واکنش حکومت افغانستان به نگرانی بریتانیا در خصوص زندانیان افغان: این نگرانی‌ها بی‌جاست

- ۱۱ قوس ۱۳۹۱

وزیر دفاع بریتانیا با ارسال نامه محرمانه به دادگاه استیناف این کشور، از این نهاد خواسته است که به دلیل شکنجه زندانیان، دیگر زندانیان به بازداشتگاه‌های حکومت افغانستان سپاریده نشوند.
اما حکومت افغانستان این خواست مقام بریتانیا را بی‌جا خوانده و گفته است که موجودیت مشکلات در زندان‌ها و سیستم عدلی و
قضایی کشور، نباید بهانه‌یی برای نسپاریدن زندانیان به حکومت باشد.
در حال حاضر مراحل انتقال این زندانیان از سوی محکمه استیناف بریتانیا در لندن به پیش برده می شود.
بر اساس گزارش‌ها، فلیپ هاموند وزیر دفاع بریتانیا در این نامه نوشته است: بر اساس اطلاعات، زندانیانی‌که نیروهای بریتانیایی آن‌ها را بازداشت و به مرکز ولایت هلمند انتقال داده‌اند، مورد شکنجه قرار می‌گیرند.
اما ایمل فیضی سخنگوی رییس‎جمهور کرزی می‌گوید، مشکلات در خصوص بازداشت شهروندان افغان از سوی نیروهای بین‌المللی، هنوزهم پا بر جاست.
اما آقای فیضی تاکید کرد که حکومت افغانستان مشکلی را که در ارتباط به زندانیان افغان در زندان بگرام وجود دارد، با جدیت پی‌گیری می‌نماید.
به گفته وی، رییس‌جمهور کرزی در پیوند به همین موضوع به روز پنجشنبه، نامه‌یی را به همتای امریکایی‌اش بارک اوباما فرستاده است.
ریاست جمهوری افغانستان در واخر ماه عقرب سال جاری اعلام کرد که مهلت برای برداشتن گام‌های عملی از سوی امریکا در خصوص تسلیم‌دهی همه زندانیان زندان بگرام به جانب حکومت این کشور و افغانی شدن کامل امور این زندان خاتمه یافته است.
واگذاری مسوولیت زندان بگرام و سپردن زندانیان از این زندان از مسایلی به حساب می‌آمد که حکومت افغانستان به عنوان یک پیش شرط برای امضای سند مشارکت ستراتیژیک با امریکا ارایه کرده بود.
برمبنای توافقنانه‌یی‌که در همین مورد میان کابل و واشنگتن امضا شد، نیروهای امریکایی مسوولیت اداره زندان بگرام را به دوش نیروهای افغان گذاشتند و بیشتر از سه هزار زندانی را نیز به آن‌ها تسلیم دادند.
اما از اظهارات اخیر مقام‌های افغان بر می‌آید که مسوولیت اداره زندان بگرام به طور کامل به جانب حکومت این کشور انتقال نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.