بازتاب نشستِ اعلام طرح وفاق ملی در برخی از رسانه ها

گزارشگر:سه شنبه 17 اسد 1396 - ۱۶ اسد ۱۳۹۶

احمدولی مسعود:
رهبری حکومت سیاست
یکسان سازی قومی را به پیش گرفته است

خبرگزاری جمهور
رییس بنیاد احمدشاه مسعود می‌گوید که رهبری حکومت وحدت ملی سیاست یکسان سازی قومی را به پیش گرفته و با دامن زدن به تفرقه قومی به mandegar-3سمت دیکتاتوری و استبداد به پیش می‌روند.
احمدولی مسعود رییس بنیاد احمدشاه مسعود امروز{دیروز} دوشنبه (۱۶اسد) در یک نشست خبری در کابل، سیاست‌های سران حکومت وحدت ملی را به شدت مورد انتقاد قرار داد.
آقای مسعود گفت، رهبران حکومت که به دلیل اتخاذ سیاست‌های نادرست کشور را به سمت بحران سوق داده، به جای مدیریت بحران در کشور دامنه چالش‌ها سیاسی، امنیتی واجتماعی را روز به روزگسترش داده است.
وی افزود که این رهبران که زیر نام حکومت وحدت ملی آجندای شخصی و گروهی‌شان را اجرایی می‌کنند، هیچ اراده ای برای مهار بحران در کشور نداشته، کشور را به سمت دیکتاتوری و استبداد به پیش برده و به تفرقه قومی دامن می‌زنند.
آقای مسعود با اشاره به پیشروی طالبان در ولایت‌های مختلف کشور و بروز حملات مرگبار تروریستی در شهرهای مختلف افغانستان خاطر نشان ساخت که مقام‌های حکومت در سه سال گذشته جز ایجاد قطب بندی‌های قومی، انحصار قدرت وگسترش ناامنی دستاوردی دیگری نداشته و هم اکنون می‌خواهند سیاست یکسان سازی قومی را در کشور پیاده کنند که این مساله به شدت نگران کننده است.
وی، دوام سیاست‌های موجود را زمینه ساز گسترش بحران و ناامنی در کشور خوانده تصریح نمود که سران این حکومت در دوسال باقی مانده نیز نمی‌توانند چالش‌های که خود در ایجاد آن نقش داشته اند را مهار بسازند.
وی از نیروهای فعال سیاسی افغانستان خواست که برای جلوگیری از نهادینه شدن دیکتاتوری و استبداد و گسترش روز افزون دامنه ناامنی در سراسر کشور دست به کار شده و به دور یک وفاق ملی گردهم آمده و این چالش‌ها را مهار بسازند.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که پیش از این بسیاری از چهره‌ها و جریان‌های دیگر سیاسی افغانستان نیز روش حکومت‌داری رهبران حکومت را به شدت مورد انتقاد قرار داده و دوام آن‌را بحران آفرین خوانده بودند.

 

احمد ولی مسعود رییس بنیاد شهید احمد شاه مسعود:
حکومت وحدت ملی به سوی استبداد روان است؛ افغانستان را باید نجات داد

خبرگزاری آوا
احمد ولی مسعود رییس بنیاد شهید احمد شاه مسعود امروز{دیروز} دوشنبه (۱۶ اسد) با طرح وفاق ملی برای نجات افغانستان تاکید کرد حکومت وحدت ملی به سوی استبداد و دیکتاتوری روان است و برای نجات کشور باید کاری انجام داد.
آقای مسعود همچنان گفت: حکومت که درسه سال نتوانسته است سند مشروعیت خود را اجرایی کنند دردوسال آینده هیچ کاری انجام داده نمی تواند.
مسعود با بیان اینکه هر روز وضعیت کشور به وخامت می گراید افزود: فقر، بیکاری، کشت و قاچاق مواد مخدر و فرار جوانان از کشور، مهمتر از همه رکود اقتصادی در حال افزایش است و حکومت هیچ برنامۀ مشخصی در این زمینه‌ها ندارد.
وی افزود: تمرکز قدرت در ارگ ریاست‌جمهوری، لجاجت رهبری حکومت، داشتن آجندای شخصی دولت مردان و سرکوب کردن جنبش‌های مردم از نشانه‌های واضح استبداد و دیکتاتوری در افغانستان است.
آقای مسعود می‌گوید: سران حکومت وحدت ملی، عمداً شیرازه روحیه وحدت ملی را با قطب‌بندی قومی و سمتی ازهم پاشیده است و تحت عنوان وحدت ملی، نفاق ملی را دامن می‌زند.
مسعود علاوه کرد: قطب‌بندی قومی و سمتی باعث شده است که ظرفیت‌های کاری و علمی به حاشیه کشانده شود و سیاست داخلی و خارجی و زعامت ملی در بدترین حالت قرار داشته باشد.
رییس بنیاد شهید مسعود خطاب به نیروهای سیاسی و نهاد های مدنی گفت: بیایید دست به دست هم داده درچارچوب “وفاق ملی” تغیر و اصلاح را چنان عبرتی بسازیم که دیگر کسی جرأت نکند زیرچتر قوم، سمت و مذهب استبداد را پیاده کند.
وی با اظهار اینکه رهبران سیاسی دلسوز به وطن نیستند افزود: تیکه‌داران قومی به خاطر هوس‌های شخصی استبداد را در افغانستان حاکم ساخته است.
مسعود بیان داشت: حکومت حاکم با شعار وحدت ملی تا هنوز نتوانسته وحدت میان سران حکومتی را حفظ کند چه رسد به وحدت عمومی و ملی.
وی یکبار دیگر از نیروهای سیاسی خواست که طرح “وفاق ملی” را منحیث یک وسیله قرار داده و یک حکومتی قانون‌مند را ایجاد کند که از عوام‌فریبی و کلی‌گویی به دور باشد.
مسعود گفت: حکومت فعلی نیازمند یک تحول جدید است که خواست جوانان وهمه مردم افغانستان می باشند.
رییس بنیاد مسعود تصریح کرد: حکومت ما را متهم به بی برنامه‌گی می‌کنند در حالی که ما قبل از ایجاد حکومت وحدت ملی، طرح آجندای ملی، و وحدت ملی را به اینها داده بودیم که عملی نکرد و آنرا کنار گذاشت.
مسعود در خصوص برگزاری انتخابات نیز گفت: انتخابات یک اصل است و این اصل قابل برگشت نیست و در موعد معین باید برگزار شود.
لازم به ذکر است که پیش از این نیز احمد ولی مسعود طرح آجندای ملی را برای سران حکومت پیشکش کرده بود و بارها از حکومت خواست که آنرا عملی کنند ولی ظاهراً مسوولین حکومتی تا هنوز به آن توجه نکرده است.

احمد ولی مسعود:
استبداد و دکتاتوری در حکومت نگران کننده‎است

رادیو آزادی
رییس بنیاد احمدشاه مسعود می‎گوید که استبداد و دکتاتوری در حکومت نگران کننده‎است.
احمد ولی مسعود رییس این بنیاد می‎گوید که حکومت وحدت ملی با گذشت هر روز گواه ایجاد قطب‌بندی‎های قومی و سمتی است.
مسعود روز دوشنبه حین اعلام طرح “وفاق ملی” گفت که وحدت داخلی در حکومت وجود ندارد و این سبب فروپاشی سیاسی شده‎است و این وضعیت کشور را به سوی بحران کشانده‎است.
او افزود: “متأسفانه سیاست در کشور طوری شده که عمداً شیرازه وحدت ملی با قطب‌بندی‎های قومی شکستانده شده‎است و مهمتر از آن این‎که نشانه‎های از استبداد و دکتاتوری در کشور ظاهر شده و این نگران کننده‎است.”
هرچند رییس بنیاد احمد شاه مسعود طرح “وفاق ملی” را اعلام کرد، اما طرح مذکور فاقد پیشنهاد مشخص برای بیرون رفت از وضعیت کنونی بود.
مسوولان این بنیاد تنها از سیاسیون و نهادهای مدنی خواست تا در چوکات وفاق ملی گردهم بیایند و پس از شناسایی مشکلات موجود به راه حل آن بپردازند.
پیش از این نیز جریان‎های سیاسی مختلف از حکومت به شدت انتقاد کرده‎اند، اما تا هنوز هیچ طرحی بنیادی و مشکل‌کشا از سوی آنان مطرح نشده‎است.
از سوی هم ریاست‌جمهوری افغانستان می‎گوید که مبنای کار رییس‌جمهور تطبیق قانون و مشارکت در فیصله‎های ملی است.
شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رییس‌جمهور به رادیو آزادی گفت که سیاسیون کشور باید انصاف را در اظهارات‌شان در نظر بگیرند.
او افزود: “امیدواریم که قضاوت سیاسیون در مسایل ملی کشور منصفانه باشد، ادعاهای را که مطرح می‎کنند، حد اقل برایش یک دلیل و ثبوت عینی مطرح کنند.”
در همین حال، شماری از کارشناسان می‎گویند که جریان‎های مختلف همواره از حکومت انتقاد می‎کنند، اما برای بیرون رفت از بحران طرح عملی در دست ندارند.
یونس فکور یکی از این کارشناسان گفت، این افراد تنها به‌خاطر به دست آوردن موقف در حکومت، صدای انتقاد بلند می‎کنند.

 

احمد ولی مسعود:
نگرانی از رفتن به سمت دیکتاتوری و دعوت به وفاق ملی

خبرنامه
احمد ولی مسعود رییس بنیاد احمدشاه مسعود از شرایط کنونی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که امور این کشور به سوی دیکتاتوری پیش می‌رود و به اصلاحات جدی نیاز دارد.
احمد ولی مسعود که امروز{دیروز} در یک نشست خبری در کابل از طرح “وفاق ملی” سخن می‌گفت، خطاب به همه شخصیت‌های سیاسی این کشور افزود که “همه باید دست به دست هم دهیم و اصلاحات را به وجود آوریم، زیرا از سوی حکومت هیچ تحولی دیده نمی‌شود”.
به باور او “حکومتی که در سه سال گذشته حتی توافق‌نامه حکومت وحدت ملی را نتوانسته است عملی کند، در دو سال آینده نیز هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد”.
آقای مسعود با اشاره به آنچه که او “قطب‌بندی‌های قومی و سمتی” خواند، گفت که برنامه وفاق ملی همه را دور هم جمع می کند تا بتوان برای عبور از شرایط کنونی راه مناسبی پیدا کرد. اما او به جزییات این طرح اشاره‌ای نکرد.
او از همه مردم، جریان ها و شخصیت های سیاسی خواست تا به وفاق ملی بپیوندند.
احمد ولی مسعود در حالی این نگرانی ها را مطرح می کند که اخیرا نارضایتی‌ها از سران حکومت وحدت ملی به شدت افزایش یافته است و جریان‌های سیاسی شکل گرفته در ماه‌های اخیر، خواستار اصلاحات جدی در بخش‌های مختلف حکومت از جمله نهادهای امنیتی این کشور هستند.
شورای عالی ایتلاف برای نجات افغانستان نیز حدود یک ماه قبل با حضور جنرال دوستم معاون نخست ریاست جمهوری، عطامحمد نور والی بلخ و محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی در آنکارا شکل گرفت.
این جریان سیاسی یک هفته قبل در همایشی که در ولایت بلخ برگزار کرده بود، با انتقاد تند از ریاست جمهوری افغانستان، ارگ ریاست جمهوری این کشور را به انحصارگرایی و تفرقه‌افکنی متهم کرد. آنان هم‌چنان خواهان برگشت بی قید و شرط جنرال دوستم به کشور شدند که از چند ماه گذشته در ترکیه به سر می برد.

 

شکایت احمد ولی مسعود از حکومت وحدت ملی

خبرگزاری رشد
احمد ولی مسعود رییس بنیاد شهید مسعود امروز{دیروز} طی نشست خبری در کابل طرح “وفاق ملی” را برای نجات افغانستان از بحران ها پیشکش کرده می‌گوید: حکومت وحدت ملی به سوی استبداد و دیکتاتوری در حرکت است.
احمد ولی مسعود می گوید حکومت که درسه سال نتوانسته سند مشروعیت خود را اجرا کنند در دوسال آینده همکاری مفیدی را انجام داده نمی‌تواند.
مسعود با بیان اینکه هر روز وضعیت کشور به وخامت می‌گراید گفت: فقر، بیکاری، افزایش موادمخدر و فرار جوانان از کشور درحال افزایش است و حکومت هم هیچ برنامه ندارد.
وی افزود: تمرکز قدرت در ارگ، لجاجت رهبری حکومت، داشتن آجندای شخصی دولت مردان و سرکوب کردن جنبش‌های مردم از نشانه‌های استبداد و دیکتاتوری درافغانستان است.
آقای مسعود می‌گوید: سران حکومت وحدت ملی، عمداً شیرازه روحیه وحدت ملی را با قطب‌بندی قومی و سمتی از هم پاشیده است و تحت عنوان وحدت ملی، نفاق ملی را دامن می‌زند.
مسعود علاوه کرد: قطب‌بندی قومی و سمتی باعث شده که ظرفیت‌های کاری و علمی را به حاشیه بکشانند، که اینها همه درعدم سیاست ملی و زعامت ملی صورت می‌گیرد.
رییس بنیاد شهید مسعود خطاب به نیروهای سیاسی و نهادهای مدنی گفت: بیاید دست به دست هم داده درچارچوب وفاق ملی تغیر و اصلاح را چنان عبرتی بسازیم که دیگر کسی جرأت نکند تا زیرچتر قوم، استبداد را پیاده کنند.
وی می‌گوید: امروز تیکه‌داران قومی به خاطر هوس‌های شخصی استبداد را در افغانستان حاکم ساخته است.
مسعود گفت، حکومت حاکم با شعار وحدت ملی تا هنوز نتوانسته وحدت میان حکومت را حفظ کند چه رسد به وحدت عمومی.
وی همچنان از نیروهای سیاسی می‌خواهند که بیایند و طرح وفاق ملی را منحیث یک وسیله قرار داده و یک حکومتی قانون‌مند را ایجاد کنیم که از عوام‌فریبی و کلی‌گویی به دور باشد.
مسعود گفت: حکومت فعلی نیازمند یک تحول جدید است که خواست جوانان و همه مردم افغانستان می باشند.
رییس بنیاد مسعود می‌گوید: حکومت ما را متهم به بی‌برنامه‌گی می‌کنند درحالیکه ما قبل از ایجاد حکومت وحدت ملی، طرح اجندای ملی و وحدت ملی را به اینها داده بودیم که عملی نکرد و کنار گذاشت.
مسعود در قسمت برگزاری انتخابات گفت: انتخابات یک اصل است و این اصل قابل برگشت نیست.
قبل از این هم احمد ولی مسعود طرح آجندای ملی را برای سران حکومت وحدت ملی پیشکش کرده بود و بارها از حکومت خواست که آنرا عملی کنند ولی ظاهراً دیده میشود که مسوولین حکومتی به آن توجه نکرده است.

 

احمد ولی مسعود:
حکومت برای مهار بازی‌های مبهم سیاستِ روشن ندارد

خبرگزاری افق
احمد ولی مسعود از سیاست‌گران منتقد حکومت وحدت ملی می‌گوید که این حکومت نسبت به بازی‌های مبهم در مورد افغانستان سیاستِ روشن نداشته و توان مقابله با این بازی‌ها را نیز ندارد.
احمد ولی مسعود امروز{دیروز} در نشستی با حضور خبرنگاران گفت که از انواع مختلف دیکتاتوری درکشور به شدت نگرانی دارد.
او، سرکوب جنبش‌های اجتماعی، انحصارگری، تمرکز قدرت، تمرکز ثروت و بازی‌های مبهم با طالبان و داعش را گونه‌های از استبداد یاد کرد و نیز گفت که سران حکومت برنامه‌های شخصی شان را دنبال می‌کنند.
آقای مسعود حکومت را به سلب حقوق شهروندی مردم افغانستان نیز متهم کرد و گفت : “سیاستِ حکومت در یکسان سازی و سلب حقوق شهروندی و ضعف بیش از حد حکومت در مقابل تمامی بازی‌هایی که در محور افغانستان و نیز در داخل افغانسان جریان دارد و باگذشت هر روز این بازی‌ها پیچیده‌تر می‌شود، سیاست روشن ندارد. این بازی‌ها برای افغانستان ویرانگر است و حکومت توان مهار آنرا ندارد”.
او همچنان گفت که کودبندی قومی و زبانی در دولت صورت می‌گیرد و این مسأله بیشتر از هر زمانِ دیگر بیشتر شده است.
احمد ولی مسعود همچنان گفت که به حاشیه کشاندن ظرفیت‌ها، خویش‌خوری و باند بازی در درون دولت ناشی از نبود یک دولت ملی با قاعدۀ زعامت ملی است.
او گفت که حکومت افغانستان به سوی فروپاشی می‌رود و تاکنون سران حکومت نتوانسته اند که توافقنامۀ این حکومت را عملی کنند.
مسعود گفت که نیروهای سیاسی و کسانی‌که خواهان تغییر وضعیت هستند می‌توانند در چارچوب وفاق ملی، اصلاحات و تغییر را بوجود آورند تا دیگر کسی به نام قوم دیکتاتوری نکند.
او همچنان گفت که برای وفاق ملی باید شاخص‌های آن مشخص شود تا به توافق کلان برسیم.
به باور او همسویی و انسجام ظرفیت‌هایی که رویکرد ملی و اعتدالی دارند می‌توانند در تشکیل وفاق ملی کمک کنند و طرح نقشۀ راه را برای تشکیل دولت ملی بریزنند.
احمد ولی مسعود برادر احمد شاه مسعود از منتقدان سرسخت حکومت وحدت ملی است به اعتقاد او نخست باید مشکلات اساسی کشور تشخیص شود و بعد با وفاق ملی‌ حکومت ملی بوجودآید و این حکومت قادر است که به بحران کشور نقطۀ پایان بگذارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.