مشاور شورای امنیت ترامپ: حکومت وحدت ملی از شرکای قابل اعتماد امریکا است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۸ حمل ۱۳۹۶

مبارزه با تروریسم از اهداف عمدۀ سفر مشاور شورای امنیت رییس‌جمهور امریکا به افغانستان است.
هابرت مک مستر، مشاور شورای امنیت رییس‌جمهور ترامپ شام روز گذشته وارد افغانستان شد و در صحبت با رییس حکومت وحدت ملی، رییس اجرایی و مشاور شورای امنیت، روی موضوعات امنیتی و راهبرد جدید ایالات متحدۀ امریکا در امر مبارزه با تروریسم در افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.
MANDEGARتواب غورزنگ سخنگوی مشاور شورای امنیت افغانستان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: مشاور شورای امنیت افغانستان در صحبت با همتای امریکایی خود روی گسترش روابط امریکا و افغانستان و راهبرد کنونی امریکا در افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.
آقای غورزنگ بیان کرد که سفر مشاور شورای امنیت امریکا به افغانستان یکی از مهم‌ترین اقدامات در فصل تازۀ روابط دو کشور است.
آقای غورزنگ تأکید کرد که سفر آقای مک مستر، روی راهبرد جدید امریکا در مبارزه با تروریسم در افغانستان تأثیر مثبت دارد.
سخنگوی شورای امنیت سفر مشاور شورای امنیت رییس‌جمهور ترامپ را در فصل تازه روابط افغانستان با امریکا اقدام بی‌پیشنه دانسته، افزود که حکومت افغانستان امیدوار است تا روابط میان افغانستان و امریکا گسترش پیدا کند و هم‌چنان، کمک‌های امریکا بویژه در بخش مبارزه با تروریسم و همکاری با نیروهای امنیتی بیش از پیش گسترش یابد.
او ابراز امیدواری کرد که راهبرد جدید امریکا به اساس نیازهای جدی مبارزه با تروریسم در افغانستان باشد تا در همکاری مشترک بتوانیم در برابر تروریسم مبارزه جدی خود را انجام دهیم.
هم‌چنان، در نشست مشترک رییس اجرایی، رییس حکومت وحدت ملی و مشاور شورای امنیت ایالات متحدۀ امریکا، آخرین وضعیت سیاسی و امنیتی در افغانستان، همکاری دوجانبه و نزدیک دو کشور در بخش‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و رشد و تقویت بخش خصوصی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، در صحبت باهربرت مک‌‌ ماستر مشاور امنیت ملی ایالات متحده از همکاری‌های مشترک در مبارزه با تروریسم، تقویت نیروهای مسلح کشور، مردم‌سالاری و عملی کردن تعهدات حکومت وحدت ملی بر اصلاحات پایدار اطمینان داد.
درهمین حال، مک‌ ماستر با ابراز رضایت از پیش‌رفت‌های اخیر در افغانستان، حمایت ایالات متحده را از حکومت وحدت ملی ابراز داشت. مشاور امنیت ملی امریکا در ادامه گفت که حکومت وحدت ملی از هم‌پیمانان و شرکای قابل اعتماد ایالات متحده است و این کشور به همکاری‌های همه‌جانبه و نزدیک خویش با افغانستان در عرصه‌های مختلف، بویژه مبارزه با تروریسم، تقویت مردم‌سالاری، اصلاحات و مبارزه با فساد ادامه می‌دهد.
جنرال مک مستر افزود که در اثر تلاش‌ها و مبارزۀ مشترک نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و نیروهای بین‌المللی، دیگر مکانی امنی برای تروریستان در افغانستان وجود نخواهد داشت و افغانستان با کاهش نیازمندی‌هایش، حمایت‌های بین‌المللی را حفظ کند.
هم‌چنان، محمداشرف غنی رییس‌ حکومت وحدت ملی در مورد مناسبات افغانستان و امریکا در عرصه‌های مختلف، امنیت، مبارزه با تروریسم، مسایل منطقه‌یی، اقتصاد، توسعه و انکشاف بحث و تبادل نظر کردند.
آقای غنی گفت که تروریسم تهدید جدی برای امنیت و ثبات منطقه و جهان است و اگر برای دفع آن تلاش به موقع صورت نگیرد، بالای زندگی پنج نسل آینده تاثیر منفی خواهد گذاشت.
محمداشرف غنی، تروریسم، مواد مخدر و فساد اداری را تهدیدهای جدی در برابر امنیت، ثبات و پیشرفت دانسته، گفت که تروریسم و مواد مخدر معضلۀ جهانی است، پس باید در مقابل آن کشورهای منطقه و جهان مشترکاً و با یک دیدگاه واضح بدون تفکیک تروریسم خوب و بد، مبارزه جدی کنند.
آقای غنی، خاطرنشان کرد که حکومت افغانستان در راستای مبارزه با فساد اداری، ارادۀ جدی دارد و در این خصوص عملاً تلاش‌های خویش را آغاز کرده‌است.
او تاکید کرد که فساد اداری بالای زندگی مردم تاثیر منفی گذاشته است و ما برای مقابله با آن، تلاش‌های خویش را بیشتر می‌سازیم.
از سویی هم، وزارت دفاع ملی، همزمان با سفر مشاور امنیت ملی امریکا به کابل تاکید کرده که انتظار دارد تا این مقام ارشد امریکایی، گزارش‌های واقع بینانه از مداخلاتی که در امور افغانستان می‌شود به کاخ سفید انتقال دهد.
ژنرال مراد علی مراد، معاون رییس ستاد ارتش در یک نشست خبری در کابل تاکید کرد که وزارت دفاع انتظار دارد تا مشاور امنیت ملی امریکا، گزارشی واقعی از وضعیت فعلی افغانستان به کاخ سفید انتقال دهد.
آقای مراد افزود که پیش از این فرمانده عمومی ناتو نیز گزارش و تصویر واقعی از وضعیت افغانستان به حکومت جدید امریکا و کنگرس آن کشور ارایه کرده بود که از سوی اداره ترامپ مورد تایید قرار گرفت و در پیوند به آن مساله افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان مطرح شد.
آقای مراد می‌گوید که وزارت دفاع ملی انتظار دارد که هیاتی که در رأس آن مشاور امنیت ملی امریکا حضور دارد، نیز گزارش واقعی از وضعیت فعلی افغانستان و مداخلاتی که در امور افغانستان صورت می گیرد به کاخ سفید ارایه کند.
معاون ستاد ارتش ملی افزود: ما انتظار داریم به اساس تعهدات امنیتی که میان امریکا و افغانستان است هرکس مسوولیت خود را درست انجام دهد تا نیروهای امینتی دفاعی افغانستان بیشتر تمویل و تجهیز شوند و در برابر ۲۰ گروه تروریستی که در افغانستان فعالیت دارند مبارزۀ پیش‌گیرانه داشت باشند.
افغانستان همواره از مداخلات پاکستان در امور افغانستان انتقاد کرده‌اند. به تازه‌گی مقام‌های افغانستان از رابطه روسیه با طالبان نیز ابراز نگرانی کرده‌اند.
هم‌چنان، آقای مراد تأکید کرد که حامیان بین‌المللی ما مطابق تعهدات خود آماده‌گی دارند که با ما همکار باشند.
گفتنی است که ژنرال مک مستر، مشاور امنیت ملی امریکا شام روز گذشته وارد کابل شده است و هدف از این سفر آقای مستر، بررسی اوضاع امنیتی افغانستان خوانده شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.