در مراسم امضای قرارداد طرح و دیزاین سالنگ جدید مطرح شد: اعـمار جـادۀ سالنـگ اهمیـت منطـقه‌یـی دارد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 18 سرطان 1396 - ۱۷ سرطان ۱۳۹۶

پیمان مطالعات تخنیکی و دیزاین تفصیلی تونل جدید سالنگ، دیروز (شنبه،۱۷ سرطان) میان وزارت فواید عامه و شرکت آسترالیایی SMEC به ارزش ۱۹٫۶ میلیون دالر به امضا رسید.
در مراسم امضای این قرارداد که در قصر سپیدار برگزار گردیده بود، در آن رییس اجرایی، رییس بانک توسعۀ آسیایی، مقام‌های بلندپایۀ حکومتی و mandegar-3شماری از اعضای پارلمان اشتراک کرده بوند.
محمود بلیغ، وزیر فواید عامه در آن مراسم گفت که از ساخت تونل سالنگ توسط اتحاد جماهیر شوروی پنجاه سال می‌گذرد و به دلیل شرایط نامناسب در کشور امروزه این تونل آسیب جدی دیده است.
وزیر فواید عامه بر ضرورت اعمار تونل کنونی و راه‌های بدیل سالنگ تأکید ورزید و گفت که بر بنیاد این پیمان که از سوی بانک انکشاف آسیایی و کشور جاپان حمایت می‌شود، شرکت آسترالیایی مطالعات خود را دربارۀ تونل سالنگ نهایی می‌سازد.
آقای بلیغ گفت: ساخت تونل جدید سالنگ یکی از پروژه‌های زیربنایی برای افغانستان به حساب می‌آید که می‌تواند دست‌آوردهایی زیادی در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش ترانزیت کالاهای اقتصادی به افغانستان در پی داشته باشد.
به گفتۀ وزیر فواید عامه: زمانی که پروژۀ ساختن تونل جدید سالنگ به مرحلۀ اجرا و بهره‌برداری برسد، مشکل بسیار بزرگی که سال‌ها اتصال شمال و جنوب را دشوار ساخته بود، برطرف می‌گردد.
به گفتۀ وزیر فواید عامه، قرارداد ساخت تونل جدید به یکی از شرکت‌های بسیار معتبر بین‌المللی از کشور استرالیا سپرده می‌شود که در یک پروسۀ داوطلبی شفاف این پروژه را به دست آورده است.
همزمان با این، توماس پنیلا، رییس بانک توسعۀ آسیایی و یکی از تمویل کننده‌گان این پروژه گفت که بازسازی و اعمار جادۀ سالنگ نه‌تنها در اقتصاد و کشاورزی افغانستان، بلکه در سیستم ترانسپورتی و ترانزیت منطقه نیز اهمیت دارد.
رییس بانک انکشاف آسیایی افزود که از طریق این جاده مرکز آسیا به جنوب آسیا وصل می‌گردد.
در عین حال، میت‌سوجی سوزوکا، سفیر جاپان در کابل، افغانستان را پل ارتباطی منطقه خواند و گفت که موقعیت جغرافیایی این کشور از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.
آقای سوزوکا در بارۀ اهمیت جادۀ سالنگ صحبت کرد و گفت: مسیر سالنگ تنها مسیری است که شمال را به جنوب وصل می‌کند.
سفیر جاپان با بیان‌ این‌که کشور جاپان ۵۳ درصد این پروژه را تمویل می‌کند، افزود: جاپان همواره به عنوان دوست قابل اعتماد افغانستان به این کشور کمک کرده است. او مجموع کمک‌های کشورش به افغانستان را در پانزده سال گذشته ۶٫۲ میلیارد دالر عنوان کرد.
در سویی دیگر، داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این نشست گفت که ساخت تونل جدید سالنگ، ساخت سرک سالنگ‌ها و بازسازی تونل سالنگ جزء تعهدات حکومت وحدت ملی بود که دارد عملی می‌گردد.
آقای عبدالله ضمن سپاس‌گزاری از کشور جاپان از بهر پرداخت هزینۀ این پروژه‌ها، افزود که از مردم افغانستان پوزش می‌خواهم که نتوانستیم این مشکل بزرگ‌شان را بهزودی حل کنیم.
رییس اجرایی با بیان این‌که حکومت وحدت ملی کار همه‌جانبه را برای رفع مشکلات ترانزیتی سالنگ‌ها آغاز کرده است، تأکید کرد: وزارت فواید عامه مسوولیت دارد تا مشکلات رفت و آمد مردم را تا بهره‌برداری این پروژه حل کند.
دکتر عبدالله خطاب به وزارت فواید عامه و شرکت آسترالیایی، بر کیفیت و استندرد این پروژۀ ملی تأکید ورزید و گفت که این پروژه‌ برای آینده افغانستان نقش بارز دارد.
رییس اجرایی حکومت از سفیر جاپان خواست تا جادۀ بگرام-جبل‌السراج را که مطالعات تخنیکی و دیزاین آن نهایی گردیده است، حمایت و پشتیبانی مالی کنند.
او به نقل از سرمنشی سازمان ملل گفت که افغانستان شاهد تطبیق پروژه‌ها در آینده خواهد بود. دکتر عبدالله بر این باور است که آسیای مرکزی موفقیت‌های خود را در پیشرفت کار در افغانستان می‌داند.
گفتنی است که راه سالنگ، شمال و جنوب افغانستان را باهم وصل می‌کند و براساس اطلاعات وزارت فواید عامه، روزانه از این مسیر حدود ۵۵۰۰ وسایط ترانسپورتی رفت و آمد دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.