حسادت و محافظت از عشق

گزارشگر:دوشنبه 23 حوت 1395 - ۲۲ حوت ۱۳۹۵

بخش دوم و پایانی/

mandegar-3اگر این شخص حسود شما هستید
چیره شدن بر حسادت به صبر و بردباری و کوشش فراوان نیاز دارد. اگر حس می‌کنید حسادت شما در مشکلات دوران کودکی‌تان ریشه دارد، می‌توانید از مشاوره بسیار سود ببرید. اگر قبل از این در رابطه‌یی به شما خیانت شده است، باید ابتدا با این موضوع کنار بیایید. در این‌جا به مواردی که می‌تواند مفید باشد، اشاره می‌کنیم:
شرایط و احساسات موجود را با واقع بینی بررسی کنید:
به مواردی که حس حسادت شما را بر می‌انگیزند، خوب فکر کنید و از خودتان بپرسید که این موارد تهدیدکننده تا چه حد واقع‌گرایانه هستند. نگرانی شما از در خطر بودنِ رابطۀتان تا چه حد بر پایۀ شواهد واقعی است؟ و آیا رفتار خودتان موقعیت را بدتر نمی‌کند؟
مثبت‌اندیش باشید:
هنگامی که نیش حسادت را حس می‌کنید، به خود یادآوری کنید که همسرتان دوست‌تان دارد، به شما وفادار بوده و برای‌تان احترام قایل است. به خود بگویید که فردی دوست‌داشتنی هستید و هیچ چیزی برای نگرانی وجود ندارد.
شک و تردید خود را برطرف کنید:
یکی از بهترین راه‌های مبارزه با حسادت این است که از طرف مقابل خود بخواهید اطمینان شما را جلب کند. مراقب باشید که حالت عیب‌جویی، پُرزه‌پرانی و قلدری پیدا نکنید. بلکه احساس عدم امنیت خود را توضیح داده و از او بخواهید در رفع این مشکل به شما کمک کند.
زنده‌گی با فرد حسود
داشتن شریک زنده‌گی حسود، می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد. روش‌های زیر می‌توانند تا حدی حس حسادت آنان را کاهش دهند:
این مشکل را از زاویه‌یی دیگر مورد بررسی قرار دهید. به خاطر داشته باشید که حسادت نشانۀ عشق است. اگر همسر یا دوستِ شما برای این رابطه اهمیتی قایل نبود، چنین مشکلی هم به وجود نمی‌آمد. به این ترتیب، به جای این‌که موضع دفاعی بگیرید، کوشش کنید او را درک کرده و از وی حمایت کنید.
رفتار خود را بررسی کنید. اگر می‌دانید که بعضی رفتارهای خاص حسادت او را برمی‌انگیزد، در صورت امکان تا زمانی که مشکل برطرف شود، آن‌ها را تغییر دهید. فراموش نکنید که بر سر قول‌هایی که می‌دهید، باید بایستید؛ اما از دادن قولی که عمل کردن به آن برای‌تان مشکل است مانند این‌که همواره در دسترس باشید نیز خودداری کنید. اعتماد او را جلب کنید: از هر فرصتی برای ابراز علاقه به همسرتان و این‌که چرا او را بر دیگران ترجیح می‌دهید، استفاده کنید. از خصوصیات مثبت وی تعریف کرده و بیش از پیش دربارۀ آیندۀ مشترک‌تان صحبت کنید.
فراموش نکنید که حس حسادت لگام‌گسیخته می‌تواند بی‌اندازه خطرناک باشد؛ پس اگر روش‌های یاد شده و موارد مشابهِ آن نتوانستند در مورد خود یا همسرتان مفید واقع شوند، بی‌درنگ با مشاور صحبت کنید.
منبع: www.modernpsy.com

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.