هیات ملل متحد نیازمندی‌های انتخابات افغانستان را بررسی می‌کند

- ۱۱ قوس ۱۳۹۱

یک هیات سازمان ملل متحد به کابل سفر کرده تا نیازمندی‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ افغانستان را بررسی کند.
این هیات سه نفری به دعوت کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به کابل سفر کرده است.
دفتر سازمان ملل متحد در کابل می‌گوید قرار است این هیات پس از دیدار با مقام‌های افغان و نهادهای انتخاباتی، نتایج نیازمندی‌های انتخابات افغانستان را به دفتر مرکزی این سازمان در نیویارک گزارش بدهد.
نظیف الله سالارزی سخنگوی دفتر یوناما در کابل می‌گوید:» هیاتی سه نفری که بر اساس درخواست کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به کابل تشریف آورده، هدف‌شان نیازسنجی انتخابات پیش روی افغانستان است و می‌خواهند ببینند که افغانستان در زمینه برگزاری انتخابات به چه کمکهایی نیاز دارد. تا براساس آن سازمان ملل فعالیت‌های خود را عیار سازد.»
این هیات که گفته می‌شود تجربه برگزاری انتخابات در کشورهای متعددی را دارا است، دو روز پیش با مقامات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دیدار کرد.
نور محمد نور، سخنگوی این کمیسیون گفت :»شما می فهمید که روند انتخابات افغانستان کاملا یک روند افغانی است و افغان‌ها در این رابطه تصمیم گیرنده اند. بنا بر این بررسی این هیات (سازمان ملل) تنها به مسایل فنی و مالی انتخابات مرتبط است.»
کمیسیون انتخابات افغانستان می‌گوید برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ به ۱۵۰ میلیون دالر نیاز دارد و به گفته این کمیسیون تاکنون این پول فراهم نشده است.
اختلاف بر عضویت خارجیها در نهاد‌های انتخاباتی
سازمان ملل متحد در سال‌های اخیر نقش مهم در برگزاری انتخابات در افغانستان ایفا کرده است.
در حال حاضر حامد کرزی بر سر عضویت دو عضو خارجی این سازمان در کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان اختلاف دارد.
آقای کرزی گفته که عضویت دو عضو خارجی در نهاد انتخاباتی افغانستان با قانون اساسی این کشور در تضاد است.
اما شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان استدلال می‌کنند که با توجه به حساسیت انتخابات ۲۰۱۴ و شکننده بودن اوضاع در افغانستان، حضور دو عضو خارجی در کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان لازم است.
براساس برنامه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در ۵ اپریل ۲۰۱۴ برگزار شود.
چالش‌های امنیتی یکی از نگرانی‌های اصلی در برابر برگزاری این انتخابات است و قرار است در پایان همین سال (۲۰۱۴) نیز نیروهای خارجی نقش رزمی خود در افغانستان را به پایان برسانند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.