کریم خلیلی چهارمین رییس شورای عالی صلح شد

گزارشگر:چهارشنبه 17 جوزا 1396 - ۱۶ جوزا ۱۳۹۶

mandegar-3محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان به حیث رییس شورای عالی صلح افغانستان تعیین شد. پیش از این آقای خلیلی معاون این شورا بود. آقای خلیلی روز دوشنبه از سوی رئیس‌جمهوری اشرف غنی به عنوان رئیس شورای عالی صلح افغانستان تعیین شده است. ناظران می‌گویند که تقرر آقای خلیلی به سمت شورای عالی صلح هیچ تاثیری بر روند صلح و ثبات ندارد. زیر طالبان که باحضور برهان الدین ربانی و پیرسید احمدگیلانی در این شورا صلح نکردند با حضور کریم خلیلی هر گز وارد صلح و گفت و گو نمی شوند. زیرا نگاه طالبان در این مورد بسیار مذهبی و قومی است. منابع می گوید که حضور آقای خلیلی در شورای عالی صلح بیشتر از رییسان قبلی این شورا سمبولیک خواهد بود.
پس از درگذشت پیر سید احمد گیلانی، رئیس پیشین شورای عالی صلح، پست ریاست این شورا برای چند ماه خالی بود. یر سیداحمد گیلانی، از رهبران جهادی افغانستان بود که رهبری حزب محاذ ملی را نیز برعهده داشت. محمد کریم خلیلی، در حالی به حیث رئیس شورای عالی صلح افغانستان تعیین می‌شود که یک روز پس از آن کابل میزبان نشستی مهم درباره صلح افغانستان با اشتراک نمایندگان چند کشور باشد.
شورای عالی صلح افغانستان در سال ١٣٨٩ با هدف زمینه‌سازی برای گفت‌وگو و صلح با مخالفان مسلح دولت این کشور ایجاد شد. این شورا دارای ۶۸ عضو از جمله ۸ زن بود و آن را برهان‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان و رییس جمهوری پیشین رهبری می‌کرد. آقای ربانی در سنبله/شهریور سال ۱۳۹۰ در یک حمله انتحاری کشته شد. سپس صلاح الدین ربانی اکنون وزیر خارجه، به عنوان رییس شورای عالی صلح مقرر گردیده بود.
بسیاری از آگاهان معتقدند شورای عالی صلح تاکنون دست‌آورد زیادی نداشته است. گفته شده است که در روند مذاکرات با حزب اسلامی حکمتیار و امضای موافقت‌نامه صلح میان دولت و حزب اسلامی، نقش این شورا بسیار کمرنگ بوده است.
چندی پیش گزارش شد که رئیس‌جمهور غنی از ساختار شورا رضایت ندارد و تاکید کرده که برای ایجاد صلح افغانستان باید مکانیسیم‌های دیگری در نظر گرفته شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.