداخله پاکستان در جنگ افغانستان برای همه آشکار است. پاکستان در تولید تروریسم و انتقال دهشت‌افگنان به افغانستان یک چهره شناخته شده است.
او گفت: یک جنرال پاکستان در جریان‌ جنگ در ولایت فراه حضور داشته شده است و برخی از اطلاعات می‌رساند که در این جنگ شمار از بلوچ‌ها و ایرانی‌ها شرکت داشته‌اند؛ اما اسناد و مدارک در این مورد تا هنوز به دست نیامده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.