در پی کشته‌شدن ۸۰ تن در زیارت شهباز قلندر/ پاکستان افغانستان را به توپ بست

گزارشگر:شنبه 30 دلو 1395 - ۲۹ دلو ۱۳۹۵

پس از مرگ ۸۰ تن در زیارتی در در ایالت سند پاکستان، مقامات اسلام‌آباد انگشت اتهام را به سوی افغانستان دراز کرده و گفته‌اند که تروریستان متهم در این رویداد در افغانستان به‌سر می‌برند.
روز پنجشنبه انفجار در زیارت لال شهباز قلندر در ایالت سند پاکستان دست‌کم ۸۰ تن کشته‌شده و نزدیک به ۲۰۰ تن دیگر زخم برداشته‌اند.
mandegar-3در پی این رویداد، پاکستان از افغانستان تقاضای تسلیم‌دهی ۷۶ تروریست را نموده است.
این کشور همچنان مرزهایش را به روی عابرین در تورخم بسته است.
مقامات امنیتی پاکستان گفته‌اند که آنها در سطح ملی یک سرکوب شدید امنیتی را روز جمعه به راه انداخته‌‎اند.
گروه داعش مسوولیت این حمله را به دوش گرفته است که بعد از زنجیره‌یی از حملات خونین این افراط‌گرایان در هفته جاری در شهر سیهون واقع در ایالت سند صورت گرفته است که ۲۰۰ کیلومتر در شمال غرب کراچی مرکز این ایالت قرار دارد.
“آی اس آی” یا استخبارات نظامی پاکستان گفته است که ارتش پاکستان از کابل تقاضا نموده است که ۷۶ تروریستی را که در افغانستان مخفی اند، به آن کشور بسپارد.
تورن جنرال آصف غفور رییس بخش رسانه‌های ارتش پاکستان گفته است که مقامات سفارت افغانستان به مقر اداری جنرال مذکور فرا خوانده شده و«به وی لیست ۷۶ تروریستی داده شده است که در افغانستان مخفی اند. تقاضا شده است تا فوراً دست به عمل شده و آن‌ها به پاکستان تسلیم داده شوند.»
این اقدام بعد از افزایش حملات تروریستی در پاکستان صورت می‌گیرد. پنجشنبه شب دقایقی پس از آنکه رئیس اردوی پاکستان تصمیم به پاسخ گفتن به موج اخیر ترور در این کشور گرفت، نیروهای امنیتی مرز بین پاکستان و افغانستان برای هرنوع ارتباط را تا زمان نامعلوم مسدود نمود.
اما حکومت افغانستان، اتهامات پاکستان مبنی بر این‌که تروریستان متهم در خاک افغانستان پنهان شده اند را رد می‌کند.
اما مقام‎های افغانستان می‎گویند، از این‎که این کشور خود قربانی تروریرم است، بنابراین از گروه‎های تروریستی در کشورهای دیگر حمایت نمی‎کند.
رییس جمهور غنی که در حال حاضر برای اشتراک در کنفرانس بین المللی امنیتی در شهر مونش جرمنی است، در یک خبرنامه به مبارزه علیه همه گروه‎های تروریستی به شمول داعش تاکید کرده گفته که تروریزم دشمن مشترک همه کشورهای بوده و یک خطر جدی به شمار می‎رود.
آقای غنی در این خبرنامه به خاطر پیروزی در مبارزه علیه تروریزم بر ضرورت اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرده ‎است.
رییس جمهور افغانستان در باره حمله بر زیارت صوفیان در سند گفت که صوفیان همیشه برای ترویج صلح و برادری کار می‎کنند.
این اتهامات درحالی مطرح می‎شود که حکومت افغانستان در پانزده سال گذشته مسوولیت اکثریت مطلق حملات تروریستی در افغانستان را به دوش پاکستان انداخته‎ است.
اشرف غنی گفت، افغانستان همیشه صداقت خود را در مباره با تروریزم نشان داده و امیدوار است که دیگر کشورها هم صداقت خود را در این مبازره عملاً ثابت کنند.
در همین حال، عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان درصفحه تیوتر خود نوشته ‎است که افغانستان به خانواده‎های قربانیان این حمله ابراز همدردی کرده تاکید می‎نماید که پاکستان باید بر ضد تروریزم مبارزه جدی را به راه اندازد.
پاکستان افغانستان را به توپ بست
باشنده‌گان ولسوالی لال‌پور ننگرهار می‌گویند که سربازان مرزی پاکستان از شب گذشته به این‌سو مناطق رینا، پارچاو و مچ‌میگی این ولسوالی را زیر آتش گرفته اند.
یک‌تن از بزرگان قومی ولسوالی لال‌پور ننگرهار که نمی‌خواهد نامی از او برده شود به سلام‌طندار می‌گوید، هم‌اکنون حملات راکتی پاکستان بر این مناطق جریان دارد.
به گفتۀ وی، برخی از خانواده‌ها منازل‌شان را ترک کرده و به ولسوالی‌های امن پناه برده‌اند.
محمدایوب حسین‌خیل، فرمانده پولیس مرزی می‌گوید، نظامیان پاکستانی از شب گذشته به این‌سو عملیات را در این مناطق آغاز کرده‌اند. اما او در مورد تلفات این رویداد چیزی در دست نمی‌دهد.
پاکستان در آخرین روزها شاهد چندین حملۀ انفجاری بوده است که در این حملات دست‌کم ۱۰۰ تن جان دادند و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :