تــرامپ سنگ تمام گذاشت «پـاکستان فـوراً تغییـر کنـد»

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 1 سنبله 1396 - ۳۱ اسد ۱۳۹۶

دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده امریکا دوشبنه شب، استراتژی جدید نظامی حکومت خود را در قبال افغانستان و آسیای جنوبی اعلام کرد. در این استراتژی، هدف قرار دادن و کشتن تروریست‌ها در اولویت قرار دارد.
mandegar-3آقای ترامپ دو شنبه شب، در یک سخنرانی‌ در حضور سربازان امریکایی در پایگاه «فورت مایر» در ورجنیا گفت که اهداف این استراتژی محو کردن گروه موسوم به داعش، شکست دادن القاعده و جلوگیری از افتادن افغانستان زیر قلمرو طالبان است.
آقا ترامپ با بیان این‌که ما دیگر ملت‌سازی نمی‌کنیم و تروریست‌ها را می‌کُشیم، گفت: اصلاَ طرفدار خروج نظامیان امریکا از افغانستان بود، اما خروج عجولانه از افغانستان می‌تواند یک خلاء قدرت ایجاد کند که گروه‌های تروریستی آن را پر خواهند کرد.
ترامپ اعتراف کرد که امریکایی‌ها از جنگ بدون پیروزی خسته شده‌اند و خودش نیز از سیاست خارجی‌‌یی که هزینۀ آن وقت طولانی، انرژی، پول و مهم‌تر از همه از دست دادن جان‌ها بوده است، مایوس شده‌است.
ترامپ درمورد گروه‌های تروریستی گفت: این قاتلان باید بدانند که در هیچ‌جایی پنهان شده نمی‌توانند و هیچ جایی برای قدرت و تسلیحات امریکایی غیرقابل دسترس نیست.

انتقاد از پاکستان
آقای ترامپ در این سخنرانی‌ خود، هم‌چنان، از پاکستان به دلیل پناه دادن به شورشیان افغانستانی سخت انتقاد کرد و خواستار همکاری بیشتر با هند، رقیب منطقه‌یی پاکستان شده‌است.
رییس جمهور ایالات متحده امریکا، گفت وقت آن فرا رسیده‌است که پاکستان پس از کمایی کردن میلیاردها دالر امریکایی، بعد از یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱، تعهد خود به تمدن، نظم و صلح را نشان بدهد.
ترامپ افزود: اما پاکستان هم‌چنان، به سازمان‌هایی پناه داده‌است که هر روز کوشش می‌کنند مردم ما را بکشند. ما میلیاردها پول به پاکستان داده‌ایم و آن‌ها در عین زمان به تروریست‌هایی پنا می‌دهند که ما در برابر آن‌ها می‌جنگیم.
آقای ترمپ، در مورد دهلی جدید، دشمن دیرینۀ پاکستان گفت: ما از مشارکت مهم هند در باثبات سازی افغانستان قدردانی می‌کنیم، اما هندوستان به ارزش میلیاردها دالر با ایالات متحده تجارت می‌کند و ما از آن‌ها می‌خواهیم که کار بیشتری در عرصه‌های همکاری‌های توسعه‌یی در افغانستان انجام بدهد.
ترامپ هشدار داد که پاکستان باید فوراً تغییر کند.
واکنش‌ها
درهمین حال، مسوولان حکومت وحدت ملی، با استقبال از استراتژی جدید امریکا در قبال افغانستان، می‌گویند که نظامیان کشور به حمایت شرکای بین‌المللی در سرکوبی‌ گروه‌های تروریستی عزم قوی دارند.
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، دیروز سه شنبه ( ۳۱ اسد) در یک نشست خبری با استقبال، از اعلام استراتژی جدید امریکا، در قبال افغانستان، گفت: استراتژی جدید، این کشور تجدید تعهد همه جانبۀ آن کشور را به افغانستان نشان‌ می‌دهد.
آقای عبدالله با اشاره به سفر مقام‌های امریکایی به افغانستان، گفت: در اعلام استراتژی جدید، نکات عمده و اساسیِ را در قبال دارد که نتیجۀ آن در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت، منتج به این خواهد شد که نیروهای امنیتی کشور به خود کفایی برسند.
رییس اجرایی گفت که قبل از اعلام استراتژی جدید امریکا، مایک پنس، معاون دونالد ترمپ در تماس تیلفونی با رییس حکومت وحدت ملی و من، در مورد تمام مواردی که در استراتژی جدید جا داده شده است، به گونۀ مفصل معلومات داده است.
به گفتۀ او، استراتژی جدید ایالات متحدۀ امریکا، معادلۀ جنگ در برابر تروریسم را در افغانستان به نفع مردم و نیروهای امنیتی این کشور تغییر خواهد داد.
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، تأکید کرد که موجودیت پنا‌گاه‌های تروریستان در کشورهای منطقه به نفع هیچ کشوری نیست، وجود چنین پنا‌ه‌گاهایی تنها می‌تواند برای کشورهای منطقه مصبیت‌بار باشد.
به گفتۀ او، تفاوت میان گروه تروریستی داعش، طالبان و القاعده وجود ندارد. نظامیان افغانستان با حمایت قاطع شرکای بین‌المللی‌شان، برای سرکوب تروریستان عزم قوی دارند.
او افزود موجودیت پناهگاه‌‌های تروریستی و حمایت از طالبان و نیروهای تروریستی به حیث نقطۀ اصلی یا عامل اصلی خوب تشخیص شده است.
هم‌چنان، محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی، هنگام سخنرانی در قول اردوی ۲۰۵ اتل، استراتیژی جدید امریکا را روشن خواند و گفت: امریکا به صورت واضح در کنار ما ایستاد و پیامش برای مخالفان مسلح این است تا با پروسۀ صلح بپیوندند و به آن پاسخ مثبت دهند.
به باور رییس حکومت وحدت ملی، در ۲۴ سال گذشته، برای اولین‌بار امریکا با این استراتژی، پیام واضح به پاکستان داده است. پس از این، پاکستان نمی‌تواند، دهشت‌افگنان را در خاک‌ خود پناه دهد.
او خطاب به مردم پاکستان گفت که حکومت‌شان را به تلاش برای صلح در افغانستان وادار سازند؛ چون آرامش و آسایش افغانستان، به نفع پاکستان نیز است.
این در حالی است که ناتو با پیمان انتلانتیک شمال، در اعلامیه‌یی با استقبال از استراتژی جدید امریکا برای افغانستان، گفته است که ناتو برای سرکوب گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان مبارزه می‌کند.
دراعلامیه آمده است که پیمان ناتو در حال حاضر در افغانستان ۱۲۰۰۰ سرباز دارد که حمایت و مشوره‌دهی نظامیان افغانستان را به عهده دارند.
به گفتۀ ناتو، ما طرف دار یک افغانستان با ثبات و مترقی با نیروهای قوی امنیتی در منطقه هستیم و هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهیم تا افغانستان یک بار دیگر به پناهگاه امن تروریستان، تبدیل شود.
با این حال، حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان به شدت با استراتژی جدید امریکا مخالفت کرده است. آقای کرزی گفته که استراتژی جدید امریکا به معنای تداوم جنگ در افغانستان می‌باشد.
تیلرسون: امریکا از “مشروعیت سیاسی طالبان” حمایت می‌کند
وزیر امور خارجه امریکا گفت، واشنگتن آماده کمک به حصول توافق صلحی میان شبه‌نظامیان طالبان و دولت افغانستان است که به “مشروعیت سیاسی” طالبان ختم شود.
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا در پی اظهارات ترامپ درباره جنگ در افغانستان گفت: استراتژی جدید ما با رویکردهای پیشین که براساس ضرب‌الاجل‌های مصنوعی مبتنی بر تقویم بود، تفاوت دارد. ما به وضوح به طالبان اعلام می‌کنیم که آنها در این جنگ پیروز نمی‌شوند. طالبان مسیری به سمت صلح و مشروعیت سیاسی دارد که از سازش سیاسی مذاکره‌شده برای خاتمه این جنگ،‌ می‌گذرد.
رییس دستگاه دیپلماسی امریکا افزود: ما آماده‌ایم تا از مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان بدون پیش‌شرط حمایت کنیم. ما به دنبال جلب حمایت جامعه بین‌المللی خصوصا همسایگان افغانستان هستیم تا به ما در حمایت از روند صلح افغانستان بپیوندند.
او تاکید کرد: پاکستان آسیب‌های بسیاری از جانب تروریسم متحمل شده است و می‌تواند شریک مهمی در اهداف مشترک ما برای برقرای صلح و ثبات در این منطقه باشد. از پاکستان انتظار داریم تا اقدام قاطعی علیه گروه‌های شبه‌نظامی مستقر در پاکستان انجام دهد که تهدیدی علیه این منطقه هستند. همچنین در راستای منافع امریکاست که افغانستان و پاکستان از ایجاد پناهگاه‌های تروریست‌ها ممانعیت به عمل آورند.
وزیر امور خارجه امریکا همچنین گفت: هند شریک مهمی در تلاش برای تضمین صلح و ثبات در این منطقه خواهد بود و ما از نقش آن در حمایت از سیاست و مدرنیزه کردن اقتصادی افغانستان استقبال می‌کنیم.
استقبال مک‌کین از استراتژی جدید ترامپ درباره افغانستان
سناتور جان مک‌کین از استراتژی جدید دونالد ترامپ درباره افغانستان تمجید کرد و آن را بزرگترین گام در مسیر درست نامید.
جان مک‌کین، سناتور امریکایی اعلام کرد: من از دونالد ترامپ به خاطر برداشتن این “گام بزرگ در مسیر درست” تشکر می‌کنم. حقیقت تاسف برانگیز در این باره این است که این استراتژی مدت مدیدی است که به عقب افتاده است.
وی ادامه داد: در کوتاه مدت طالبان توانسته است حملات خطرناکی انجام دهد اما با این حال اکنون دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در این باره به خوبی عمل کرده است.
وی در بیانیه‌ای افزود: تلاش ترامپ برای جذب کشورهای منطقه‌یی در حل بحران افغانستان یک اقدام درست است زیرا امنیت منطقه‌یی تنها برعهده امریکا نیست.
در گذشته مک‌کین از تعویق در ارائه استراتژی جدید درباره افغانستان توسط دونالد ترامپ انتقاد شدید کرده بود.
با این حال، یک منبع در وزارت خارجه روسیه گفته است مسکو معتقد که راهبرد جدید رییس‌جمهوری امریکا درباره افغانستان نمی‌تواند تغییر مثبتی در این کشور ایجاد کند.
بنا بر این گزارش، این منبع در وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس همچنین تأکید کرده که این استراتژی جدید به هیچ وجه سودمند نخواهد بود.
چین از پاکستان در برابر امریکا حمایت کرد. وزارت خارجۀ چین گفت که پاکستان در خط مقدم مقابله با تروریسم است و در این راه قربانیان زیادی داده و در این نبرد همکاری زیادی دارد.
سخنگوی وزارت خارجۀ چین گفت: ما بر این باوریم که جامعه بین الملل باید به صورت کامل مقابله با تروریسم پاکستان را به رسمیت بشناسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.