شورای ولایتی هرات: فقر و بیکاری مهم‌ترین عامل بدامنی است

گزارشگر:حمیدی فرهادی-هرات/ چهار شنبه 11 حوت 1395 - ۱۰ حوت ۱۳۹۵

ولایت هرات از جمله ولایت‌های غربی کشور است که همواره به دلیل ناامنی‌ها، خبرساز می‌شود. اما در چند هفتۀ اخیر، این ناامنی‌ها شدت یافته و سبب نگرانی شهروندان این ولایت شده است.
براساس گزارش‌ها، در سال روان هجری، در نتیجۀ ترور، آدم‌ربایی و سرقت‌های مسلحانه، بیش از ۵۰ تن کشته و ۳۰۰ تن دیگرزخم برداشته‌اند.
mandegar-3شهروندان هرات با انتقاد از کم‌کاری نیروهای امنیتی، می‌گویند که همه ساله به‌جای این‌که آمار و ارقام رویدادهای جنایی در این ولایت کاهش پیدا کند، به صورت سرسام‌آوری افزایش می‌یابد.
درگیری‌هایمسلحانه، ترور، آدم‌ربایی و سرقت‌ از مهم‌ترین عوامل ناامنی در هرات عنوان می‌شود.
مهدی حدید، مسوول امنیتی شورای ولایتی هرات به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: نبود اشتغال، فقر، عدم کنترل مناسب جوانان توسط خانواده‌ها و ‌بی‌توجهی علمای دینی در قسمت تقویت عقیدۀ جوانان در راه درست سبب شده است که جوانان هرات امنیت این ولایت را تهدید کنند.
آقای حدید می‌افزاید:کمبود کمیت نیروهای امنیتی این ولایت نیز ناکافی است.از سویی هم،نیاز است تا نیروهای امنیتی در قسمت مبارزه با هراس‌افگنان باید برخورد جدی و قاطع داشته باشد.
در همین حال، محمد قاسم فقیری، معاون مجمع مشورتی هرات، ناامنی‌های موجود در این ولایت رااثر دخالت کشورهای همسایه می‌داند و می‌گوید: “ولایت هرات به دلیل اهمیت جغرافیایی، عمداً از سوی کشورهای همسایه مورد اخلال امنیتی قرار می‌گیرد”.
به گفتۀ آقای فقیری،هرچند رییس‌جمهور غنی در سفرش به هرات وعدۀ سپرده که در قسمت تأمین امنیت این ولایت اقدامات جدی را روی دست می‌گیرد، اما نه‌تنها امنیت بهبود نیافت، بل هرروز امنیت در هراتوخیم می‌شود.
آقای فقیری نیز از نبود پرسنل کافی در صف نیروهای امنیتی این ولایت انتقاد می‌کند و اظهار می‌دارد: “ازلحاظ سیستم حکومتی، هرات نباید با ولایت‌های دیگر مقایسه شود؛ چون این ولایت از لحاظ ترکیب نفوس و اهمیت استراتیژیک، نیازمند تدابیر امنیتی بیشتر است.”
معاون مجمع مشورتی هرات در ادامۀ سخنانش با انتقاد از حکومت مرکزی اذعان داشت: کادرهای امنیتی در هرات نه براساس لیاقت، بل براساس روابط گماشته می‌شوند که همین امر سبب افزایش ناامنی‌ها در این ولایت شده است.
معاون مجمع مشورتی هرات هُشدار می‌دهد، درصورتی‌که امنیت در این ولایت درست تأمین نشود، مردم هرات دست به تظاهرات گسترده و تحسن خواهند زد.
از سویی هم، داوود عرفان، استاد دانشگاه هرات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که بی‌توجهی دولت برای ایجاد اشتغال سبب شده است تا جوانان دست به اخلال امنیت ولایت هرات بزنند.
آقای عرفان می‌افزاید که دولت وحدت ملی در نزدیک به سه‌سال هیچ برنامه‌یی را برای ایجاد اشتغال برای جوان روی دست نگرفته که به همین دلیل جوانان زیادی با سند‌های معتبر تحصیلی بیکار هستند و این امر موجب شده تا آنان رو به سرقت، قتل و آدم‌ربایی بیاورند.
آقای عرفان هم‌چنان می‌افزاید که مسوولان امنیتی نیز براساس روابط گماشته می‌شوند و افراد گماشته شده در قسمت تأمین امنیت آن‌چنانی که باید، موفق نیستند.
او می‌گوید: “«دولت وحدت ملی به کادرهای فعال بومی که شناخت بهتری ازوضعیت هرات دارند و باوضعیت اجتماعی وامنیتی این ولایت کاملاًآشناهستند،اعتماد نمی‌کندو کسانیکه ازبیرون به عنوان کارگزاران امنیتی درولایت هرات گماشته می‌شوند،نمی‌ تواننداقدامات پیش‌گیرانه دراین موردانجام بدهند تا بتوانندامنیت این ولایت را بهتر تأمین کنند.”
اما مسوولان امنیتی ولایت هرات برخلاف ادعای مردم می‌گویند،بدامنی در این ولایت، نه‌تنها افزایش نیافته، بل نسبت به سال‌های گذشته کاهش را نشان می‌دهد.
عبدالاحد ولی‌زاده، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت هرات در این زمینه می‌گوید: “درست است که در روزهای اخیر یک سری موارد به وجود آمده و امنیت را تا حدی مختل کرده است، اما بدامنی ولایت هرات نسبت به سال‌های گذشته افزایش نیافته است.”
آقای ولی‌زاده می‌گوید، مسوولان امنیتی که در این ولایت گماشته می‌شوند، پس از نشست و برخاست با مردم و بزرگان ولایت از وضعیت موجود در این ولایت شناخت کافی به‌دست می‌آورند. او گفت: “اگر مسوول یک ارگان امنیتی در یک ولایت دیگر گماشته می‌شود به این معنا نیست که آن مسوول از کارکردن در آن ولایت عاجز بماند و با وضعیت موجود آشنایی پیدا نکند.”
سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت هرات نیز تعداد نیروهای امنیتی این ولایت را کافی نمی‌داند و می‌گوید،در هراتی که تقریباً چهار ملیون نفوس دارد، رقم نیروهای امنیتی کافی نیست. او‌ بیان داشت: “ما این مسأله را با مرکز در میان گذاشته‌ایم و آنان وعده سپرده‌اند که به زودی در ولایت هرات نیروهای بیشتر اعزام می‌کند.”
آقای عبدالاحد ولی‌زاده در پیوند به رویدادهای اخیر این ولایت که سبب نگرانی مردم شده، اطمینان می‌دهد که نیروهای امنیتی شب و روز در پی تأمین امنیت بهتر در این ولایت هستند و به زودی امنیت این ولایت دوباره به حالت عادی در خواهد آمد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.