احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





پلنـگی که در فـراه آزاد شـد یک نفـر را زخمـی کرد

گزارشگر:چهار شنبه 22 جدی 1395 - ۲۱ جدی ۱۳۹۵

mandegar-3مقام‌های محلی در ولایت فراه در غرب افغانستان پلنگی را که چندی پیش به ضرب گلوله شکارچی محلی زخمی شده بود، آزاد کرده‌اند، اما هنگام آزادی یک نفر را دریده است.
این پلنگ چندی پیش در ولسوالی (شهرستان) پرچمن ولایت فراه به ضرب گلوله یک شکارچی محلی زخمی شده بود، اما بعداً مقام های محلی آن را به مرکز ولایت فراه انتقال دادند و پس از درمان زخمش دیروز آزاد کردند.
آنچه که توجه بسیاری را جلب کرده، نحوه آزاد کردن این پلنگ است. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، نشان می‌دهد که این حیوان درنده در میان انبوهی از جمعیت از قفس فلزی در دامنه کوهی آزاد می‌شود. این حیوان به محض این که از قفس بیرون می‌پرد، به یک مرد حمله می‌کند. منابع محلی گفته‌اند که این مرد زخمی شده است.
حق نشر عکس چند روز پیش این عکس که به تایید اداره محیط زیست فراه، پلنگ زخمی را در اسارت شکارچیان مسلح نشان می‌دهد، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و واکنش‌های گسترده را در در پی داشت و کاربران با دست به دست کردن آن از مقام‌های فراه خواستند تا برای نجات و برگرداندن این پلنگ به حیات وحش اقدام کنند. آصف ننگ، والی فراه که بخشی از این ویدئو را روی صفحه فیسبوکش منتشر کرده، نوشته است: “پلنگ نایاب فراهى، که چندى قبل در ولسوالى پرچمن فراه به دام مردم افتاده بود بعد از نگهدارى، جهت مداواى اولیه و بستن بانداژ در پاى زخمى‌اش، طى مراسم خاصی دوباره به طبیعت آزاد رها گردید، البته یک تن را درید و زخمى کرد.”
مردم حاضر در صحنه مرد زخمی را از چنگ پلنگ نجات می‌دهند و پلنگ را با دست می‌گیرند و از روی دیواری که در آنجا است، به آنسو پرت می‌کنند تا به سوی کوه برود.
راه رفتن تلوتلوخوران پلنگ زخمی نشان می‌دهد که هنوز به صورت درست درمان نشده و توان پریدن از روی موانع را ندارد.
برخی از مقام‌های محلی گفته بودند که این پلنگ به باغ وحش کابل منتقل شود، اما آقای ننگ به بی‌بی‌سی گفت که نظر اداره محیط زیست افغانستان این بوده که این پلنگ آزاد شود تا به شمار کمی از این نوع خاص پلنگ که در کوه‌های ولایت فراه دیده می‌شود، بپیوندد.
محمد قاضی‌زاده خبرنگار بی‌بی‌سی در غرب افغانستان می‌گوید که کوه‌های پرچمن هنوز هم پناهگاه شماری از انواعی از حیوانات وحشی کم‌یاب است، ولی در سال‌های اخیر به دلایل مختلف، از جمله جنگ، شکار بی‌رویه و سایر فعالیت‌های انسانی شمار آن‌ها رو به کاهش گذاشته است. با آن که شکار حیوانات کم‌یاب در افغانستان ممنوع است، اما به نظر می‌رسد که در محلات به دلیل ضعف حاکمیت قانون و حضور محدود پلیس، شکار این حیوانات همچنان ادامه دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.