تظاهرکننده‌گان در برابر دفتر بی‌بی‌سی: مسوولان متعصب را برکنار کنید

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهار شنبه 24 عقرب 1396 - ۲۳ عقرب ۱۳۹۶

دیروز صدها تن از افغانستانی‌های مقیم در انگلستان، در برابر دفتر مرکزی شبکۀ جهانی «بی‌بی‌سی» از بهرِ تغییر نام صفحۀ فیسبوک «بی‌بی‌سی برای افغانستان» به «بی‌بی‌سی دری» اعتراض کردند.
mandegar-3نوار‌های تصویریِ این تظاهرات که در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، در آن، افغانستانی‌های مقیم در لندن شعارهای «زبان فارسی، تمدن تاریخی» و «مسوولان متعصب، استعفا استعفا» سر می‌دادند.
آنان می‌گفتند که دفتر مرکزی این رسانه باید مسوولان بخش «بی‌بی‌سی برای افغانستانِ» این شبکه را از وظایف‌شان برکنار کنند، زیرا به گفتۀ آنان، این مسوولان با تغییر نامِ این صفحه، در برابر زبان فارسی تبعیض روا داشته اند.
تظاهرات کننده‌گانِ لندن هم‌چنان بخش مرکزی این شبکه را به «جانب‌داری» و «سیاسی بودن» متهم کرده و گفتند، اگر مسوولان بخش مرکزی این شبکه سیاسی و جانب‌دارانه عمل نمی‌کردند، کسی جرأت نمی‌کرد زبان فارسی-دری را دو زبان جداگانه معرفی کند.
یکی از بانوانِ اشتراک کننده در این تظاهرات می‌گوید: زبانِ ما هویت ما است و هیچکس دیگری نمی‌تواند برای ما خط و نشان بکشد و چیزی را بالای ما تحمیل کند.
در سویی دیگر، ظهورالله ظهوری یکی از شاعران زبان فارسی مقیم در کانادا به تظاهرات کننده‌گان لندن گفته است: «در راستای حرکت مردمی لندن، شماری از فرهنگیان به پیشنهاد این جانب، دیروز اجلاسی را در تورنتو ترتیب و در آن اعتراض نامه‌یی را طرح کردند که پس از جمع آوری امضا، به دفتر «بی‌بی‌سی» ارسال می‌گردد».
آقای ظهوری می‌گوید: اگر تغییری به میان نیامد، ما آن را به مظاهره تبدیل خواهیم کرد. با در نظرداشت این‌که شمار افغانستانی‌های مهاجر در تورنتو و شهرک‌های اطرافش از یک‌صدهزارتن بیشتر شده است، این جنبش را تا پیروزی کامل پیگیری و ادامه خواهیم داد.
تظاهرات کننده‌گان در اخیرِ تظاهراتِ‌شان قطع‌نامه‌یی در رابطه به اعتراض «دری‌سازی صفحۀ بی‌بی‌سی افغانستان» صادر کردند.
در قطع‌نامۀ این گردِهم‌آیی آمده است: «ما اشتراک کننده‌گان گردهم‌آیی امروز با درک این‌که «بی‌بی‌سی فارسی» یکی از با اعتبارترین دستگاه نشراتی برای شنونده‌گان، بیننده‌گان و خواننده‌گان پارسی‌زبان در سطح دنیا بوده و میلیون‌ها بیننده، شنونده و خواننده در افغانستان دارد، تبدیل صفحۀ «بی‌بی‌سی افغانستان» به «بی‌بی‌سی دری» توسط چند عنصری که خودشان اصلاً پارسی‌زبان نیستند را یک اقدام متعصبانه و مغرضانه در راستای اهداف قوم‌گرایانۀ دولت افغانستان دانسته و آن را شدیداً محکوم می‌کنیم».
در ادامۀ قطع‌نامه گفته شده است که اشتراک کننده‌گانِ این گردهم‌آیی از مسوولانِ ارشد بی‌بی‌سی تقاضا دارند که صفحۀ بی‌بی‌سی دری دوباره به بی‌بی‌سی افغانستان تبدیل شود تا از یک‌طرف به اعتبار، پرستیژ و بی‌طرفی این دستگاه در سطح پارسی‌زبانانِ جهان صدمه‌یی نرسد و از طرف دیگر، از شمار دوست‌داران نشرات آن کاسته نگردد.
به نقل از قطع‌نامه: «اگر به درخواست ما رسیده‌گی نشود، اشتراک کننده‌گان گردهم‌آیی امروز و تمام پارسی‌زبانان افغانستان و جهان، بر علاوۀ این‌که از نشرات این دستگاه قطع رابطه می‌کنند، ما شهروندان پارسی‌زبانِ مقیم بریتانیا که مالیه‌پردازانِ این دستگاه بزرگ هستیم، موضوع را از طریق وکلای خویش تا سطح پارلمان و سایر مراجع ذیربط دنبال و پیگیری خواهیم کرد تا از یک‌طرف پول مالیه‌پردازان بریتانیا در جهت نشرات قوم‌گرایانه مصرف نگردد».
این تظاهرات درحالی برگزار می‌گردد که مسوولان بخش «بی‌بی‌سی افغانستانِ» شبکۀ جهانی بی‌بی‌سی، نام این بخشِ را اخیراً به «بی‌بی‌سی دری» تغییر دادند. این اقدامِ بی‌بی‌سی در دو هفتۀ گذشته واکنشِ تند فرهنگیان، نویسنده‌گان و در کُل فارسی‌زابانِ حوزۀ زبان فارسی را در برانگیخت. آنان این کار را «اقدامی تفرقه‌افگنانه» خواندند که موجب راه‌اندازی کارزار «آنلایک» در برابر این رسانه توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی شد.
فرهنگیان و فارسی‌زبانانِ حوزۀ زبان فارسی به این باور اند که فارسی زبان مشترک آنان است و این اقدام رسانۀ بی‌بی‌سی برای جداسازی نرم و ایجاد تفرقه و جدایی میان زبانان فارسی است.
گفتنی است که این برای نخستین‌بار نیست که زبان فارسی در افغانستان مورد تهدید قرار گرفته است. به روایت تاریخ، در دهۀ گذشته اقداماتی از این دست صورت گرفته است که از جمله این موارد می‌توان به حذف زبان فارسی از دانشگاه‌ها و همچنان ورود واژه‌گان بیگانه به کتاب‌های درسی دانش‌‌آموزان اشاره کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.