از سـینه‌بغل بیشتر بدانیم

گزارشگر:انیسه احمدیار/ سه شنبه 14 جدی 1395 - ۱۳ جدی ۱۳۹۵

mandegar-3سینه‌بغل، یک بیماریِ عادی در همۀ نقاط جهـان است که می‌تواند اطفال، نوجوانان و کهن‌سالان را مصاب نماید. فصل سرما، فصلِ شب و روزهایِ مصاب‌شدنِ مردم به مرض سینه‌بغل است. این مرض که ناشی از باکتری‌ها، ویروس‌ها، فنجی‌ها و پرازیت‌ها می‌باشد، باعث التهابی‌شـدنِ ریه‌ها می‌گردد.
سینه‌بغل در ابتدا با سرفه‌های خُشک خود را نشان می‌دهد، اما به‌سرعت شخصِ بیمار سرفه کردن با بلغم را شروع می‌کند. در چنین حالتی، تنفس شخص بیمار، سریع و عمیق و همراه با درد می‌باشد. اطفال، کهن‌سالان، بیمارانِ مزمن و آنانی که به امراض قلب، جگر، گُرده، نفس‌تنگی و شکر مبتلا اند، بیشر در معرضِ ابتلا به این بیماری قرار دارند.
اعراض و علایمِ سینه‌بغل
ـ تب و لرزِ شدید
ـ درد در ناحیۀ سینه
ـ مشکل در تنفس
ـ ریزش
ـ عطسه و‌‌ سرفه
ـ ضعف عمومی بدن.
اشخاصی به این بیماری مبتلا می‌شوند که در هوای آلوده قرار دارند. از اثر این بیماری، شش‌ها پُر از چرک شده و رسیدنِ هوای پاک به خون با مشکل مواجه می‌شود. این بیماری بیشتر اطفال را مصاب می‌سازد و مقاومتِ وجود آن‌ها را پایین می‌آورد. باید متوجه بود که تکرار حملاتِ سینه‌بغل خطرناک است؛ از این رو، والدین با دیدنِ علایمی مانند کبودیِ اطراف دهن و ناخون‌ها می‌باید هرچه زودتر اطفال‌شان را نزد داکتر ببرند.
از سال ۲۰۰۰م به این‌سو، بیماری سینه‌بغل به عنوان هفتمین علتِ مرگ‌ومیر در جهان شناخته شده است. بر اثر این بیماری، بدن به کاهشِ آکسیجن دچار و شش‌ها مملو از آبِ زردرنگ می‌شود. از اثر این بیماری فعالیتِ قلب، گرده‌ها و مغز مختل می‌گردد و در نهایت به مرگ بیمار منجر می‌شود.
درمان
در درمان بیماری سینه‌بغل، هرگر نباید تأخیر و تعلل کرد. بیمار ضمن مراجعه به داکتر و دریافت داروهای لازم، باید از سبزیجات و میوه‌های مختلف استفاده کند تا مقاومتِ وجودش بلند برود. همچنین ورزش‌ِ منظم باعث بلند رفتنِ مقاومتِ وجود در برابر بسیاری از بیماری‌های تنفسی می‌شود.
عامل این بیماری، در هوای آلوده و سردوبسته وجود دارد؛ برای پیش‌گیری از آن باید حفظ‌الصحه را مراعات نمود، لباس‌های گرم پوشید و از اشخاصی که به آن مبتلا هستند، تا حدِ امکان پرهیز نمود.
شیوۀ درمان سینه‌بغل، به علت و سببِ آن نیز بسته‌گی دارد. اگر از نوع ویروسی یا باکتریایی باشد، با آنتی‌بیوتیک تداوی می‌شود.
خوراکی‌های مفید
چای بدون کافی، ماست، لوبیا، عسل، پیاز، زنجبیل، مرچِ سرخ و سبز، سوپ مرغ، سیر و آب نارنج.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.