استراتیژی چهار سالۀ امنیتی تصویب شد/ نهادهای امنیتی: سـال پیش‌رو بهتـر خواهـد بود

گزارشگر:هارون مجیدی/ چهار شنبه 15 جدی 1395 - ۱۴ جدی ۱۳۹۵

مسوولان در نهادهای امنیتی می‎گویند که حملات تهاجمی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در برابر شورشیان در فصل زمستان، مانند فصل تابستان هم‌چنان ادامه خواهد یافت.
سخنگویان وزارت داخله و دفاع دیروز(سه شنبه، ۱۴ جدی) در یک نشست خبری گفتند که فشارها بالای دشمن ادامه می‌یابد تا قدرت تحرک و مانور را mandegar-3در سال آینده نداشته باشند.
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله در این نشست گفت: در عملیات شفق هدف اساسی از بین بردن هسته‎های شورشیان و افراد کلیدی‌شان خواهد بود.
به گفتۀ او، این عملیات موفق بوده و اهداف تعین شده از سوی آنان به دست آمده است.
سخنگوی وزارت داخله افزود: “هدف اساسی این است که بالای دشمن فشار وارد شود، دشمن قدرت تحرک و مانور در بهار آینده را نداشته باشد و در ساحاتی که فعالیت دارند، از این ساحات رانده شوند، نتایج خوب بوده و اهدافی که تعین شده به دست آمده است.”
عملیات شفق از آغاز سال روان شروع شد و بخش زمستانی آن در اول قوس آغاز و به گفته مسوولان امنیتی تا اخیر سال ادامه می‎یابد.
همه‌ساله در افغانستان، در فصل زمستان عملیات کاهش می‌یابد، اما امسال مسوولان امنیتی افغانستان می‌گویند، اقدامات نظامی علیه شورشیان بیشتر خواهد بود.
پیش از این مجلس نماینده‌گان از ارگان‌های امنیتی و دفاعی این کشور خواسته تا با استفاده از فصل زمستان، عملیات نظامی را با دقت کامل سرعت بخشند.
محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز گفت که ۲۱ عملیات در ۱۸ ولایت این کشور در برنامه است.
آقای رادمنش، سال آینده را از نظر امنیتی، سال بهتر پیش‌بینی کرده و گفت: محلاتی که به‌نام آموزش و پرورش و تبلیغات دارند باید از بین برده شود و همین عملیات شفق ۲ به همین منظور در زمستان امسال ادامه دارد و سال آینده را پیش بینی می‎کنیم که سال بهتر خواهد بود.
در این حال، دفتر رسانه‌های ریاست‌جمهوری با پخش خبرنامه‌یی نوشته است که در نشست شورای امنیت استراتژی چهارسالۀ امنیتی مورد تایید قرار گرفت.
استراتژی چهارسالۀ امنیتی درحالی تأیید شد که نظامیان کشور افغانستان در شبانه‌روز گذشته، در ۱۳ ولایت افغانستان، عملیات‌های تلافی‌جویانه را علیه گروه‌های شورشی انجام داده‌اند.
جلسه وزرای بخش‌های دفاعی و امنیتی در مورد وضعیت امنیتی کشور افغانستان به‌ویژه ولایات هلمند، ننگرهار، ارزگان، فراه، قندهار، غور، فاریاب، بادغیس و قندوز برگزار شد.
در این جلسه، رییس‌جمهور افغانستان بعد از بررسی همه‌جانبۀ وضعیت امنیتی کشور افغانستان، ضمن ستایش از تلاش‌های هدف‌مند نیروهای دفاعی و امنیتی این کشور در راستای جلوگیری از بروز تهدیدات تروریستی دشمنان افغانستان، به ارگان‌های ذیربط دستورات لازم صادر نمود.
هم‌زمان با این، در بخش‌های از افغانستان عملیات تازه برای سرکوب گروه طالبان عملی شده است.
شیرجان درانی، سخنگوی پولیس بلخ می‌گوید: عملیات نوید ۲۸ به هدف پاکسازی ولسوالی چمتال از وجود طالبان آغاز گردیده است.
به گفتهٔ آقای درانی در این عملیات نظامی نیروهای مشترک امنیتی اشتراک دارند.
سخنگوی پولیس بلخ گفته است: نیروهای امنیتی تاهنوز پیشروی خوبی داشته و تا زمانی این عملیات ادامه دارد که تمامی ساحات آسیب‌پذیر از وجود مخالفان مسلح دولت پاکسازی گردد.
قابل ذکر است که بلخ از ولایت‌های نسبتآ امن است اما با انهم در بعضی از حالات شاهد تحرکات مخالفان مسلح دولت در مربوطات این ولایت دیده شده است.
در این حال، مقام‌های محلی ولایت لوگر می‌گویند که ۱۸ هراس افگن در درگیری با نیروهای امنیتی در این ولایت کشته شدند.
سلیم صالح، سخنگوی والی لوگر می‌گوید که این درگیری در ولسوالی چرخ این ولایت صورت گرفته بود که در نتیجۀ آن ۱۸ هراس‌افگن به شمول ملا وزیری، یکی از فرمانده‌هان آنان کشته شدند. او می‎افزاید که در این درگیری چرخبال‌ها نیز نقش داشتند.
نجات ولسوالی المار
مقام‌های امنیتی و محلی در فاریاب می‌گویند که نیروهای امنیتی و مردمی ولسوالی المار را از محاصره نجات داده؛ اما از بهر جلوگیری از تلفات عقب‌نشینی تکتیکی کرده‌اند و فعلاً جنگ در منطقۀ چغاتک ادامه دارد.
به گزارش رسانه‌ها، سمونوال میر امان‌الله ظافر، آمر امنیت قوماندانی امنیه فاریاب گفت که به‌خاطر جلوگیرى از تلفات نیروهاى امنیتى در قره‌غویلی، پرسونل سه پوسته را در مناطق دیگر المار جابه‌جا کرده‌اند.
ظافر افزود که صدها طالب به شمول اتباع خارجی، در ولسوالى المار بالای نیروهای امنیتی در ساحات مختلف حمله کردند؛ اما هلیکوپترها آنان را در منطقۀ قره‌غویلی و چغاتک زیر آتش قرار داد و تلفات سنگین بر دشمن وارد گردید.
عبدالمنان قاطع، عضو شورای ولایتی که باشندۀ ولسوالى المار است گفت که مناطق جلگلدی و قره‌غویلی، شام دیروز(دوشنبه) به دست طالبان افتاد و آنان تا یک کیلومتری بازار المار رسیده‌اند.
قاطع گفت که یک سرگروپ نیروهای دولتی به‌نام گل احمد در قره‌غویلی کشته شد و چهارتن از نیروهاى دولتى زخم برداشتند.
او افزود که هرچند به طالبان تلفات سنگین وارد شده و در بین کشته شدگان آنان یک شهروند ازبکستانی و یک عرب نیز شامل می‌باشد که جسدشان را در منطقۀ غارتپه انتقال داده‌اند؛ اما صدها تن از این گروه در ساحه چقاتک، سربند و قریه جات المار تجمع کرده و در برابرنیروهاى امنیتى می‌جنگند.
محمد صالح صالح، ولسوال المار گفته است که طی ۲۴ ساعت گذشته، حدود ۱۸۰۰ فامیل در منطقۀ قره غویلی، تمام دار و ندارشان را گذاشته از خانه‌های‌شان بی‌جاشده و فعلاً در قریه‌های مختلف و در زیر بازار المار بدون داشتن لباس گرم، نان و آب با حالت بدی قرار دارند.
او افزود: “ادارۀ محلی، هیچ‌گونه امکانات در اختیار ندارد تا برای بی‌‌جاشده‌گان کمک کند؛ از نهادهای دولتی و موسسات کمک کننده نیز تاکنون خبری نیست. کسی به فریاد مردم مظلوم و بی‌جاشده گوش نمی‌دهد.”
او هُشدار داد که اگر دولت و موسسات بین‌المللی، در قسمت جنگ المار و بی‌جاشده‌گان رسیده‌گی نکنند، یک فاجعه بزرگ انسانی رُخ خواهد داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.