عبدالله عبدالله: هیچ شخصی نمی‌تواند قوت رسانه‌ها را متوقف کند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۳ ثور ۱۳۹۶

مسوولان در وزارت اطلاعات و فرهنگ و ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی می گویند که هیچ شخصی نمی‌تواند قوت رسانه‌ها متوقف کند.
آنان که دیروز سه‌شنبه، ۱۲ ثور در نشستی در کابل صحبت می‌کردند، گفتند که آزادی بیان یکی از دست‌آوردهای مهم دولت در ۱۶ شانزده سال گذشته‌است و به هیچ‌ و‌جه معامله نخواهد شد.
MANDEGARاین گفته‌ها پس از آن اظهار می‌شود که اخیراً گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی که پس از پیوستنش به روند صلح به افغانستان برگشته، رسانه‌ها را شریر عنوان کرد و گفت که دهن برخی از رسانه‌ها باید بسته شود.
اما سیدآقا فاضل سانچارکی معین وزارت اطلاعات و فرهنگ با انتقاد از سخنان اخیر حکمتیار گفت: آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها در قوانین افغانستان ذکر شده و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را محدود سازد.
آقای سانچارکی تاکید کرد: ما از روند پیوستن افراد و گروه‌های مسلح به دولت افغانستان استقبال می‌کنیم، اما باید بدانند که هیچ‌گاه آزادی بیان در افغانستان معامله نخواهد شد.
او گفت: آغوش حکومت افغانستان به روی تمامی کسانی که به پروس، صلح می‌پیوندند باز است، اما آزادی بیان معامله نخواهد شد؛ بنابراین دوستانی که به روند سیاسی افغانستان می‌پیوندند باید از ادبیاتی کار بگیرند که متناسب به شأن آزادی بیان باشد و از ادبیات نفرت پرهیز کنند.
معین وزارت اطلاعات و فرهنگ در این نشست گفت: کمیتۀ مشترک مصونیت خبرنگاران که ترکیبی از حکومت از سطح بالا و نهادهای اطلاع‌رسانی است به اعتراف خود رسانه‌ها مدل آن در دنیا بی‌مانند است.
آقای سانچارکی می‌گوید: “وزارت اطلاعات و فرهنگ در ترکیب آژانش باختر به تازه‌گی یونیتی ایجاد کرده و یک تیم وظیفه گرفته تا در مرکز و ولایات از طریق آمریت‌ها مطبوعات ما تمام رُخ‌دادها رویدادها و حوادث اطلاع‌رسانی را پی‎گیری کنند و گزارش آن را به وزارت اطلاعات و فرهنگ ارایه کند”.
به گفتۀ آقای سانچارکی: “ما در حال بازنگری و تعدیل قانون رسانه‌های همگانی هستیم که جلسات متعددی داشتیم و مواد و مواردی این قانون که ممکن سبب برداشت‌های متفاوت شود را روشن‌تر بسازیم و شاید بعد از دو جلسه نهایی شده و به وزارت عدلیه فرستاده خواهد شد”.
او همچنان گفت: مقررۀ طرز تاسیس رسانه‌ها یک مورد بسیار خوب است که یک بخش آن مربوط به مکلفیت‌های صاحبان رسانه‌ها می‌شود که در قبال کارمندان خود دارند، ما مکتوب به تمامی رسانه‌ها فرستادیم تا نحوه قرارداد با کارمندان خود را و مزایای و امتیازات خود را برای ما روشن بسازند تا ما برمبنای قانون تصمیم‌گیری کنیم.
در همین حال، داکترعبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی دراین نشست گفت: آزادی رسانه‌‌های افغانستان یکی از دست‌آوردهای بی‌پیشینه در منطقه است که هیچ شخصی نمی‌تواند قوت رسانه‌ها را با یک حرف و یا یک حرکت متوقف سازد.
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید: ملت افغانستان برای به‌دست آوردن آزادی بیان و رسانه‌ها قربانی‌های زیادی داده اند به همین خاطر است که ما در زمینه آزادی بیان و رسانه‌ها نسبت به کشورهای منطقه پیش قدم هستیم.
بیست ولایت خبرنگار بانو ندارد
همزمان بااین، مسوولان نهادهای حامی خبرنگاران با ابراز نگرانی از حضور کمرنگ بانوان برای پیشبرد کارهای خبرنگاری در کشور، می‌گویند در بیست ولایت افغانستان هیچ خبرنگار زن فعالیت ندارد و سال ۲۰۱۶ بدترین سال برای خبرنگاران افغانستان بوده است.
رحیم‌الله سمندر عضو فدراسیون نهادهای خبرنگاران افغانستان در این نشست گفت: در بیست ولایت افغانستان هیچ بانوی خبرنگار فعالیت ندارد و همچنان شماری از خبرنگاران به علت ناامنی از ولایت درجه سوم به درجه دوم مهاجرت کردند و خبرنگاران در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ولایات سفر کرده نمی‌توانند.
به گفتۀ آقای سمندر: در گزارش نی از ۱۴۰ مورد را ثبت کرده که ۱۴ مورد آن قتل می‌باشد، کمیته مصؤنیت خبرنگاران نیز ۱۰۱ مورد خشونت را ثبت کردند که ۱۳ مورد آن قتل می‌باشد و همین طور بازار رسانه‎های آزادی افغانستان ۴۰۰ مورد را گزارش داده که موارد خشونت آن بیشتر است.
او گفت: در گزارشی که ما در سال ۲۰۱۶ تهیه کردیم؛ ۱۲۸ مورد است که ۱۴ قتل را ثبت شده که این ارقام نسبت به سال‌های گذشته نگران کننده است.
او تاکید کرد: در سال ۲۰۱۶ هشت مورد دستگیری، ۱۸ مورد حمله به کارمندان رسانه‌ها ثبت شده که دو مورد آن حمله به رسانه‌ها بود از جمله حمله به یکی از رسانه‌ دایکندی به نام نسیم و رادیو چنار در خوست است و ۱۱ مورد سانسور بود که تمامی آن از سوی دولت صورت گرفته است.
او گفت: در ولایات بامیان و زابل خبرنگاران به صورت دسته‌جمعی شکایت کردند و زمانی‌که رییس‌جمهور به بامیان سفر کرده بود؛ خبرنگاران به صورت دسته‌جمعی دستگیر شدند و در همین روز سانسور، قطع انترنت و وسایل ژورنالیستان شکستانده شده بود.
در همین حال، فهیم دشتی معاون اتحادیه ژورنالیستان افغانستان، از وضع مالیات، به اشکال گوناگون بالای رسانه ‌انتقاد کرد و گفت که حکومت در این اواخر مالیاتی چند مرتبۀ را بالای رسانه‌ها وضع کرده و از آن‌ها اخذ می‌کند
او گفت که در سال گذشته از سراسر کشور گزارش شده‌است که حدود ۷۰ رسانه به دلیل وضع مالیات زیاد از سوی حکومت و عدم بودجۀ کافی درهای‌شان را بسته‌ کرده‌‎اند.
آقای دشتی در این نشست همچنان گفت: خبرنگاران بیمه و حقوق تقاعدی ندارند، مصئونیت جانی ندارند، در حالیکه خبرنگار باید بدانند که ساعت کاری چند ساعت است و چقدر حقوق به دست بیاورند.
دشتی می‌گوید: ما در مورد مصؤنیت شغلی خبرنگاران با وزارت اطلاعات و فرهنگ صحبت کردیم و همین طور در مورد مصؤنیت جنسی، جانی و شغلی خبرنگاران در سه روز آینده بحث‌های نیز خواهیم داشت.
به گفته این عضو فدراسیون خبرنگاران: صحبت‌های ما با وزارت اطلاعات و فرهنگ در خصوص این‌که صاحبان رسانه‌ها قرارداد کار با کارمندان خود مطابق قانون کار را بسازند صحبت‌های صورت گرفته و نهایی خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.