اعضای سنا: جلوگیری از ورود دوستم غیر قانونی است

گزارشگر:بهزاد/ چهارشنبه 28 سرطان 1396 - ۲۷ سرطان ۱۳۹۶

روز گذشته سه‌شنبه، ۲۷ سرطان خبرهای ضد و نقیضی در صفحات اجتماعی و در شماری از رسانه‌های کشور پخش شد مبنی بر این‌که مسوولانِ فرودگاه بلخ با هم‌کاری نیروهای آلمانی و به دستور حکومت مرکزی به هواپیمای حامل جنرال عبدالرشید دوستم، اجازۀ فرود نداده اند.
mandegar-3اکنون شماری از اعضای مجلس سنا می‌گویند: جلوگیری از ورود جنرال دوستم به کشور خلاف قانون است.
محمدعلم ایزدیار، معاون نخست مجلس سنا در جلسۀ دیروز این مجلس گفت: هر تصمیمی‌که در مورد جنرال دوستم از سوی حکومت گرفته می‌شود، باید مبنای قانونی داشته باشد و اگر از ورود معاون نخست ریاست‌جمهوری به کشور جلوگیری شده باشد، قانون به طور صریح نقض شده است.
نماینده‌گان مردم در مجلس سنای کشور تأکید دارند که در بررسی پروندۀ معاون اول ریاست‌ حکومت وحدت ملی، اوضاع بحرانی افغانستان نیز مدنظر گرفته شود و تصمیمی اتحاذ گردد که موجب همبسته‌گی میان شهروندان کشور گردد.
به باور وکلای مجلس سنا، تا زمانی‌که محکمۀ با صلاحیت در مورد پروندۀ آقای دوستم فیصله و حکمِ صادر نکند، هیچ نهاد یا فرد داخلی و خارجی حق دخالت در این مورد را ندارد.
عبدالله قرلق، عضو مجلس سنا در این خصوص گفت: خبر ممانعت نیروهای آلمانی از ورود جنرال دوستم در فرودگاه بلخ یک شایعه است. آقای دوستم احتمالاً در هفته‌های بعدی وارد افغانستان می‌شود.
آقای قرلق می‌گوید که جنرال دوستم به عنوان شخص دوم افغانستان، هر زمانی که بخواهد وارد کشور می‌شود و قرار معلومات، در خلال هفته‌های آینده به کشور می‌آید.
با این حال، دفتر رسانه‌های عبدالرشید دوستم خبر آمدن او به افغانستان و برگشت دوباره‌اش به ترکیه را «غیر واقعی» خوانده است.
در خبرنامۀ معاونیت نخست ریاست‌ حکومت وحدت ملی، تمام جزییات این خبر رد شده و آن را «کذب محض» خوانده است.
خبرنامه تأکید دارد که آقای دوستم در حال حاضر در شهر انقرۀ ترکیه به سر می‌برد و در آینده‌های نزدیک برای اشتراک در همایش اعلام موجودیت ایتلاف «نجات برای افغانستان» وارد کشور خواهد شد و برای ورودش با فرودگاه‌ها هم‌آهنگی‌های لازم صورت خواهد گرفت.‌
همزمان بااین، عطامحمد نور، والی بلخ و یکی از اعضای برجستۀ «ایتلاف برای نجات افغانستان» نیز در این زمینه واکنش نشان داده است.
والی بلخ این گزارش‌ها را رد کرده، اما تأکید دارد که هیچ ممانعت قانونی برای سفر معاون نخست ریاست‌ حکومت وحدت ملی وجود ندارد.
آقای نور در صفحۀ رسمی فیسبوکش نوسته است: “قرار بود شام روز دوشنبه ۲۶ سرطان، شماری از مسوولان و مهندسان مؤسسۀ «تیکا»ی ترکیه به عنوان مهمانان خاص من به مزارشریف بیایند و کار اعمار خانقاه سلطان‌العلما خواجه بهاءالدین ولد، پدر مولانا جلال‌الدین محمد بلخی را افتتاح نمایند که هواپیمای حامل ایشان به دلیل مشکل فنی نتوانست در فرودگاه بین‌المللی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، نشست کند و برگشت کرد”.
در ادامۀ این پیام والی بلخ آمده که خبرهای پخش شده در شماری از رسانه‌ها و صفحات اجتماعی مبنی بر این‌که هواپیمای حامل جنرال عبدالرشید دوستم به فرودگاه بین‌المللی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی اجازۀ نشست پیدا نکرد، عاری از حقیقت است”.
آقای نور افزوده است که آقای دوستم در حال حاضر در ترکیه به سر می‌برد و هرگاه قصد سفر به کشور‌ را داشته باشد، هیچ ممانعت قانونی برای سفر او وجود ندارد.
جنرال دوستم درحالی‌که در پروندۀ اذیت و آزار جنسی احمد ایشچی متهم شده است، در اواخر ماه ثور امسال، به گفتۀ نزدیکانش، «برای درمان» به ترکیه رفت.
گفتنی است که پیش از این نیز خبرهایی در صفحات اجتماعی نشر شده بود گویا آقای دوستم قصد سفر از ترکیه به افغانستان کرده بود، اما اجازۀ فرود آمدن به فرودگاه بین‌المللی کابل به هواپیمای حاملش داده نشد و آقای دوستم مجبور شد به پاکستان برود و بعد از سوخت‌گیری دوباره به ترکیه برگردد، هرچند منع این خبر را تأئید نکرده بود.
پاکستان ذهنیت جامعۀ جهانی را منحرف می‌کند
اعضای مجلس سنا در قسمتی از سخنان‌شان به عملیات نظامی پاکستان در امتداد مرز دیورند اشاره کرده گفتند، عملیات نظامیان پاکستانی در آن‌سوی مرز دیورند برای منحرف کردن اذهان جامعۀ جهانی از موجودیت پناه‌گاه‌های تروریستان در خاک آن کشور است.
فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا گفت: “عملیاتی را که نظامیان پاکستانی در آن‌سوی خط دیورند راه‌اندازی کرده اند، منحرف کنندۀ اذهان مردم و جامعۀ جهانی است، پاکستان این‌گونه ادعا می‌کند که پناهگاه‌های تروریستی را نابود می‌کند”.
آقای مسلم‌یار می‌گوید که پناهگاه‌های تروریستی در خاک پاکستان در امان اند و عملیات نظامیان پاکستانی برای نابودی آن مراکز اثری ندارد.
این درحالی است که سه هفته قبل، سناتوران امریکایی به پاکستان، اسلام‌آباد وعده داده بود که عملیات ضد هراس‌افگنی را در هم‌آهنگی با دولت افغانستان و زیر نظارت امریکا و چین در امتداد مرز دیورند راه‌اندازی می‌کند.
سناتوران امریکایی بر پاکستان فشار آورده بودند تا بر علیه لانه‌های تروریستی در خاک آن کشور اقدام کند، در غیر آن، کمک‌های مالی امریکا را از دست خواهد داد. اما، وزارت دفاع کشور دو روز پیش اعلام کرد که دولت پاکستان بدون هم‌آهنگی با افغانستان، امریکا و چین، خودسرانه عملیاتی را در آن‌سوی مرز دیورند آغاز کرده است.
دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی کشور گفت که عملیات خودسرانۀ پاکستان در امتداد مرز دیورند به معنای آن است که پاکستان از تعهداتی که به سناتورهای امریکایی داده بودند، پا پس کشیده است.
ارج‌گذاری به عدالت‌خواهی
سناتوران در جلسۀ دیروزشان هم‌چنان گفتند که پیشنهاد اعضای این مجلس برای تغییر نام چهارراه زنبق شهر کابل به چهارراه «شهید سالم ایزدیار» از سوی رییس حکومت وحدت ملی پذیرفته شده است.
فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا گفت که فردا }امروز{ چهارشنبه، چهارراه زنبق در یک برنامۀ رسمی به چهارراه «شهید سالم ایزدیار» تغییر نام می‌خورد.
آقای مسلم‌یار افزود که “پیشنهاد تغییر نام چهارراه زنبق از سوی محمد اشرف غنی و کمیسیون نام‌گذاری جاده‌ها به منظور ارج‌گذاری به صدای عدالت‌خواهی تائید شده است”.
پس از شهادت محمد سالم ایزدیار، پسر محمد علم ایزدیار، معاون نخست مجلس سنا در تظاهرات عدالت‌خواهی جنبش رستاخیز برای تغییر در هفتم ماه رمضان گذشته، سناتوران پیشنهاد تغییر چهارراه زنبق را به ارگ سپردند.
محمد سالم ایزدیار یکی از سران جنبش رستاخیز برای تغییر بود که در تیراندازی نیروهای امنیتی بر تظاهرات کننده‌گانِ این جنبش در نزدیکی چهارراه زنبق به شهادت رسید.
جنبش رستاخیر برای تغییر پس از حملۀ تانکر مملو از مواد انفجاری در چهارراهِ زنبق که ده‌ها تن از افراد ملکی و نظام در آن کشته و زخمی شدند، به منظور عدالت‌خواهی برای قربانیان این رویداد و تأمین امنیت مردم افغانستان ایجاد شد.
استعفای سران حکومت، برکناری و محاکمۀ مسوولان امنیتی به شمول حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس حکومت وحدت ملی و آوردن اصلاحات در نظام حکومت‌داری از خواست‌های اصلی جنبش رستاخیر برای تغییر بوده است.
اما حکومت تا هنوز به جز از تعلیق وظایف رییس گارنیزیون کابل و فرمانده پولیس کابل، به دیگر خواست‌های این جنبش نه‌تنها که پاسخ مثبت نداده است، بلکه در یک اقدام خشونت‌آمیز خیمۀ تحصن کننده‌گان این جنبش را نیز جمع کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :