توصیۀجنرال ارشدامریکایی به افـزایش نیـرو در افغـانستان

گزارشگر:شنبه 21 حوت 1395 - ۲۰ حوت ۱۳۹۵

رییس فرماندهی مرکزی ارتش امریکا بر ضرورت افزایش نظامیان امریکایی در افغانستان برای جنگ با طالبان و دیگر شبه‌نظامیان تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنرال جوزف ووتل، رییس فرماندهای نیروهای مرکزی ارتش امریکا که بلندپایه‌ترین مقام نظامی امریکا در خاورمیانه محسوب می شود، در سخنانی در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای امریکا اظهار کرد: من معتقد هستم که باید نیروهای بیشتری در افغانستان مستقر شوند تا بتوان تاثیر ماموریت مشورتی و کمکی نیروهای‌مان در این کشور را بیشتر کرد.
ووتل خاطر نشان کرد، در حال کار بر روییک راهبرد جدید با هدف شکست آنچه که وییک “بن‌بست” در مقابله با طالبان در افغانستان خواند، است.
جنرال جوزف ووتل در جلسه در کنگره این احتمال را رد نکرد که برای مبارزه با داعش، نیروهای امریکایی بیشتری به عراق و سوریه اعزام شوند.
ووتل گفت که با افزایش نیروهای امریکا در افغانستان، در راهبرد کنونی هم باید بازنگری شود؛ راهبردی که اغلب سربازان امریکایی را در نقش مستشاری نگه می‌دارد و طبق آن کماندوهای امریکایی فقط زمانی می‌توانند وارد درگیری شوند که به آنها تیراندازی شود.
اگر دولت امریکا به این توصیه ارتش عمل کند، یک چرخش در رویه سال‌های اخیر امریکا است که در جریان آن به طور دائمی از حجم حضور نیروهای امریکا در افغانستان کاسته شده است؛ حضوری که از یک‌صد هزار نیرو در سال‌های۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به ۸۴۰۰ نیرو رسیده است.
این سخنان رییس فرماندهی مرکزی ارتش امریکا در راستای اظهارات جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان است که به همین کمیته سنا گفته بود احتمالا به “چند هزار نیروی بیشتر” برای مشارکت در ماموریت آموزش نیروهای افغانستان نیاز دارد.
جنرال ووتل همچنین نسبت به وقوع یک درگیری میان پاکستان و هند و تبدیل شدن آن به یک جنگ هسته‌ای هشدار داد.
او خاطر نشان کرد: هند در تلاشش برای منزوی کردن پاکستان در حال ایجادیک مانع بر سر راه توسعه روابط بین دو کشور است و سیاست‌های هند موجب تیره تر شدن روابط دو کشور شده است.
ووتل افزود: سیاست علنی هند برای منزوی کردن دیپلماتیک پاکستان دورنمای بهبود روابط دو کشور را تیره تر می کند. این مساله از آن جهت نگران کننده است که وقوع یک جنگ عادی میان هند و پاکستان می تواند تبدیل به یک جنگ هسته‌ای شود زیرا هر دو کشور مجهز به سلاح هسته‌ای هستند.
وی تاکید کرد: امنیت در طول مرزهای غربی برای اسلام آباد اولویت دارد و ارتش این کشور به دنبال افزایش کنترل بر مرز و تقویت نیروهای شبه نظامی ارتش خود در منطقه است.
ووتل همچنین گفت، ۲۰ گروه تروریستی در مرز پاکستان و افغانستان فعالیت می کنند که هفت موردشان در پاکستان هستند.
او تاکید کرد: تا زمانی که این گروه ها همچنان در پاکستان از پناهگاه امن برخوردار باشند ثبات بلند مدت در افغانستان را تهدید خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.