اشرف غنی: وارد کردن داروهای بی‌کیفیت قابل تحمل نیست

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 15 میزان 1396 - ۱۴ میزان ۱۳۹۶

شورای عالی پزشکی افغانستان دیروز سه‌شنبه، ۱۱ میزان با حضور رییس حکومت وحدت ملی، شماری از اعضای کابینۀ و مقام‌های دولتی افتتاح شد.
فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه هدف از ایجاد این شورا را بهبود عرضۀ خدمات پزشکی و نظام‌مندسازی بخش پزشکی عنوان کرد و گفت که mandegar-3کاستی‌های بخش ارایۀ خدمات پزشکی در افغانستان بعد از این رفع خواهد شد.
در عین حال، محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در این نشست با انتقاد از روند فعالیت‌های بهداشتی در کشور گفت که در هر بخشی از این سکتور مشکلات جدی وجود دارد.
نسرین اوریاخیل، رییس این شورا گفت که ایجاد شورای پزشکی افغانستان یکی از آرزوهای دیرین داکتران افغانستان بود و امروز توانستند که صاحب خانه، دیدگاه و هدف مشترک در راستای بهبود و معیاری ساختن عرضۀ خدمات صحی شوند.
به گفتۀ بانو اوریاخیل، شوراهای پزشکی در اکثر مطلق کشورهای جهان وجود دارد که هدف اساسی آن، مصوونیت بیماران است. او می‌گوید: «در طرح ایجاد شورای پزشکی افغانستان، تجارب کشورهای متعددی به ویژه کشورهای منطقه و توصیه‌های سازمان پزشکی جهان، با درنظرداشت نیازهای کشور به کار گرفته شده است».
در سویی دیگر، محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی می‌گوید: پزشکان باید بر اساس گواهی‌نامه‌های‌شان، پزشک خوانده شوند و تمرکز شورای عالی پزشکی افغانستان نیز بالای تثبیت سویۀ پزشکان باشد.
او گفت که واژۀ پزشک پس از این تنها به اساس گواهی‌نامه باید استفاده شود، نه این‌که هرکس خود را داکتر بگوید. ضرورت است تا لقب پزشک باید جدا شود و عزت و اعتبار آن نزدم مردم واضح شود. مهم‌ترین وظیفۀ شورای پزشکی افغانستان این است که به صورت واضح تثبیت کند که کی‌ها حق پزشکی و حق داشتن سند را دارند.
رییس حکومت با انتقاد از شماری پزشکان و بیمارستان‌ها در کشور افزود که بعضی مراکز بهداشتی و پزشکان با مشکل‌های جدی روبه‌رو ‌اند و نمی‌توانند که به نیازمندی‌های شهروندان رسیده‌گی کنند.
آقای غنی می‌گوید: «باید به پزشکان براساس گواهی‌نامه‌های‌شان پزشک گفته شود، نه‌ این‌که هر کس خود را داکتر خطاب کند و باید تفکیک شوند و اعتبار آنان نزد مردم روشن شود».
او در بخشی از سخنانش از موجودیت دارو‌های بی‌کیفیت در کشور سخن گفت و تأکید کرد: برخی داروخانه‌ها و پزشکان به قراردادهای داروهای بی‌کیفیت شریک هستند که این روند دیگر قابل تحمل نیست و باید ختم شود. باید در قانون تغییر وارد شود تا در مشارکت و سرمایه‌گذاری سکتور خصوصی، ‌داروخانه‌های شبکه‌یی به وجود آید و در صورت نقض قانون، سند فعالیت از نزد متخلف گرفته شود.
محمد اشرف غنی با اشاره به این‌که شهروندان حق دارند به داروی با کیفیت دسترسی داشته باشند، اظهار داشت: بیمارستان‌ها و کلینیک‌های فعلی که به فعالیت می‌پردازند، پاسخ‌گوی نیازمندی‌های مردم ما نیستند. وزارت صحت وظیفه دارد تا در بخش اصلاح بیمارستان و تعیین حقوق مناسب به پزشکان و نرس‌های مسلکی تلاش‌های بیشتر کند.
محمد اشرف غنی اظهار داشت که ایجاد شورای عالی پزشکی یک اقدام نیک است و این شورا باید بالای تثبیب سویۀ پزشکان و اخلاق پزشکی داکتران تمرکز داشته باشد.
همزمان بااین، داکتر فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه در این نشست گفت: ایجاد این شورای سبب مصونیت بیماران شده و در ضمن از حقوق پزشکان نیز دفاع می‌شود.
آقای فیروز می‌گوید که بسیار اوقات عدم ارایۀ خدمات معیاری سبب شده است بیماران دچارِ مصدومیت گردند که ایجاد این شورای می‌تواند ما را در رفع این نقیصه کمک شایانی کند.
به گفتۀ وزیر صحت، در حال حاضر ۳۵۸ بیمارستانِ دولتی و بیش از ۲۰۰۰ مرکز بهداشتی در سراسر کشور وجود دارد و هم‌چنان حدودِ چهار هزار پزشک در وزارت صحت عامه ثبت اند که تمام‌شان پزشکان دولتی هستند، اما هنوزهم مسوولان در وزارت صحت نمی‌دانند که به چه تعداد پزشک در سراسر کشور فعالیت دارند.
او از وزارت تحصیلات عالی خواست تا در هم‌آهنگی با وزارت صحت نیاز به تولید پزشک را در نظر داشته باشند، زیرا پزشکان در افغانستان تنها در وزارت صحت کار نمی‌کنند، بلکه در سایر وزارت‌خانه‌ها و نهادهای دولتی نیز کار می‌کنند.
آقای فیروز کم‌بودِ پزشکان بانو در بخش نسایی ولادی را یکی دیگر از مشکلات وزارت صحت عنوان کرد و گفت که بیشتر از ۴۰ درصد مرکزهای پزشکی افغانستان فاقدِ پرسونل مسلکی بانو است.
وزیر صحت عامه هم‌چنان گفت که بسیار از فارغانِ علوم پزشک نمی‌خواهند بیرون از کابل و در ولایت‌های دوردست ایفای وظیفه کنند و هم‌چنان بسیاری از علاقه‌مندان این رشته دوست دارند داکتر شوند که با این وضعیت، بیمارستان‌های ما با کمبود نرس مواجه شده است. او از وزات تحصیلات عالی خواست تا در این زمینه با وزارت صحت عامه هم‌کاری کند.
این انتقادها در حالی صورت می‌گیرد که بیشتر بودجۀ افغانستان در سال‌های گذشته به سکتور دفاعی و امنیتی به مصرف رسیده است و هنوز هم این روند ادامه دارد، اما آقای غنی تعهد کرد که پس از این حکومت تعادل را در نظر خواهد گرفت.
شورای عالی پزشکان افغانستان در حالی ایجاد شد که که پیش از این شماری زیاد از شهروندان از وجود پزشکانِ کم‌تجربه در بیمارستان‌ها شکایت کردند. این شورا وظیفه دارد تا مصونیت بیماران از طریق بهبود و ارتقای کیفیت خدمات پزشکی داکتران و برنامه‌های آموزشی پزشکی، یقینی سازد.
صدور جواز به داکتران، ترویج اخلاق طبابت، رسیده‌گی به شکایات و تخلفات پزشکی پیش از سپردن آن به نهادهای عدلی و قضایی، بلندبردن سطح دانش مسلکی پزشکان از طریق تقویت و نظارت معیارهای آموزشی پزشکی و اطمینان از تداوم تعلیمات پزشکی از دیگر صلاحیت‌ها و وظایف این شورا گفته شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.