صندوق بین‌المللی حمایت از کودکان: گروه‌های صحی افغانستان و پاکستان در ساحات مرزی همکاری کنند

گزارشگر:صدیق/ سه شنبه 23 عقرب 1396 - ۲۳ عقرب ۱۳۹۶

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید: برای ریشه کن کردن بیماری فلج کودکان در دوطرف گذرگاه مرزی دیورند باید گروه‌های صحی افغانستان و پاکستان باهم همکاری کنند.
mandegar-3یونیسف تأکید کر ده که برای ریشه‌کن ساختن بیماری پولیو یا فلج کودکان، همکاری و هماهنگی میان تیم‌های صحی افغانستان و پاکستان یک نیاز جدی است.
جین گاوف، رییس حوزه جنوب آسیا یونیسف که اخیراً از نقاط صفری در گذرگاه مرزی دیورند در سپین‌بولدک دیدن کرده است، گفته که بیماری فلج کودکان در ساحات دور دست به‌ویژه دور طرف گذرگاه مرزی دیورند به همکاری و هماهنگی گروه‌های صحی دو کشور نیاز دارد.
بانو گاوف که از روند تطبیق واکسین «پولیو» بر کودکانی که از پاکستان با خانواده‌های‌شان به افغانستان برگشت می‌کردند را ارزیابی کرده‌است، می‌گوید که واقعات از بیماری فلج کودکان در هردو کشور (افغانستان- پاکستان) به‌ثبت رسیده است.
رییس حوزۀ جنوب آسیا صندوق بین‌المللی حمایت از کودکان، در بیانیه‌‌یی گفته است که در سال جاری افغانستان و پاکستان شاهد واقعات بیشتر بیماری فلج کودکان یا پولیو بوده است و به گفتۀ او، این مسأله نشان می‌دهد که ویروس پولیو مرز نمی‌شناسد و برای ریشه‌کن کردن آن نباید موضوعات سیاسی ممانعت کند.
خانم گاوف، تأکید کرده است: “حقیقت این است که شما نمی‌توانید پولیو را بدون هماهنگی میان تیم‌های صحی در داخل افغانستان و پاکستان و یا هم بدون پاسخ دهی میان مرزی در ساحاتی چون سپین بولدک، ریشه‌کن سازید”.
این در حالی است که تا هنوز دولت افغانستان و پاکستان در این مورد هیچ‌گونه برنامه‌های مشترک پیش از این راه‌اندازی نکرده‌اند.
ارقام یونیسف نشان می‌دهد که از آغاز سال روان میلادی تا اکنون بیش از ۴۴هزار کودک زیر سن ده سال که از پاکستان برگشت‌‌کرده‌اند، هنگام برگشت به افغانستان در ۱۹ مرکز تطبیق واکسین در امتداد گذرگاه مرزی دیورند واکسین پولیو را دریافت کرده‌اند.
اما، صندوق بین‌المللی حمایت از کودکان، تأکید می‌کند که هنوزهم افغانستان و پاکستان دو کشوری در جهان استند که ویروس پولیو از کودکان قربانی می‌گیرد.
بر اساس آمار این اداره، از آغاز سال روان میلادی تا اکنون ۹ واقعۀ مثبت این بیماری در افغانستان و پنج واقعۀ آن نیز در پاکستان ثبت شده است.
این در حالی است که وزارت صحت افغانستان پیش از اعلام کرده بود که در ولایت‌های جنوب شرقی بیش از ده واقعۀ بیماری فلج کودکان به ثبت رسیده‌است.
وزارت صحت عامه هم‌چنان اعلام کرده‌ بود که ۲۵ هزار واکسیناتور بیش از شش ونیم میلیون کودک را در ولایت‌های زون‌ جنوب، شرق، جنوبی و شرقی و هم‌چنا‌ن، در تمام ولسوالی‌های که خطر بالا این بیماری به ثبت رسیده‌است، واکسین می‌کنند.
برخی ساحات مرزی میان افغانستان و پاکستان به دلیل ناامنی و حضور طالبان از تطبیق واکسیناسیون فلج کودکان در مدت چند سال باز ماند و به همین دلیل شماری زیاد از کودکان معیوب متولد می‌شوند.
گروه طالبان و برخی از گروه‌های تروریستی در برخی مناطق به‌ویژه ساحات جنوبی از تطبیق واکسیناسیون جلوگیری می‌کنند و آن برنامۀ به اصطلاح آنان «کفری» می‌نامند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.