«گفت‌وگـوهای دشـوار» در نشست فرانسه

- ۰۱ جدی ۱۳۹۱

نماینده‌گان حکومت افغانستان، اپوزیسیون سیاسی، طالبان و حزب اسلامی، در دو روز گذشته در پاریس روی آیندۀ افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی، بحث کردند.
دولت فرانسه گفته است که هدف از برگزاری این نشست، تهداب‌گذاری گفت‌وگوهای صلح میان طرف‌های درگیر جنگ افغانستان بوده است.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، در این نشست روی آیندۀ افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی یعنی هنگامی که نیروهای بین‌‎المللی این کشور را ترک می‌کنند، بحث و گفت‌وگو صورت گرفت.
در حدود بیست تن از نماینده‌های حکومت افغانستان، طالبان و حزب اسلامی، در دو روز گذشته، در شهرک «شانتیی» که در نزدیکی پاریس موقعیت دارد، حضور داشتند.
نماینده‌گان طرف‌های درگیر جنگ افغانستان در این نشست روی سرنوشت جامعۀ مدنی پس از سال ۲۰۲۰ میلادی نیز گفت‌وگو و جدل کردند.
دولت فرانسه که میزبان این نشست است، می‌گوید: هدف نشست این نیست که طرف‌ها از همین اکنون گفت‌وگوهای صلح را آغاز کنند.
فلیپ لالیوت سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته است: هدف این نبود که شرکت‌کننده‌های این نشست گفت‌وگوهای صلح را آغاز کنند، بلکه هدف این است تا تهداب گفت‌وگوها میان افغان‌ها گذاشته شود.
سخنگوی وزارت خارجۀ فرانسه گفته است که پروسۀ صلح تنها به افغان‌ها ارتباط دارد.
مقامات فرانسه‌یی و تنظیم کننده‌های این نشست از افشای محل دقیق برگزاری و همچنان شرکت‌کننده‌های این نشست خودداری کرده‌اند.
مسوولان دولت فرانسه گفته‌اند: هدف اصلی بحث‌ها اینست تا جوانب مختلف جنگ افغانستان حالت فعلی منجمد شده را در هم شکنند.
کامیل‌گرند رییس نظارت بنیاد استراتژیک که جامعه تحقیقاتی آن میزبان همین نشست است، می‌گوید: شرکت کننده‌ها بحث‌های دشواری داشته‌اند.
گرند پیش از برگزاری نشست پاریس به خبرگزاری اسوشیتیدپریس گفته بود: جنگ و خشونت بالای اذهان افغان‌ها تاثیر گذاشته، در حالی‌که هیچ یک از آن‌ها بی‌تجربه نیستند.
او افزود: «موضوع این نیست که ما مسالۀ تشدد و خشونت را فراموش کنیم و یا تلاش نماییم که این موضوع را حل کنیم، هیچگاهی چنین نیست.»
در این بحث‌ها علاوه بر مقامات وزارت‌های خارجۀ و دفاع فرانسه، در حدود شش تا ده تن از کارشناسان نیز حضور داشتند.
پیش از این گفته شده بود که در نشست پاریس، غیرت بهیر داماد و نماینده حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، حکمت کرزی برادر زاده رییس‌جمهور کرزی، شهاب الدین دلاور سفیر سابق رژیم طالبان در پاکستان و عربستان سعودی، نورالحق علومی عضو ایتلاف ملی و شماری دیگر شرکت دارند.
رسانه‌های فرانسه گزارش داده اند که یک هیأت پاکستانی هم در این نشست شرکت کرده است.
فرانسوا اولاند رییس‌جمهور فرانسه هفتۀ گذشته پس از دیدار با همتای پاکستانی‌اش آصف علی زرداری گفت: فرانسه خواهان حل بحران افغانستان است و پاکستان را در این راستا و آوردن ثبات در منطقه، به دید یک جزء مهم می‌نگرد.
کامیل گرند، رییس مرکز تحقیقاتی فرانسه می‌گوید: نشست دو روز گذشته، در یک سالی که سپری شد، سومین نشست از این نوع بود؛ اما به گفته او، بحث‌ها و موضوعات دو نشست گذشته پنهانی نگه‌داشته شده است. به گفته آقای گرند، یکی از این نشست‌های گذشته در ماه نومبر پارسال و دومی در ماه جون امسال برگزار شده بود.
پیش از برگزاری نشست دو روز گذشته، فرانسه یکی از کشورهای دارای حق ویتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته بود که نیروهای جنگی این کشور به صورت کامل از افغانستان خارج شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.