غنی در واکنش به هواداران تغییر نظام: نظام سیاسی هرگز تغییر نخواهد کرد

گزارشگر:شنبه 7 حوت 1395 - ۰۶ حوت ۱۳۹۵

ماندگار- رییس‌جمهور غنی در واکنش به گروه‌هایی‌که خواهان تغییر نظام هستند، گفته است که نظام سیاسی کنونی افغانستان بر بنیاد قانون اساسی شکل گرفته و هرگز قابل تغییر نمی‌باشد.
آقای غنی که روز پنجشنبه (۵ حوت) در مراسم فراغت جمعی از افسر نظامی دانشگاه مارشال فهیم صحبت می‌کرد، تأکید کرد که پایه‌های نظام mandegar-3سیاسی افغانستان توسط مردم و نظامیان کشور حفظ خواهد شد.
آقای غنی به صراحت عنوان کرد که نظام سیاسی کنونی افغانستان بر بنیاد قانون اساسی شکل گرفته و هرگز قابل تغییر نخواهد بود.
وی خطاب به نظامیان تاکید کرد که سربازان ارتش افغانستان متعلق به هیچ قوم و تنظیم سیاسی نیستند و مسوولیت دارند تا از وجب وجب خاک این سرزمین در برابر گروه‌های تروریستی دفاع کنند.
رییس جمهور در خصوص فساد مالی در میان نیروهای امنیتی هشدار داد که با عاملان فساد در میان نیروهای امنیتی برخورد جدی و قاطعانه خواهد کرد.
آقای غنی که به تازه‌گی، در خصوص طرح استراتیژی جدید چهار ساله امنیتی با فرماندهان ناتو بحث و گفت‌وگو کرده است، تأکید کرد که هرچند قوای هوایی افغانستان فعال شده است؛ اما بر بنیاد این استراتیژی قرار است تا سال ۲۰۲۰، قوایی هوایی به گونۀ کامل تجهیز شود.
گفتنی است که آقای غنی در حالی تاکید می‌کند که نظام سیاسی کشور تغییر نخواهد کرد که ظرف روزهای گذشته رییس اجرایی بارها از ضرورت تغییر نظام به نظام پارلمانی سخن گفته و صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه نیز در مراسمی در کابل گفت که رهبران حکومت وحدت ملی در دو سال اخیر، در زمینه تطبیق کامل توافقنامه سیاسی ناکام بوده اند.
آقای ربانی به صراحت بیان کرد که بهترین شیوه حکومتداری در افغانستان، نظام پارلمانی است که با برگزاری لویه جرگه و با تعدیل قانون اساسی، نظام کنونی باید از متمرکز به نظام پارلمانی تغییر داده شود.
رییس‌جمهور غنی با وجود این‌که دکترای سیاست و حکومت‌داری دارد، اما خویشتن را در لباس قبیله و تحجر جا زده است. او به خوبی می‌داند که نظام سیاسی کنونی بر بنیاد همان قانونی که او ازش سخن می‌زند، تغییرپذیر و تعدیل شدنی است. اما چون تغییر نظام را مخالف منافع تباری و گروهی خویش می‌پندارند، گروه‎های معتقد به تغییر نظام را متهم به قوم‌گرایی و تعصب می‌کنند.
اما در سوی دیگر، گروه‌هایی که خواهان تغییر نظام هستند، افزایش می‌یابند. احزاب جمعیت اسلامی، حزب وحدت اسلامی، جنبش ملی و شماری دیگر از جریان‌های بانفوذ سیاسی خواهان تغییر نظام هستند. اما به نظر می‌رسد این گروه‌ها و جریان‌ها از نداشتن برنامه و سازوکار مدون و راهبری در این زمینه رنج می‌برند. آن‌ها به دنبال تغییر نظام هستند؛ اما هیچ فکری در زمینه روش‌ها و راه‌های دستیابی به این هدف ندارند. با این وضعیت، تیم بر سر اقتدار و برخی از حلقات دیگر، تا پای جان بر حفظ نظام غیرپاسخگو و متمرکز کنونی می‌ایستند. حتا پیشتر برخی از هواداران نظامی ریاستی مطلقه هشدار دادند که در صورت تغییر نظام خود را انتحار خواهند کرد.
آماده‌گی برای انتحار، حساسیت گروه‌های تمامیت‌خواه برحفظ نظام کنونی را بازگو می‌نماید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.