دولت افغانستان به پاکستان: از مهاجرین استفادۀ سیاسی نکنید

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 17 حوت 1395 - ۱۶ حوت ۱۳۹۵

دولت پاکستان خلاف تفاهمنامۀ سه‌جانبه‌یی‌ که در ۱۵ فبروری با حضور کمیشنری عالی سازمان ملل در امور مهاجرین با دولت افغانستان امضا کرده است، عمل می‌کند.
حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت امور مهاجران و برگشت‌کننده‌گان با اشاره به بازداشت و اذیت مهاجران از سوی پولیس پاکستان در mandegar-3گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: به‌تاریخ ۱۵ فبروری سال جاری، یک نشست سه جانبه میان دولت افغانستان، پاکستان و کمیشنری عالی سازمان ملل در امور مهاجران در پاکستان صورت گرفت.
آقای میاخیل با اشاره به محتوای نشست مذکور افزود که در این نشست یک تفاهم‌نامۀ دو جانبه با پاکستان و یک تفاهم‌نامۀ سه جانبه با حضور داشت کمیشنری عالی سازمان ملل در امور مهاجرین با این کشور امضا شد.
مشاور وزارت امور مهاجران افزود که در تفاهم‌نامۀ دوجانبه که با پاکستان صورت گرفته است، پاکستان وعده سپرده که برای مهاجران فاقد مدرک زمینۀ راجستر را فراهم می‌کند.در تفاهم‌نامۀ سه‌جانبه که با حضور نماینده کمیشنری سازمان ملل متحد در امور مهاجران صورت گرفت، مهاجرانی که اعتبار مدرک قانونی‌شان ختم شده بود تا پایان سال ۲۰۱۷ تمدید شد.
به گفتۀ او، به ا ساس تفاهم‌نامه‌های امضا شده با کشور پاکستان مهاجران باید به‌شکل تدریجی و داوطلبانه برگشت کنند.
آقای میاخیل تصریح کرد که پاکستان در تفاهم‌نامه‌ها تعهد کرده با مهاجران برخورد مناسب کند و از آناناستفادۀ سیاسی صورت نگیرد. اما، در تاریخ ۱۶فبروری یک روز پس از امضا تفاهم‌نامه در پاکستان حملاتی صورت گرفت، دولت پاکستاندرپیوند به این حملات شماری زیادی از مهاجران را بازداشت کرد؛شمار دیگریمورد آزار و اذیت پولیس پاکستان قرار گرفتند.
پس از آن‌که به تاریخ ۱۶فبروری در پی‌انفجاری در ایالت سند پاکستان که بیش از ۱۲۵ کشته و مجروح برجا گذاشت،این کشور ضمن بستن گذرگاه‌های مرزی سپین‌بولدک و تورخم، شمار زیادی از مهاجران افغانستان را در ایالت‌های مختلف این کشور بازداشت و مورد آزار و اذیت قرار داد.
این در حالی است که از بیست روز به اینسو نزدیک به بیست و پنج هزار اتباع افغانستان که برای درمان و یا مسایل دیگر به پاکستان رفته بودند، در آن سوی مرز گیر مانده و با مشکلات فراوان روبرو اند.
آقای میاخیل با تأکید افزود که اعمال دولت پاکستان در برابر مهاجران پس از حملات ۱۶ فبروری، خلاف تفاهم‌نامۀ دوجانبه، سه جانبه و تعهدات آن کشور است.
آقای میاخیل ادامه داد که برای حل مشکل مهاجران از طریق راه‌های دیپلوماتیک تلاش‌هایی صورت گرفته است. مهاجرانی که در پاکستان بازداشت شده بودند به تلاش اتشه‌هاکه در ایالت‌های مختلف پاکستان فعالیت دارند، دوباره رها شدهو تلاش‌های برای رهایی سایر بازداشت‌ شده‌ها مهاجران جریان دارد.
آقای میاخیل از کشور پاکستان خواست تا با پدیدۀ مهاجرت برخورد سیاسی نکند و در رهایی مهاجران بازداشت شده توسط پولیس آن کشور با دولت افغانستان همکاری کند. در حالی دولت افغانستان تلاش می‌کند تا زمینه برگشت مهاجران را به شکل داوطلبانه فراهم کند.
او گفت که پس از حادثه‌یی که به تاریخ ۱۶ فبروری در پاکستان اتفاق افتاد، ۱۶۰۰ مهاجر در ایالت بلوجستان، سند و برخی دیگر از ایالت‌های این کشور توسط پولیس بازداشت شده‌اند وشمار دیگر به شکل اجباری اخراج کرده‌اند.
آقای میاخیل هر چند آمار دقیق از مهاجران رها‌شده‌‌ از بازداشت پولیس را ارایه نکرد؛ اما می‌گوید که ۱۲۵ تن از مهاجرانی که در شهر راولپندی پاکستان بازداشت شده بودند، دوباره رها شده‌اند.
درهمین حال، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد روزدوشنبه گفته که اگر پاکستان مرز مشترک دو کشور را مجدداً بازگشایی نکند، کشورش پروازهای ویژه‌یی برای خارج کردن شهروندانش در پاکستان اعزام می‌کند.
سفیر افغانستان در اسلام‌آباد معتقد است که پاکستان دلایل قناعت‌بخش برای بسته نگهداشتن مرز مشترک را ندارد.
او در دیدار با سرتاج عزیز، مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور خارجی به گفته که اگر مرز طی چند روز آتی بازگشایی نشود، پروازهای چارتر برای خارج کردن افراد گیرمانده در پاکستان ارسال می‌کند.
هم‌چنان، روزنامه واشنگتن پُست گفته کهرهبران پشتون در پاکستان شکایت دارند که پشتون‌ها در اینجا مخصوصاً در ایالت پنجاب با بد رفتاری و فشار رو به رو شده‌اند.
یک میوه فروش پشتون انورخان ۴۰ ساله که یک دهه قبل به ایالت پنجاب مهاجر شده‌است،گفته که مقامات چنین می‌شمارند هر کسی که پشتو صحبت می‌کند یا مهاجر است و یا تروریست. ما هدف بدرفتاری قرار گرفته ایم، در حالی که در انفجار به ما هم ضرر رسید.
ازسویی هم، یک عضو پارلمان محلی پشتون سید ظفرشاه گفته که صدها پشتون به نام تروریسم تحت تعقیب و فشار قرار دارند.
او افزود هر چند طالبان پنجابی در بمگذاری‌ها دست داشته‌اند؛ اما ما هیچگاه نگفتیم که همه پنجابی‌ها تروریست می‌باشند.
یک تاجر دیگر مهاجر افغان گفته که این حالت از سال‌ها به این سو دوام دارد ولی درین اواخر شدیدتر شده‌است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.