ششمیـن نشست امنیتـی هـرات با حضـور ۱۷ کشـور برگـزار شد

گزارشگر:شنبه 22 میزان 1396 - ۲۱ میزان ۱۳۹۶

ششمین ‌دور نشست جهانی گفت‌وگوهای امنیتی هرات روز جمعه با حضور نماینده‌گان ارشد سازمان ملل، ناتو و کشورهای امریکا، فرانسه، تاجیکستان، ایران، هند، پاکستان، قزاقستان، ترکیه، مصر، بریتانیا، هالند و چندین کشور دیگر، در هرات برگزار شد.
mandegar-3این نشست به هدف گفت‌وگو و بررسی موضوعات امنیتی افغانستان برای دو روز در هرات برگزار می‌شود.
داوود مرادیان، رییس انستیتوت مطالعات راهبردی افغانستان می‌گوید، ایجاد همکاری‌های عملی میان نیروهای نظامی افغانستان و نیروهای نظامی کشورهای منطقه یکی از اهداف این نشست می‌باشد.
داوود مرادیان، مسوول انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان گفت که این نشست با الگوگیری از نشست مونیخ که پس از جنگ جهانی دوم برپا و منجر به پیشرفت اروپا شد، می‌تواند در آینده تأثیرات خوبی را در منطقه و روابط افغانستان با کشورهای همسایه داشته باشد.
به گفتۀ او، حدود صد سال است که افغانستان با همسایگان خود گفت‌وگوی مستقیم و روشن نداشته است و به همین دلیل لازم است تا پس از دستیابی به تفاهمات، وارد همکاری‌ها شد.
وی از حضور نماینده‌گان ۱۷ کشور در این نشست خبر داده که قرار است تا روی رسیدن به تفاهمات با رویکرد آینده حکومت‌های ملی صحبت کنند.
آقای مرادیان همچنین در صحبت‌های خود با انتقاد از حکومت افغانستان بیان کرد که نباید زیاد پاکستان را به عنوان عنصر تأثیرگذار در اوضاع افغانستان دانست.
به گفتۀ او، پاکستان باید بداند که دیگر کلید صلح افغانستان در دستش نیست و دست از «ناز» کردن بردارد.
وی تصریح کرد که پاکستان برای افغانستان دارای اهمیت است ولی حکومت نباید بیشتر از اندازه به این کشور نقش دهد.
رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی کشور نیز در این نشست خطاب به کشورهای منطقه می‌گوید، راه حل و بیرون شدن از خطر یک گروه تروریستی حمایت از گروه‌های تروریستی دیگر نیست.
او از تمامی کشورهای همسایه می‌خواهد که در امر نابودی تروریسم افغانستان را یاری کنند.
ویس احمد برمک، سرپرست وزارت داخلۀ کشور نیز برگزاری این نشست را در تأمین امنیت افغانستان موثر دانسته و می‌گوید، کشورهای منطقه نیز به این موضوع پی‌برده‌اند که ناامنی افغانستان ناامنی منطقه است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.