احمدولی مسعود در مراسم گرامی‌داشت از هجدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی افغانستان: برخی مسوولان حکومتی تلاش دارند تجلیل از روز شهید را کمرنگ ساخته و آن را سبوتاژ کنند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۲ سنبله ۱۳۹۸

از هفتۀ شهید و هجدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی افغانستان گرامی‌داشت شد. بامداد روز دوشنبه ۱۸ سنبله مسوولان دولتی و برگزارکننده‌گان این مراسم پای منار مقاومت اکلیل گُل گذاشتند و پس از آن، مراسم در خیمۀ لویه جرگه ادامه یافت.
احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید مسعود در این مراسم گفت که برخی مسوولان حکومتی در تلاش کم‌رنگ ساختن تجلیل از روز شهید اند.
mandegarرییس عمومی بنیاد شهید مسعود در ادامۀ سخنانش گفت که حکومت در راستای برگزاری تجلیل از روز شهادت قهرمان ملی، هیچ اقدامی نکرده است. آقای مسعود افزود: «این نشان می‌دهد که حکومت موجود چقدر دوست مجاهدین است؛ ولی باید بداند که مجاهدین و مقاومت‌گران یک دست هستند».
به گفتۀ او، برخی مسوولان حکومتی تلاش دارند تا با گذشت هر روز، تجلیل از روز شهید را کمرنگ ساخته و این روز را سبوتاژ کنند. او با این وجود، تأکید کرد که هفته شهید در سراسر جهان در واقع به یک فرهنگ تبدیل شده و زنده نگه‌داشتن اندیشه مقاومت‌گران به معنای زنده نگه‌داشتن مبارزه در برابر بی‌عدالتی و دفاع از مردم است و این میراث پُرافتخار را کسی نمی‌تواند کمرنگ و یا از نظرها بیندازد. داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی که در این مراسم صحبت می‌کرد با اشاره به تلاش‌های صلح‌طلبانۀ احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور گفت که افغانستان بار دیگر مثل سابق از صلح فاصله گرفته است.
او گفت که افغانستان مسیر طولانی جنگ را طی‌کرده؛ ولی هنوز هم دیده می‌شود که مشکلاتی در این مسیر وجود دارد.
آقای عبدالله با اشاره به تلاش‌های شهید احمدشاه مسعود در راستای صلح، دیدارها و گفت‌وگوهایش با رهبران طالبان، گفت: «آمر صاحب شهید با آنکه بیشتر عمرش در جنگ سپری شده بود؛ اما هیچ‌کس دیگری مثل او شایق صلح نبود.»
به گفتۀ رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، وقتی‌ که آمرصاحب شهید به میدان شهر رفت بدون محافظ رفت؛ یک تعداد به دلیل خطرات احتمالی جانی مانع می‌شدند؛ اما «حرفش این بود که اگر من به‌خاطر صلح خطر جانی خود را ترجیح دهم مسوولیت خود را در قبال مردم چه پاسخ خواهم داد».
رییس اجرایی با اشاره به لغو گفت‌وگوهای صلح امریکا و طالبان، گفت: از شرایط کنونی کشور این طور برداشت می‌شود که متاسفانه یک تعداد طرف‌دار جنگ برای همیشه در کشور هستند؛ امیدها و یک فرصتی که اخیراً به منظور صلح به وجود آمده بود هم از دست رفت.
از سویی هم، محمدیونس قانونی، معاون پیشین ریاست‌جمهوری و عضو رهبری جمعیت اسلامی افغانستان در این نشست گفت که تجلیل از هفتۀ شهید، تجلیل از یک شخص، یک تنظیم و یک قوم و یک گروه نیست؛ بلکه تجلیل از همۀ شهدای افغانستان است.
آقای قانونی با بیان این‌که عظمت مسعودِ شهید در لابه‌لای اوراق تاریخ جنرالان ارتش مهاجم سرخ شوروی و در بیشتر از ۱۲۴ عنوان کتاب از زبان دانشمندان نظامی، سیاسی و اندیشه‌ورزان افغانستان و جهان شناخته و مطرح می‌شود.
به گفتۀ او: «مسعود امروز نه‌تنها برای افغان‌ها، بلکه برای جامعۀ اسلامی، به امت مسلمه و به جهان آزادی‌خواه، به یک الگو، یک اندیشه، یک تفکر و یک راه و رسم تبدیل شده است. امروز به عظمت مسعود، مسیحیان شهادت می‌دهند، نویسنده‌گان مسیحی، نویسنده‌گان یهودی و نویسنده‌گان غیرمسلمان، مسعود را سمبول آزادی‌خواهی می‌شناسند. اکادمی‌های تحقیقی، مراکز پژوهشی در مورد شخصیت، شگردهای نظامی و تکتیک‌های نظامی مسعود تحقیق می‌کنند».
معاون پیشین ریاست‌جمهوری به این باور است که شیوۀ تجلیل و بزرگ‌داشت از سالروز شهادت قهرمان ملی کشور در سال‌های آینده باید تغییر کند. او پیشنهاد می‌کند: «بگذارید سمینارهای علمی دایر کنیم، نشست‌های اکادمیک برگزار کنیم. کار ملت را بگذارید به خود ملت. ملت به مراتب از کمیسیون‌های دولتی کرده با شکوه‌تر و با عظمت‌تر شخصیت قهرمان خود را از دل و جان تجلیل می‌کنند. ما باید تحقیق و پژوهش کنیم».
او در بخشی از سخنانش، گزینش احمد مسعود را به عنوان جانشین شهید احمدشاه مسعود، یک کار «عاقلانه، دوراندیشانه و ادای حق مسعود» خواند و گفت: این حرکت از بهر آن انجام شد تا کسانی که تصور می‌کنند نسل اول و دوم جهاد، یا به شهادت رسیدند یا به حق پیوستند، یا فرسوده شدند، سن‌شان بالا رفته، انرژی فعالیت بیشتر را ندارند، می‌خواهم بگویم که اصل جهاد و مقاومت، ارزش جهاد و مقاومت با انتقال این ارزش به نسل دوم و سوم، تاریخی و جاویدانه خواهد شد.
محمدیونس قانونی در حالی که از شخص و گروهی نام نبرد، اما گفت که برخی در پی «توطیه تیوریک سیاسی» اند و می‌خواهند صفحۀ جهاد و مقاومت مردم افغانستان گا‌م‌به‌گام کمرنگ شود و به حاشیه برود تا سرانجام خاموش شود. آقای قانونی اضافه کرد که این عده، تاریخ افغانستان، دیانت و اندیشۀ نسل جوان افغانستان را نادیده گرفته و «کور خوانده اند.»
mandegarآقای قانونی با اشاره به این‌که شخصیت و نام احمدشاه مسعود «وحدت‌بخش» است، از بزرگان و شخصیت‌های سیاسی خواست تا وحدت را نه در شعار بلکه در عمل به میان بیاورند. او گفت: «ما از یک برنامۀ تعریف شده برای آوردن صلح در افغانستان باید حمایت کنیم. با حرکت‌های تنهایی، جناحی و جدا از هم هیچ‌کسی به صلح با عزت، وحدت ملی و آیندۀ روشن نخواهد رسید. از این لحاظ، فراخوان و خواهش من از جمع بزرگان این حوزه این است که حداقل جدا از هر نوع برنامۀ انتخاباتی، برای صلح و برای همبسته‌گی مردم، باهم در کنار هم باشیم و متحد باشیم. بارها ما شاهد جدا شدن‌های مؤقت انتخاباتی بودیم. هر کس به اساس اجتهاد سیاسی، تکت و یا مسیری را انتخاب کرد، اما بعد از انتخابات باهم در کنار هم بودند، یکجا شدند و در خیر و شر و در همه مسایل با هم ماندد».
همچنان، محمداشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی با ارسال پیامی به مناسبت تجلیل از سالروز شهادت احمدشاه مسعود گفت که احمدشاه مسعود یکی از پیشگامان مبارزه راه آزادی در کشور بود و برای بقای افغانستان جان خود را فدا کرد.
در پیام آقای غنی آمده که آقای مسعود در عین حال به صلح و انتخابات به حیث پروسه‌های ملی تأکید داشت و مسوولیت جمعی همه مردم افغانستان این است تا از ارزش‌های فکری شهدا پاسداری کنند.
رییس حکومت وحدت ملی در پیام خود افزود که مهمترین هدف شهید احمدشاه مسعود و سایر شهدا، حفظ وحدت، دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت قانون در کشور بود.
به گفتۀ او، احمدشاه مسعود قربانی حملۀ تروریستی شد؛ اما تروریستان هنوز از ملت ما قربانی می‌گیرند ولی باید بدانند که با ترور و انتحار نمی‌توانند بر ارادۀ مردم فایق آیند و مردم هرگز از این مسیر به عقب نخواهند رفت.
در این مراسم پیام‌های استاد عبدرب الرسول سیاف از رهبران جهادی و پیام عبدالرشید دوستم، معاون نخست ریاست‌جمهوری نیز به خوانش گرفته شد.
عبدالرشید دوستم در پیامش گفته است: بی‌تردید آمرصاحب شهید یکی از چهره‌های بارز تاریخ معاصر افغانستان بود که جهانیان نسبت به شخصیت و کارنامه‌هایش در بخش نظامی آگاهی کامل دارند. آقای دوستم در بخشی از این پیام، خاطره‌یی از خودش با شهید احمدشاه مسعود را نقل کرده و گفته است که پس از شنیدن خبر شهادت قهرمان ملی افغانستان، شب‌ها خواب نمی‌کرده و ناآرام بوده است.
آقای دوستم روایت می‌کند: پیش از حادثۀ خواجه بهاوالدین همیشه دوبه‌دو با آمرصاحب گپ می‌زدیم، وضعیت را بررسی می‌کردیم و اگر وضعیت خوب نمی‌بود از کمک به همدیگر دریغ نمی‌کردیم و در کنار همدیگر می‌بودیم.
معاون نخست ریاست‌جمهوری در پیامش از جانشینی احمد مسعود ابراز خرسندی کرده و گفته است که احمد مسعود جوان با اخلاق و با روحیه است. آقای دوستم گفته است که از احمد حمایت و پشتیبانی می‌کند و از مجاهدین نیز می‌خواهد تا از او حمایت کنند.
آقای دوستم با بیان این‌که زمان، زمان اتحاد و همبسته‌گی است و نباید به صورت جداگانه تصمیم گرفته نشود، افزوده است: «به یاد داشته باشیم که اگر شرایط بدتر شود و طالبان به قدرت برسند، نه آرام‌گاه آمرصاحب شهید و نه آرام‌گاه استاد شهید را آباد می‌مانند؛ چنان‌چه طالبان گنبدِ آرام‌گاه جنرال مومن شهید، معاون شورای عالی صفحات شمال را دیده نتوانستند و آن را ویران کردند به دریای آمو ریختند. آن‌ها برای همه برنامه دارند و می‌خواهند برنامه‌های خود را تطبیق کنند».
احمدشاه مسعود هجده سال پیش از امروز در حملۀ تروریستی در خواجه بهاوالدین ولایت تخار به شهادت رسید. همه‌ساله از سالرزو شهادت قهرمان ملی کشور در سراسر افغانستان به گونۀ رسمی و مردمی گرامی‌داشت می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.