در مســیر پیروزی

گزارشگر:حامد علمی - ۲۰ قوس ۱۳۹۱

بخش هفتادم
میدیا از قول قوماندان گفت: زمانی که راکت اصابت کرد، ذخیره تیل شهر اسعدآباد و یکی از دکان‌های اسلحه‌فروشی نیز آتش گرفت و این آتش‌سوزی به حدی شدید بود که تا چندساعت هیچ نیرویی توانایی نجات قربانیان را نداشت.
تجسس ما دربارۀ چه‌گونه‌گی حادثه جریان داشت، ولی پی بردن به حقیقت کار مشکل بود؛ خصوصاً در آن حالت که همه هیجانی و عصبی بودند، کنجکاویِ بیشتر امکان‌پذیر نبود و از طرف دیگر، باید خبر انفجار هرچه زودتر انعکاس می‌یافت. ما باید کنر را به قصد پاکستان ترک می‌کردیم. با چند تن از مسوولین شفاخانه‌ها و کلینیک‌های مقیم چغه‌سرای گفت‌وگو کرده، از اهالی‌یی که دورترک از بازار به کندن قبرها برای دفن قربانیان مشغول بودند، پرسش نموده، آن‌جا را ترک کردیم. ما چند خبرنگار ارقام دست‌داشته را ترتیب داده و بالاخره بعد از بررسی دقیقِ آن به این نتیجه رسیدیم که حداقل در حادثه بازار چغه‌سرای، هزار تن کشته و زخمی شده‌اند و این رقم دقیق‌ترین احصاییه دست‌داشته ما بود که آن را اعلان کردیم.
حوالی شام روز ۲۱ اپریل به پشاور رسیدیم و خبر انفجار کنر را انتشار دادیم، ولی از ذکر راکت اسکاد خودداری نمودم؛ زیرا هنوز برایم ثابت نگردیده بود که آیا راکت است یا انفجار بمب و مواد منفجره. چون یگانه خبرنگار افغان بودم که از کنر برگشتم، بنابران شام همان روز یکی از همکاران نزدیک پیتر تامپسن، سفیر ایالات متحده امریکا نزد مجاهدین، برایم تلیفون نموده چنان وانمود کرد که از واشنگتن حرف می‌زند و می‌خواهد راجع به انفجار کنر، اخبار موثق به‌دست بیاورد. من آن‌چه برای رادیوها گفته بودم، به او نیز گفتم و از این‌که برایم ثابت نشد که راکت اسکاد است، آن‌ها را نیز مطلع ساختم. اگرچه نام‌برده اظهار نمود که آن‌ها از مقامات کنر خواسته‌اند تا بقایای راکت اسکاد را نگه دارند؛ ولی من گفتم که خودم آن را ندیده‌ام و بنابران تا زمانی که ثابت نگردد، فقط می‌گوم انفجار رخ داده است.
داکتر محمدحسن شرق، صدراعظم سابق افغانستان، در کتابش زیر عنوان «کرباس‌پوش‌های برهنه‌پا» نیز به انفجار کنر اشاره نموده و آن را یکی از جنایات حکومت داکتر نجیب‌الله خوانده و گفته است که راکت اسکاد بالای مردم بی‌دفاع فیر شده است. ولی او از دادنِ توضیحات خودداری کرده و شواهد و اسنادی را در زمینه تذکر نداده است.
دفتر ریاست‌جمهوری حکومت موقت مجاهدین نیز ابلاغیه صادر کرد و حادثه را اصابت راکت اسکاد خواند و این عمل را به‌شدت محکوم نمود. در ابلاغیه حکومت موقت ذکر شد: «رژیم ملحد و کمونیست کابل اخیراً دست به کشتار دسته‌جمعی بیرحمانه مردم افغانستان زده که در آن تعداد بزرگ اطفال، زنان و اشخاص سن‌رسیده ده‌نشین و شهرها را توسط میزایل سکد روسی بشهادت می‌رساند. رژیم ملحد و کمونیست کابل و دست‌نشانده بیگانه به روز ۳۱ حمل ۱۳۷۰ مطابق ۲۰ اپریل ۱۹۹۱ اسدآباد مرکز ولایت کنر، قریه بارآباد و سرکانو ولسوالی سرکانو را هدف میزائیل سکد روسی قرار داده که در نتیجه، اضافه از ۳۵۰ تن مسلمان بی‌گناه اسدآباد اعم از اطفال، زنان و اشخاص مسن شهید و اضافه از هفت‌صد تن شدیداً مجروح گردیده و صدها منزل مسکونی و دکاکین از بین رفته و ده‌ها مسجد منهدم شده است. چنان‌که رییس دولت اسلامی افغانستان بارها در بیانیه‌های‌شان قتل اطفال، زنان و افراد مسن را نکوهش کرده و از آن منع فرموده‌اند، اما رژیم کابل بدون آن‌که در منطقه جنگ باشد، به هم‌چو اقدام دست می‌زند.
ریاست دولت اسلامی افغانستان، این اقدام غیرانسانی و بهانه رژیم کابل علیه مسلمانان افغانستان را شدیداً نکوهش کرده اخطار می‌دهد که از هم‌چو اقدامات وحشیانه و غیرانسانی خود جداً خودداری نماید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.