تیم موج‌سواری افغانستان در مسابقات قهرمانی جهان شرکت می‌کند

گزارشگر:شنبه 30 ثور 1396 - ۲۹ ثور ۱۳۹۶

mandegar-3افریدون آمو، جوان افغانستانی-آلمانی در مسابقات قهرمانی موج‌سواری در فرانسه به نماینده‌گی از افغانستان شرکت می‌کند.
تیم افغانستان در مسابقات جهانی موج‌سواری در فرانسه بسیار کوچک است. این تیم متشکل از تنها یک نفر است، افریدون آمو، جوان ۲۹ ساله‌یی که از نظر حقوق شهروندی آلمانی است، در مسابقات جهانی افغانستان است و قلبش برای هر دو کشور می‌تپد.
آمو نه‌تنها اولین موج‌سوار افغانستانی در مسابقات قهرمانی جهانی است که امروز شنبه در بیاریتز فرانسه برگزار می‌شود، بلکه او نخستین موج‌سوار در تاریخ افغانستان است.
آمو به خبرگزاری آلمانی (دی پی ای) گفته است: “من آن‌قدر هم در موج‌سواری خوب نیستم. من تنها در میان افغانستانی‌ها بسیار خوب هستم که رقیب‌های زیادی ندارم”.
برای او، مهم‌تر از همه، حضور در این مسابقات برای افغانستان است. افریدون آمو در ۲ سال اخیر در نخستین و تنها مسابقات قهرمانی موج‌سواری افغانستانی‌ها خود را برای این مسابقات آماده کرده است.
در این مسابقات، ۱۵ موج‌سوار افغانستانی، ۲ تابعیته از کشورهای کانادا، استرالیا و سراسر اروپا شرکت کردند و افریدون آمو در آن نفر اول شد.
والدین آمو در سال ۱۹۹۲ از جنگ داخلی‌ که کابل را به خاک و خاکستر تبدیل کرد، از افغانستان آواره شده و به آلمان پناهنده شدند. آن‌زمان آمو کم سن و سال بود. آمو در شهر گوتینگن آلمان به کودکستان رفت، اما بعدها در برلین در سه رشتۀ حقوق، علوم فرهنگی و طراحی تحصیل کرد. حالا او بالای پروژه‌های افغانستان در بنیاد ماکس پلانک در هایدلبرگ و یک موسسۀ طراحی در پوتسدام کار می‌کند.
آمو علاوه بر این، صخره‌نوردی می‌کند، طبل می‌نوازد، عضو یک انجمن شطرنج است و به عنوان یک مشاور حقوقی به پناهجویان افغانستان کمک می‌کند. او ۱۹ ساله بود که بعد از پایان دوران دانش‌آموزی خود در سفری به فرانسه شروع به موج‌سواری کرد.
برای افریدون آمو هویت یک مسألۀ همیشه «متحرک و وابسته به زمینه» است. او وقتی در یک روستای کوچک آلمانی باشد، خود را آلمانی نمی‌داند، اما وقتی در کلان‌شهرهایی مثل برلین باشد، خود را آلمانی می‌بیند.
در خارج هم خود را «تقریباَ آلمانی» می‌بیند. این‌که حالا او برای افغانستان موج‌سواری می‌کند، نه برای آلمان، بیشتر به این دلیل است که احساس می‌کند مأموریتی را برای افغانستان باید به انجام برساند.
به گفتۀ آمو، با حضورش در این مسابقات، مردم کنجکاو شده و می‌خواهند بدانند که مثلاَ مردم در افغانستان چگونه موسیقی می‌شنوند، از چه چیزهای خوششان می‌آید و از چه چیزی ترس دارند؟ به این ترتیب، از روی این کجکاوی مردم به درک دیگری از افغانستان خواهند رسید.
آمو در نظر دارد تا موج‌سواری را به افغانستان ببرد. انجمن موج‌سواران افغانستان که ریاستش به عهدۀ آقای آمو است، می‌خواهد زمانی در افغانستان یک تیم موج‌سواری جوانان را ایجاد کند تا دورنمایی برای آنان خلق شود.
او می‌گوید که دریاهایی برای موج‌سواری در افغانستان وجود دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.