سناتور جان مکین: امریکا استراتیژی تازه برای پیروزی در افغانستان ندارد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 31 سرطان 1396 - ۳۰ سرطان ۱۳۹۶

جان مک‌کین، رییس کمیتۀ نظامی مجلس سنا امریکا، از سیاست دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا در قبال افغانستان انتقاد کرده و گفته است هیچ استراتیژی جدیدی برای پیروزی در افغانستان وجود ندارد.
mandegar-3آقای مک‌کین دو روز پس از آن‌که مشخص شد تومور مغزی دارد، گفت قرار بود استراتیژی جدید دولت امریکا در برابر افغانستان در نیمه جولای سال روان به کنگره ارایه شود، اما تاکنون چنین کاری نشده است.
انتظار می‌رود که استراتیژی جدید دولت امریکا برای مقابله با طالبان به زودی اعلام شود. اگرچه پنتاگون هنوز در مورد سطح جدید فرستادن نیروها به افغانستان تصمیم نگرفته است، اما برخی خبرگزاری‌ها گزارش کردند که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مایل است ۳۹۰۰ سرباز دیگر برای کمک به ارتش افغانستان به این کشور اعزام کند.
این در حالی است که ایالات متحدۀ امریکا ۸۴۰۰ نظامی در افغانستان دارد که مسوولیت آموزش و مشوره‌دهی به نظامیان افغانستان را در جریان نبرد با گروه ‌های تروریستی به عهده دارند.
۱۶ سال از حضور قوت‌های ناتو به رهبری امریکا در افغانستان می‌گذرد، اما در حال حاضر افغانستان بیشتر ناامن شده است و گروه مخالف مسلح به بیشتر ولسوالی‌ها دست یافته و قلمرو خود در شمال کشور که از ولایات امن به شما می‌رفت را گسترش داده‌اند. در تازه‌ترین گزارشی که از طرف نهاد موسوم به سیگار (ادارۀ سر مفتش امریکا در امور باز سازی افانستان) نشر شده، نشان می‌دهد افغانستان ۵ درصد از قلمرر خود را از دست داده است.
یک گزارش «مرکز همکاری بین‌المللی» نیز به ماموریت ملل متحد که اوایل امسال نشر شد، دریافته است که حکومت افغانستان در سال ۲۰۱۵ به ۶۱ درصد ولسوالی‌ها دسترسی داشته است، در حالی‌که در سال ۲۰۱۰ به ۶۷ درصد ولسوالی‌ها دسترسی داشت.
پیش از این جنرال نیلکسون فرمانده ارشد نظامیانی امریکایی در افغانستان گفته بود که برای بیرون رفت از بحرانی فعلی باید امریکا شماری نظامیان خود را در افغانستان افزایش دهد.
هم‌چنان، جمیز متیس وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا نیز گفته است که استراتیژی جدید امریکا در مورد افغانستان به زودترین وقت اعلام می‌شود.
اما، آقای جان مک‌کین که رییس کمیته نیروهای مسلح آمریکا در کنگره امریکا اخیراَ در کابل گفته بود که مذاکرات صلح زمانی موفق خواهد شد که دولت افغانستان در میدان جنگ پیروز شود.
این سفر آقای مک‌کین و شماری دیگر از سناتورهای آمریکایی به کابل در آستانه اعلام استراتیژی جدید دولت آمریکا برای افغانستان صورت گرفت.
سناتورهای آمریکایی که پیش از سفرشان به کابل به پاکستان رفته بودند، به دولت پاکستان گفتند اگر رفتارش را تغییر ندهد، آمریکا مجبور است رفتارش را در مقابل پاکستان تغییر دهد.
وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره تروریسم گفته است هرچند دولت پاکستان در سال ۲۰۱۶ عملیات‌ “موثری” را علیه گروه تحریک طالبان پاکستان انجام داد، اما این کشور اقدامات قابل توجهی را علیه طالبان افغانستانی و گروه حقانی که در پاکستان “پناگاه امن” دارند به عمل نیاورده است.
سناتوران امریکایی پس از پاکستان در سفر به کابل از حکومت افغانستان خواستار عملیات مشترک با نظامیان پاکستانی در دو طرف گذرگاه مرزی دیورند شده بودند، دولت افغانستان نیز این پیشنهاد را مشروط بر این که امریکایی‌ها این عملات نظارت کنند پذیرفته بودند. اما چندی پس اسلام به دلایل نا معلومی از این عملیات پا پس کشید.
تنش‌ها میان کابل و اسلام آباد در ماه‌های اخیر در پی حملات خونین در افغانستان افزایش یافته و دولت افغانستان پیوسته پاکستان را به حمایت و پناه دادن به گروه طالبان و شبکه حقانی متهم می کند. پاکستان اما همیشه این اتهامات را رد کرده و دولت افغانستان را متهم به حمایت گروه‌های مخالف این کشور می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.