احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





معترضان:قهـرمـان ملـی خـط سـرخ افغـانستان است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 27 قوس 1395 - ۲۶ قوس ۱۳۹۵

شماری از شهروندان کابل روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته، با راه‌اندازی یک راه‌پیمایی اعتراضی در واکنش به توهینِ برخی از اوباشان مربوط به حزب اسلامی به عکس شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور گفتند، هیچ‌کسی حق ندارد به بزرگان و چهره‌های ملی افغانستان توهین روا بدارد.
mandegar-3پیش از توهین اوباشان به عکس قهرمان ملی، اشرف‌غنی احمدزی رییس حکومت وحدت ملی در یک اقدام تحریک‌کننده امان‌الله خان را قهرمان ملی خطاب کرد که با واکنش تند مردم و بنیاد شهید مسعود مواجه شد.
معترضان که روز پنجشنبه در سرک پانزدهم وزیر محمد اکبرخان تجمع کرده بودند، به حکومت هُشدار دادند تا لقب «قهرمان ملی» کشور که برای شهید احمدشاه مسعود از سوی مردم و قانون درنظر گرفته شده است را پاس داشته و جلو تفرقه‌افکنی و توهین به قانون از سوی “ناقضین حقوق بشر” را بگیرد.
اعتراض‌کننده‌گان درحالی که تصاویر قهرمان ملی کشور را با خود حمل می‌کردند، از گلبدین حکمتیار به عنوان ناقض حقوق بشر و قاتل مردم افغانستان یاد کرده و گفتند، یکی از برنامه‌های حکمتیار ایجاد بدبینی در میان مردم نسبت بزرگان و قهرمانانِ کشور است که توهین به قهرمان ملی کشور، سرآغاز این برنامه است.
این راه‌پیمایی درحالی راه‌اندازی می‌شود که روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشته، شماری از تفنگ‌دارانِ هوادارِ زرداد فریادی، حین بازگشت او از انگلستان به کابل، با حمل سلاح‌های مختلف برای استقبال او به فردگاه کابل آمده بودند و زمانی که خبر شدند نهادهای امنیتی کشور آقای فریادی را از فرودگاه با خود برده‌اند، تصاویر آقای فریادی را بر روی تصاویر احمدشاه مسعود چسپاندند.
زرداد فریادی، یکی از فرماندهان ارشد حزب اسلامی گلبدین حکمتیار است که در سال ۲۰۰۴ میلادی با نام و شناس‌نامۀ جعلی به انگلستان فرار کرد بود، اما از سوی حکومت این کشور شناسایی و به اتهام نقض گشتردۀ حقوق بشر در افغانستان، بازداشت شد. دادگاه انگلستان پس از سپری کردن مراحل قانونی و جمع‌آوری اسناد و شواهد فراوان، در سال ۲۰۰۵ میلادی او را به ۲۰ سال حبس محکوم کرد، اما حالا آقای فریادی پس از سپری کردن ۱۱ سال حبس، دوباره رها شده و به افغانستان فرستاده شد. او از فرود گاه کابل توسط نیروهای دولتی، به مکان خاصی انتقال داده شده است.
زرداد فریادی زمانی که مسوولیت یکی از پوسته‌های امنیتی در منطقۀ سروبی ولایت کابل را به عهده داشت، مسافرین شاهراه جلال‌آباد-کابل را از موترها پایین کرده و از آن‌ها اخاذی می‌کرد، زمانی که طرف حاضر به پرداخت پول یا اموالش نمی‌شد، یکی از افرادش را فرمان می‌داد تا اعضای بدن مسافر را با دندان بکند تا طرف را وادار به تمکین کند که این فرد به‌نام «سگ زرداد» مشهور بود و با آمدن حکومت جدید، اعدام شد.
این عمل‌کرد هواخواهان زرداد فریادی، خشم شمار زیادی از شهروندان و سیاسیون کشور را در پی داشت.
عطا محمد نور، سرپرست ولایت بلخ با نشر بیانیه‌یی، کسانی‌ را که به عکس قهرمان ملی توهین کردند، اوباش خوانده و گفته است: “شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور، یکی از شخصیت‌های تاریخ معاصر افغانستان است که با مبارزات، حماسه‌آفرینی‌ها، و جان‌فشانی‌های خود در راه دفاع از وطن و نوامیس ملی، در قلب تک‌تک مردم افغانستان جا دارد و به پاس خدمات ارزندۀ او بود که لویه جرگۀ قانون اساسی که متشکل از نماینده‌گان همه اقوام و مردم کشور بود، لقب قهرمان ملی را برایش در نظر گرفت.”
آقای نور در ادامه خطاب به کسانی که به قهرمان ملی کشور توهین کرده‌اند، گفت: “قهرمان ملی کشور خط سرخ ما و مردم ما است، مردمی که بیشترین سهم را در دفاع از نظام فعلی نیز به دوش دارند و در خط مقدم نبرد از دستآوردهای آن دفاع می‌کنند.”
رییس اجرایی جمعیت اسلامی از مسوولان حکومت وحدت ملی می‌خواهد تا “عناصر اوباش” را شناسایی و مورد پیگرد قانونی قرار دهند.
او هم‌چنان گفته است: “می‌خواهم عنوان کنم که هرگونه بى‌توجهى به این مسأله، مى‌تواند سبب خشم هواداران قهرمان ملى گردیده و زمینه‌ساز آشوب و هرج‌ومرج گردد که به سود صلح و ثبات کشور نیست.”
در سویی دیگر، عبداللطیف پدرام، نمایندۀ مردم در مجلس نماینده‌گان گفته است: آنچه در چهار راه قهرمان ملی شهید احمدشاه مسعود در کابل اتفاق افتاد، جگرسوز و دردناک بود. به قهرمان ملی -اسطورۀ آزادی‌خواهی و مقاومت، آشکارا توهین شد.
افزون بر این، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز در پیوند به این مسأله واکنش شدیدی نشان داده و گفته‌اند، حکومت قصداً به بحرانی ساختن وضعیت کشور دامن می‌زند.
آنان که به اظهارات رییس‌جمهور مبنی بر «قهرمان ملی» خواندن شاه امان‌الله خان اشاره می‌کنند، می‌گویند، بحث بی‌حرمتی به احمدشاه مسعود، با همۀ بحث‌های دیگری که تا کنون داشته‌ایم و داریم، فرق می‌کند.
عاصم اسفزاری، کاربر شبکۀ اجتماعی فیسبوک در صفحۀ رسمی‌اش نوشته است: بهتر است حکومت، عقلانی‌تر به این موضوع نگاه کند تا این مسأله دلیلی برای بحران‌های بزرگتر در کشور نگردد.
آقای اسفزاری گفته است: “شاید شماری، ناتوانی و ضعف کسانی که از آدرس و نام قهرمان ملی به آن‌ها معرفی شده است، را ملاک قرار دهند و خود را قوی‌تر احساس کنند و از این جهت، بخواهند به شخصیت والای این ابر مرد، بی‌حرمتی کنند؛ اما این نامۀ که آنان خوانده‌اند روی دیگری هم دارد. بهتر است عجله نکنند.”
به گفتۀ آقای اسفزاری به‌جا رسیده ها از نام و آدرس مسعود قهرمان ملی بدانند که اگر آنان از ارزش‌های مسعود پاسداری نکردند، کسانی هستند که تا پای جان از مسعود و راه مسعود دفاع خواهند کرد.”
در سویی دیگر، هارون امانی کاربر دیگر فیسبوک نوشته است: “این‌جا چه می‌گذرد! امروز تعداد از آدم‌هاى مشکوک به حمایت از زرداد فریادی با حمل سلاح، نخست به فرودگاه کابل رفتند، بعداً به چهاراهى قهرمان ملى افغانستان آمده بودند و عکس او را به روى عکس قهرمان ملى نصب کردند.”
آقای امانی خطاب به ارگ و شورای امنیت ملی، نگاشته است: ارگ و شوراى امنیت به دنبال شکاف‌هاى درونى در نظام آستین بر زده‌اند. ما این‌همه را با جدیدت و بیدارى تعقیب می‌کنیم. مسعود در این کشور هزارها میراث معنوى دارد و هستند کسانی که از این میراث او حمایت کنند.
آقای امانی بر این باور است که آنچه مایۀ نگرانی شهرواندن در پیوند به مسأله توهین به قهرمان ملی و قانون اساسی کشور شده است، بی‌توجهی نهادهای امنیتی است که هیچ تدبیری به عنوان نهادهای مسوول برای تأمین امنیت روحی و روانی مردم روی دست ندارند تا از عملکردهای خودسرانه و توهین‌آمیز جلوگیری کند و اوضاع شکنندۀ کشور را بیشتر متشنج نسازد.
هارون سمرقندی، کاربر دیگر فیسبوک است. او نیز ارگ و شورای امنیت ملی را به ایجاد حساسیت میان مردم متهم کرده، می‌نویسد: نتیجۀ سیاست‌های حنیف اتمر، اشرف غنی و حامد کرزی برای‌شان بسیار دردناک خواهد بود و آنچه محاسبه دارند، مطلق یک اشتباه محاسباتی است.
به گفتۀ آقای سمرقندی: “شاید در این ده سال فراموش کرده‌اید، خوب بدانید که مردم در صحنه حضور دارند و هر خیانت شما را تا حالا ثبت کرده‌اند، ما کابل را آزاد و زمینۀ زنده‌گی مسالمت‌آمیز را مساعد ساختیم، نه این‌که به شما اجازه بدهیم در برابر ما تروریستان و جاسوسان و خاینین را بسیج کنید.”
او هم‌چنان هُشدار می‌دهد: “اگر یک لحظه به جوانان‌مان اجازه بدهیم به دود وخاکستر تبدیل‌تان می‌کنند و بیشتر از این از حوصله ما سوءاستفاده نکنید.”
اخیراً رییس‌جمهور غنی در مراسم گشایش خط آهن ترکمنستان-افغانستان و بار دوم هم‌زمان با بازدید از کارهای ساختمانی قصر دارالامان، از شاه امان‌الله خان به عنوان «قهرمان ملی» کشور یاد کرد که در آن هنگام نیز این سخنان رییس‌جمهور موجب سروصداهای فروانی میان نخبه‌گان و شهروندان کشور گردید.
احمد ولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود در واکنش به سخنان رییس‌جمهور نشست رسانه‌یی ترتیب داد و گفت که لقب «قهرمان ملی» را مردم و لویه جرگه قانون اساسی و مجلس نماینده‌گان برای شهید احمدشاه مسعود داده است، بناً کاربرد لقب قهرمان ملی به کسی دیگر، مغایر روحیۀ ملی و قانون اساسی کشور می‌باشد.
آقای مسعود با بیان این‌که رییس‌جمهور باید هنگام سخنرانی حساسیت‌ها را متوجه باشد، گفته بود: نباید از لقب قهرمان ملی بهره‌برداری سیاسی صورت گیرد، زیرا این‌کار فضای بی‌اعتمادی میان مردم و حکومت را بیشتر می‌سازد.
نگرانی‌ها در پیوند به توهینِ قهرمان ملی کشور در این اواخر، به ویژه با «قهرمان ملی» خوانده‌شدن امان‌الله خان از سوی رییس‌جمهور، به حدی شدت گرفته است که حتا شهروندان هُشدار به قطع رابطه با حکومت می‌دهند. حالا بر حکومت وحدت ملی است تا از شدت‌گرفتن این حساسیت‌ها و نگرانی‌ها با موضع‌گیری‌های دقیق و سنجیده‌شده بکاهد و از این بیشتر سبب شکننده‌شدن اوضاع کشور نشود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.