رییس اجرایی: آینـده افغانستان وابستـه به مدیـریت آب‌ها‌ست

گزارشگر:چهار شنبه 18 حوت 1395 - ۱۷ حوت ۱۳۹۵

رییس اجرایی می‌گوید که کار روی دیپلوماسی آب به منظور مدیریت سالم و توسعه منابع آبی، از اولویت‌های حکومت وحدت ملی است.
عبدالله عبدالله که روز سه‌شنبه (۱۷۷ شنبه) در محفل اختتامیه “کنفرانس ملی آب و توسعه پایدار” سخن می‌زد، گفت: با توجه به رشد جمعیت، mandegar-3تغییرات اقلیمی، افزایش شهرنشینی، مدیریت ناسالم آب و استفاده بی‌رویه آن؛ تقویت زیربناهای آبی بسیار مهم و ضروری پنداشته می‌شود. زیرا به گفته او، آینده افغانستان وابسته به مدیریت آب‌ می‌‎باشد.
او در ادامه افزود که افغانستان با وجود محاط بودن به خشکه، دارای منابع آب غنی است. حکومت وحدت ملی برای حفظ و استفاده مطلوب از آب‎‌های خویش روی دیپلوماسی قوی آب، غنامندی برنامه‌های ملی و توسعه منابع آبی تلاش می‌ورزد؛ اما در این زمینه، همکاری سکتور خصوصی و مهندسان دانشگاه‌ها، ضروری است.
آقای عبدالله اظهار داشت که در حال حاضر آب رکن اساسی توسعه پایدار می‌باشد که بدون آن، دست‌یافتن به توسعه ممکن نیست. به گفته او، مدیریت و توسعه سالم منابع آبی از اولویت‌های برنامه‌های توسعه پایدار و چارچوب صلح و توسعه پایدار در افغانستان است.
رییس اجرایی گفت که در جهان امروز تقسیم آب واستفاده آن یک چالش کلان برای دولت‌هاست؛ زیرا بدون آن حیات و پیشرفت جوامع غیر قابل تصور است. به این خاطر ضایع کردن آب در افغانستان قابل پذیرش نیست، باید ذهنیت عمومی نسبت به اهمیت آن تغییر کند.
همچنان، علی‌احمد عثمانی وزیر انرژی و آب کشور اظهار داشت که این وزارت تلاش دارد که دیپلوماسی آب را براساس نیازمندی‌های جامعه و معیارهای مدرن تدوین نمایید تا برای مدیریت و تامین بهتر منابع آبی پاسخ‌گو باشد.
همچنان در این برنامه، اعضای این کنفرانس در یک قطعنامه نتایج بحث سه روزه شان را در باره توسعه منابع آبی و چگونگی مدیریت سالم آن در کشور ارایه کردند.
در این قطعنامه، آنان از حکومت وحدت ملی خواستند که در زمینه تقویت پروژه‌های کلان آبی، مدیریت سالم آن، تدوین یک دیپلوماسی کاربردی آب و بازنگری استراتژی‌ها و برنامه‌های قبلی توجه خاص نماید.
“کنفرانس ملی آب و توسعه پایدار” از سوی سکرتریت دارالانشای شورای عالی اراضی و آب، وزارت انرژی و آب، موسسات خارجی، نهادهای تمویل کننده، استادان دانشگاه‌‌ها و مهندسان کشور برگزار شده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.