ضبـط ۶۵۰ تُـن مـواد مخـدردر یـک سال

گزارشگر:چهار شنبه 16 حمل 1396 - ۱۵ حمل ۱۳۹۶

مسوولان در معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله از پیشرفت فعالیت‌های‌شان در سال ۱۳۹۵ خبر داده و می‌گویند که آنان دست‌آوردهای بزرگی را در این سال به دست آورده‌اند.
مسوولان این معینیت خود می‌گویند که در سال ۱۳۹۵ آنان نزدیک به ۶۵۰ تُن مواد مخدر، مواد کیمیاوی و مشروبات الکولی کشف و ضبط کرده‌اند.
mandegar-3باز محمد احمدی، معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله به روز سه‌شنبه، در نشستی گفت که ۳۷ نفر از موظفین خدمات عامه به شمول ۲۰ نفر پولیس، ۱۷ عضو ارتش ملی و هم‌چنان ۶۷ تن بانوان در پیوند به کار قاچاق مواد مخدر در سال گذشته، بازداشت گردیده‌اند.
در این میان بازداشت موظفین خدمات عامه ۴۸ درصد نسبت به سال ۱۳۹۴ افزایش یافته و بازداشت خانم‌ها نیز ۹۱ درصد نسبت به یک سال قبل بیشتر گردیده‌است.
نیروهای معینیت مبارزه با مواد مخدر در یک‌سال گذشته ۲۶ از اعضای گروه طالبان و هشت شهروند خارجی که دو شهروند پاکستانی و شش ایرانی بوده‌اند را نیز گرفتار کرده‌اند.
آقای احمدی اضافه کرد که در سال ۱۳۹۵ پولیس مبارزه با مواد مخدر ۲۳۶۱ عملیات را در کشور علیه شبکه‌های قاچاق مواد مخدر راه‌اندازی کردند که در پی آن ۲۶۸۳ قاچاق‌بر بازداشت و به پنجۀ قانون سپرده شده که از این میان ۵۲۵ قاچاق‌بر بزرگ شامل بوده‌است.
هم‌چنان این نیروها ۶۴۹۴۶۱ تن مواد مخدر به شمول هیرویین، چرس و مشروبات الکلی را هم کشف و به دست آورده‌اند که این روند هم نسبت به یک‌سال پیش افزایش داشته‌است.
باز محمد احمدی این را هم گفت که ۱۲۱ کارخانۀ ساخت و تولید هیرویین هم در سال گذشته تخریب گردیده که در تناسب به سال ۱۳۹۴ که ۱۴ کارخانه تخریب شده بود، ۷۴۶ درصد افزایش یافته‌است.
در این جریان اما تلفات نیروهای مبارزه با مواد مخدر کاهش یافته که از جان‌باختن ۲۴ نفرشان در سال ۱۳۹۴ به شش تن و زخمی‌شدن ۳۰ نفر به ۱۵ تن در ۱۳۹۵ کاهش یافته‌است.
معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله می‌گوید در کل از قاچاق به ارزش سه ملیارد و ۲۷۰ ملیون دالر مواد مخدر به بیرون از کشور جلوگیری گردیده‌است.
آقای احمدی اما افزایش سطح تولید مواد مخدر را مرتبط به افزایش ناامنی‌ها عنوان کرده و گفت که نظر به این‌که تروریستان به‌ویژه طالبان بیشترین تمویل را با قاچاق مواد مخدر می‌شوند، از اینرو بیشترین مقدار مواد مخدر در مناطق ناامن، کشت می‌شود.
او اشاره کرد که در مناطق جنوب غرب و شرق کشور که در تسلط طالبان قرار دارد بیشترین مقدار مواد مخدر کشت می‌شود و محو کُلی آن از این مناطق تقریباً ناممکن است.
آقای احمدی گفت که آنان مصمم اند که به حمایت دولت و بربنیاد برنامۀ ملی، با تمام توان در برابر باندهای تولید، قاچاق و ترافیک مواد مخدر ایستاده‌گی کنند.

معینیت مبارزه با مواد مخدر در حالی از افزایش دست‌آوردهایش در یک‌سال گذشته خبر می‌دهد که مواد مخدر هنوز یکی از جدی‌ترین چالش‌ها سد راه افغانستان به حساب می‌آید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.