حسـادت و محافظت از عشق

گزارشگر:یک شنبه 22 حوت 1395 - ۲۱ حوت ۱۳۹۵

بخش نخست/

mandegar-3حسادت معمولاً در یک موقعیت با حضور سه نفر و در اثر وحشت از دست دادنِ شخص مورد علاقه ایجاد می‌شود. حس حسادت، اگر به ندرت و بسته به موقعیت‌های خاص به سراغ ما بیاید، حسی طبیعی است و می‌تواند در یک رابطه، مثبت هم واقع شود. اما اگر حسادت شدید و نامعقول شود، به مخرب‌ترین عامل برای رابطۀ دوستانه و عاشقانه، تبدیل می‌شود.
حسادت چیست؟
همۀ ما، به دلایل متفاوت و با مجموعه‌یی از احساسات مختلف، در مرحله‌یی از زنده‌گی خود حس حسادت را تجربه کرده‌ایم. به گفتۀ آیالا مالاک پاینز (Ayala Malach Pines) روان‌شناس بالینی، “حسادت، واکنشی پیچیده است که در زمان مشاهدۀ شرایطی که یک رابطه با ارزش یا کیفیت خاص موجود در آن را تهدید می‌کند، در شخص ایجاد می‌شود.” حسادت معمولاً در یک موقعیت با حضور سه نفر و در اثر وحشت از دست دادنِ شخص مورد علاقه ایجاد می‌‌شود.
حسادت را نباید با حس رشک یا غبطه یک‌سان دانست، هرچند این غلط مصطلح وجود دارد که به کسی حسودی کردن، می‌تواند به معنای آرزوی داشتن مال، موقعیت یا خصوصیات این فرد باشد؛ در حالی که حسادت، در زمانی ایجاد می‌شود که شخص نگران از دست دادن مال، موقعیت یا فردی است که در حال حاضر به خودش تعلق دارد. حسادت از این جهت واکنشی پیچیده است که طیف وسیعی از احساسات، افکار و رفتارها را درگیر می‌کند.
ـ احساساتی چون رنج، عصبانیت، خشم، اندوه، غبطه، ترس، حزن، تحقیر.
ـ افکاری چون رنجیده‌گی، عیب‌جویی، مقایسه با رقیب، نگرانی از ظاهر خود و ترحم به خود.
ـ رفتارهایی از قبیل احساس ضعف، تب و لرز، تردید و پرسش مداوم از خود و جست‌وجوی دلیلی برای اطمینان یافتن، رفتارهای پرخاش‌جویانه و خشونت.
حسادت چه‌گونه از عشق محافظت می‌کند
حس حسادتی که خفیف و به‌ندرت بروز کند، به زوجی که در یک رابطۀ عاطفی باشند، یادآوری می‌کند که اسیر روزمره‌گی نشده و نگذارند روابط‌شان فاقد شیرینی و ابراز توجه و علاقۀ روزهای نخستِ آشنایی‌شان شود. حسادت خفیف زوج را به قدردانی از یکدیگر تشویق می‌کند و آن‌ها را به کوشش برای جلب رضایت و ایجاد حس ارزشمندی در یکدیگر وا می‌دارد.
حسادت، عواطف را افزایش داده و روابط عاشقانه را قوی‌تر و پرشورتر می‌کند. حسادت در اندازه‌های کوچک و قابل کنترل می‌تواند انرژی مثبتی در رابطه باشد؛ اما با شدت یافتن و غیرمنطقی شدن، ماجرا به کلی تغییر خواهد کرد.
حسادت چه‌گونه عشق را از بین می‌برد
گاهی اوقات احساسات حسادت‌آمیز می‌توانند از حد و اندازه خارج شوند. برای مثال هنگامی که مردی به‌خاطر صحبت و احوال‌پرسیِ همسرش با یک دوست قدیمی یا با یکی از بسته‌گان نزدیک، صحنۀ ناگواری ایجاد می‌کند یا زنی به خاطر این‌که متوجه می‌شود رییس همسرش یک زن است دچار حملۀ جنون‌آمیز حسادت می‌شود، به این معناست که کنترل این حس از توانِ شخص خارج شده است.
چنین واکنش‌هایی می‌تواند آسیب سختی بر رابطه وارد کرده و موجب شود که هر دو نفر در تمام مدت احساس بی‌ثباتی کرده و مدام در حال نگرانی و احتیاط باشند تا مبادا حس حسادت دیگری را تحریک کنند. شخص حسود نیز که معمولاً از مشکل خود باخبر است، پیوسته در میان دو حس مقصر دانستنِ خود و توجیه رفتارش، سرگردان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.