وزیران خارجۀ ایران و افغانستان: با تروریستان بدون تمایز مبارزه شود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۱۸ ثور ۱۳۹۶

وزیر امور خارجۀ ایران دیروز یک‌شنبه، ۱۷ ثور برای دیدار با مقام‌های حکومت وحدت ملی به کابل آمد.
آقای ظریف در یک کنفرانس خبری مشترک با صلاح‌الدین ریانی، وزیر امور خارجۀ کشور گفت، آتشی را که بیگانه‌گان در منطقه بر افروخته اند، روزی دامن خود آنان را نیز خواهد گرفت.
MANDEGARهمزمان بااین، صلاح‌الدین ربانی گفت که هردو کشور باید در مبارزه با تروریسم به ویژه طالبان و داعشیان، هم‌آهنگ و بدون تمایز میان آنان عمل کنند.
آتش افروزی بیگانه‌گان
وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری خود با وزیر خارجۀ کشور در حالی که از کشور خاصی نام نبرد، اما گفت: “ایران و افغانستان در یک منطقۀ بسیار خطرناک حضور دارند که این منطقه به دلیل حرکت‌های بیگانه‌گان، دستخوش اقدامات خشونت‌بار تروریستی و افراط‌گرایی شده است.»
آقای ظریف افزود که نیاز است تا بدون تمایز میان گروه‌های افراطی با کسانی که حق‌طلفی را پیشۀ کرده‌اند و آنانی که در مسیر خشونت‌طلبی در حوزۀ مواد مخدر و قاچاق برای تأمین مادی خود فعالیت می‌کنند، مبارزه و همکاری شود.
به گفتۀ وزیر خارجۀ ایران: «کماکان تحرکاتی برای تقویت و خشونت افراط‌گرایی در این منطقه شکل می‌گیرد که حتماً به ضرر همه خواهد بود. همان طور که در گذشته شاهد بودیم، این ترور و خشونت و افراط محدود به منطقه نخواهد بود و دامن‌گیر کسانی خواهد شد که به این خشونت‌ها و افراط دامن می‌زنند و با اقدامات خود موجبِ تشویق خشونت و گسترش افراط‌گرایی در منطقۀ ما می‌شوند.”
آقای ظریف بیان داشت که ایران و افغانستان زمینه‌های مشترک زیادی برای همکاری دارند، از جمله مقابله با ترور، خشونت و تولید مواد مخدر و تأمین مالی تروریسم. ظریف افزود که این همکاری‌ها به نفع مردم افغانستان، ایران و منطقه خواهد بود.
او در قسمتی از سخنانش گفت که اقدامات تروریستی علیه مردم افغانستان را محکوم می‌کنیم و با خانوادۀ قربانیان نیز همدردی می‌کنیم.
همزمان با این، صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجۀ کشور تأکید بر مبارزۀ مشترک با تروریسم به ویژه گروه‌های طالبان و داعشیان کرد و گفت: «در کنار هر دو کشورِ افغانستان و ایران باید، همه کشورهای اسلامی باید بدون تفکیک تروریستان به خوب و بد، همکاری مشترک داشته باشند.»
وزیر خارجۀ کشور افزود که به دنبال حملۀ تروریستی به پایگاه نظامی شاهین در مزار شریف، مرزبانان ایرانی نیز هدف حملۀ تروریستی قرار گرفت. او در حالی که از کشور خاصی نام نبرد، اضافه کرد: “ریشه و محل سازمان‌دهی این دو حمله، خارج از مرزهای هر دو کشورِ ایران و افغانستان بوده است.”
آقای ربانی بیان داشت: افغانستان باور دارد که اگر با آوردن فشار بر حامیان گروه‌های تروریستی، مخفیگاه‌های آنان را در منطقه نابود نکنیم، شاهد امنیت پایدار نخواهیم بود.
همکاری‌های اقتصادی
وزیر خارجۀ ایران در قسمتی از سخنانش به همکاری مشترک دو کشور در زمینۀ اقتصاد تأکید کرد و گفت که همکاری در حوزۀ اقتصاد، ترانزیت و تقویت زیرساخت‌های افغانستان از موضوع‌های مهم در روابط دو کشور است.
آقای ظریف اظهار داشت: همان‌طور که در ۳۸ سال گذشته در کنار مردم افغانستان بودیم، آماده‌گی داریم به این همکاری به ویژه در حوزۀ اقتصادی ادامه دهیم.
او به منابع آبی افغانستان اشاره کرد و تصریح کرد: «در جهت حفظ محیط‌زیستِ دو کشور و تقویت مبانی دوستی و برادری دو کشور، زمینۀ همکاری وجود دارد و گفت‌وگوهای خوبی هم در این باره انجام شده است.
در عین حال، صلاح‌الدین ربانی، افغانستان را چهارمین شریک تجاری ایران خواند و تأکید بر ضرورت همکاری اقتصادی بین ایران و افغانستان کرد.
وزیر خارجۀ کشور امضای توافق‌نامه‌های ساخت خط آهن خواف-هرات و بندر ترانزیتی چابهار را مثالی از همکاری‌های دو کشور دانست و ابراز امیدواری کرد که چنین همکاری‌ها افزایش یابد.
هم‌چنان، جواد ظریف از حمایت افغانستان از ایران در مجامع بین‌المللی قدردانی کرد و گفت که ایران نیز نقش سازنده‌یی در شکل‌گیری افغانستان جدید داشته و در مجامع بین‌المللی در راستای حمایت از افغانستان نقش مثبتی داشته و خواهد داشت.
وزیر خارجۀ ایران از مهاجران افغانستانی به عنوان «مهمان» یاد کرد و گفت که ایران می‌تواند در زمینۀ قانون‌مندسازی مهاجرانِ «غیرقانونی» افغانستانی همکاری بیشتری داشته باشد.
او با بیان این‌که ایران میزبان جمعیت قابل توجهی از «دوستان» افغانستانی است گفت: “امروز نزدیک به ۴۱۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی در مدارس ایرانی آموزش می‌بینند و نزدیک به ۱۷ هزار دانشجو نیز در دانشگاه‌های ایران در حال تحصیل هستند. هم‌چنین نزدیک  ۳ میلیون شهروند افغانستانی قانونی و غیرقانونی در ایران به سر می‌برند.”
در عین حال، آقای ظریف در ادامۀ دیدارش با مقام‌های افغانستانی، بعد از ظهر دیروز با دکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی دیدار کرد.
در صفحۀ رسمی فیسبوک ریاست اجرایی آمده است که در این دیدار، دوطرف در مورد همکاری کابل-تهران، وضعیت امنیتی، گفت‌وگوهای صلح و همکاری‌های منطقه‌یی بحث و تبادل نظر کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.