ازدواج حال‌مان را خوب می‌کند یا بد؟

گزارشگر:دوشنبه 15 قوس 1395 - ۱۴ قوس ۱۳۹۵

بخش سوم/

mandegar-3در یک بررسی نشان داده شد که رابطۀ خوب با همسر، سیستم دفاعیِ بدن را به میزان قابلِ توجهی تقویت می‌کند و این‌که حتا زخم‌های افرادی که رابطۀ خوبی با همسرشان دارند، زودتر خوب می‌شود. شاید یکی از علت‌هایش این باشد که وقتی ازدواج می‌کنید، کسی هست که مراقبِ شما باشد و در دوران بیماری و ضعف از شما پرستاری کند و این‌که کسی هست که مدام به شما می‌گوید: «مواظب خودت باش!»
نقش ازدواج در سلامتیِ روان هم به همین میزان ثابت شده است. نتایج یکی از این مطالعات بسیار جالب توجه بود: افراد متأهلِ کمتری، درصدِ افراد بستری‌شده در شفاخانه‌های روانی را تشکیل می‌دهند(بیشترین تعداد، مربوط به کسانی بود که در رابطه شکست خورده و از همسر خود جدا شده بودند). ازدواج می‌تواند شما را از گرفتاری به بسیاری از ناراحتی‌های روانی ازجمله افسرده‌گی نجات دهد، البته اگر در پیِ یک ازدواج غلط راهی تیمارستان نشده باشید!
ازدواج وضع‌مان را خوب می‌کند!
متوسط درآمد سالانۀ متاهل‌ها بیشتر از مجردهاست. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که مردان متاهل حتا تا سه برابر بیشتر از همتایان مجردشان درآمد دارند. یکی از مطالعات جالب توجه که در سال ۲۰۰۴ در نشریۀ دیدگاه‌های روان‌شناسی به چاپ رسید، حاکی از این بود که احتمال صاحب‌خانه شدنِ متاهل‌ها ۷ برابر بیشتر از مجردهاست و متاهل‌ها ۸۰ درصد بیشتر از مجردها دارای ثروت و سرمایه و پس‌انداز هستند.
ازدواج یعنی شریک کردن زنده‌گی با شخصی دیگر و این شراکت نه فقط از نظر روانی و عاطفی، بلکه از نظر اقتصادی هم اتفاق می‌افتد؛ وقتی زنده‌گی‌مان را با کسی شریک می‌شویم، یعنی هزینه‌های‌مان، تلاش‌های‌مان و سرمایه‌های‌مان را نیز با هم شریک می‌شویم.
اما مهم‌تر از مقرون به صرفه بودن، قولی است که خداوند در این‌باره به ما داده است: «مردان و زنان مجردِ خود را همسر دهید، … اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند آن‌ها را از فضل خود بی‌نیاز می‌کند. خداوند گشایشگر و آگاه است.» (۳۲، نور)
اما هیچ‌کدام از این‌ها به این معنا نیست که می‌شود با دستِ خالی هم ازدواج کرد و چشم به درگاه آسمان دوخت. همیشه گفته‌اند: از تو حرکت، از خدا برکت!
عشق واقعی را در ازدواج تجربه می‌کنیم
«دوستت دارم» حتا خواندنش هم شیرین است، این‌طور نیست؟ در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۰ توسط کونتز در ایالات متحده منتشر شد، بیان شد که مهم‌ترین چیزی که مردم از ازدواج انتظار دارند، عشق ورزیدن و مورد عشق و محبت واقع شدن است.
در مطالعه‌یی دیگر، وقتی از افراد مجرد خواستند که بگویند با ازدواج نکردن چه چیزی را از دست خواهند داد، ۴۵ درصد مردان و سه‌چهارم زنان اعلام کردند «عشق و دوستی». زنده‌گی بدون عشق، برای اکثر ما معنایی ندارد.
ازدواج به زنده‌گیِ ما معنای بیشتری می‌دهد
مارک تواین می‌گوید: «ازدواج دو خط شکسته را یکی می‌کند، به دو زنده‌گی بی‌هدف، کار می‌بخشد و نیروی هرکدام را برای انجام آن کار دوبرابر می‌کند. به دو سرشت جست‌وجوگر دلیلی برای زنده‌گی کردن می‌دهد و چیزی که به‌خاطر آن زنده‌گی کنند.»
ازدواج باعث می‌شود هدف‌مندتر زنده‌گی کنیم. اگر پیش از ازدواج هنوز “بچۀ مادر” بودیم، حالا دیگر همسر کسی هستیم و به زودی هم ممکن است پدر یا مادر کسی شویم…

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.