نظرسنجی آسیا فوندیشین: ۷۰ درصـد مـردم احسـاس ناامنـی می‌کننـد

گزارشگر:چهار شنبه 24 عقرب 1396 - ۲۳ عقرب ۱۳۹۶

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته توسط بنیاد آسیا، بیش از ۶۰ درصد از مردم افغانستان هنوز بر این باورند که این کشور در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند، اما نشانه‌هایی از حکومت بهتر و بازسازی، روحیه مردم این کشور را اندکی افزایش داده است.
mandegar-3به گزارش خبرگزاری رویترز، بیش از نیمی از ۱۰ هزار نفر شرکت کننده در این نظرسنجی نسبت به دولت اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان ابراز اطمینان کرده‌اند؛ دولتی که تلاش کرده که در مواجهه با افزایش فعالیت‌های طالبان، امنیت را برقرار کند. سال گذشته، کمتر از نیمی از افغان‌ها از دولت غنی ابراز رضایت کرده بودند.
با این وجود، ۳۹ درصد از شرکت کنندگان این نظرسنجی اظهار کرده‌اند که در صورت داشتن فرصت مناسب، تمایل دارند کشورشان را ترک کنند. این آمار دومین جایگاه را در میان نظرسنجی‌ها صورت گرفته طی بیش از ۱۰ سال اخیر به خود اختصاص می‌دهد.
دلیل اصلی این افراد برای تمایل به ترک افغانستان، نگرانی‌های روزافزون امنیتی اعلام شد. بیش از ۷۰ درصد از افغان‌ها درباره امنیت شخصی خود نگران هستند.
در سراسر افغانستان حملاتی در حال صورت گرفتن است. در ماه مه بیش از ۱۵۰ تن طی انفجاری در منطقه دیپلماتیک کابل جان باختند. این اتفاق یکی از مرگبارترین حملات از زمان اخراج طالبان در سال ۲۰۰۱ بوده است.
روزی که این نظرسنجی صورت گرفت، بیش از ۲۰ مامور پولیس در مبارزه با شبه‌نظامیان طالبان در قندهار کشته شدند.
این نظرسنجی که در ماه جولای و در تمامی ۳۴ ولایت افغانستان به ویژه در مناطق شهری صورت گرفت، به تصویری مرکب از دستاوردها در زمینه‌های تحصیلی و سلامت در دهه گذشته و نگرانی‌های ادامه‌دار درخصوص فساد، بیکاری و مسائل امنیتی اشاره می‌کند.
در حدود یک سوم افغان‌ها(۳۳ درصد از آنان) بر این باورند که کشورشان در مسیری مثبت حرکت می‌کند و این آمار نسبت به سال گذشته با ۲۹.۳ درصد، با اندکی افزایش روبه‌رو است.
عبدالله احمدزی، نماینده بنیاد آسیا در افغانستان در بیانیه‌یی گفت: پس از سقوطی تاریخی در سال ۲۰۱۶، اعتماد به نهادهای عمومی اندکی بهبود یافته است که نشان‌دهنده تثبیت اعتماد در سال ۲۰۱۷نسبت به نیروهای امنیت ملی افغانستان است.
افزایش خوش‌بینی در میان همه گروه‌های قومی به جز ازبک‌ها مشاهده می‌شود.
در حالی که رشد اندکی در احساس مثبت مردم افغانستان به وجود آمده، میزان آن نسبت به اوج خود در سال ۲۰۱۳ و پیش از بازگرداندن بیشتر نیروهای خارجی، پایین‌تر است. در آن زمان، نزدیک به ۶۰ درصد از افغان‌ها نسبت به آینده دید مثبتی داشتند.
این نظرسنجی در حالی صورت گرفت که در ماه اگست، آمریکا اعلام کرد، شمار سربازانش در افغانستان را افزایش می‌دهد و این می‌تواند خوش‌بینی مردم در ماه‌های آتی را افزایش دهد.

استقبال ارگ
ارگ ریاست جمهوری از نظرسنجی بنیاد آسیا استقبال کرده است.
ارگ در اعلامیه‎یی گفته است: حکومت وحدت ملی از گزارش‌های تحقیقی، نظرسنجی‌ها و سروی‌های عمومی که در مطابقت با معیارها و به‌صورت حرفه‌یی صورت بگیرد، استقبال نموده و پیشنهادها را بادقت تمام مورد غور قرار می‌دهد.
در اعلامیه ارگ آمده است: دراین گزارش نکات مثبتی مبنی بر افزایش خوشبینی به‌آینده، رضایت از کار حکومت، افزایش در عواید خانواده‌ها، مصونیت در انتقاد از حکومت، تاثیرگزاری در تصمیم‌گیری‌ها و بهبود در امنیت توسط پولیس، بازتاب یافته‌است.
در این اعلامیه می‌خوانیم: همچنان در گزارش به مشکلات چون اشتغال، بیکاری، کاهش در عرضه خدمات مانند برق، مهاجرت، فساد در برخی دستگاه‌های دولتی نیز اشاره شده‌است. درگزارش یادشده در کنار رضایت‌مندی از حکومت، نفرت مردم از طالبان نیز بازتاب یافته‌است. حکومت وحدت ملی افزایش در میزان رضایت شهروندان را در گزارش ناشی از اقدمات صورت‌گرفته در بخش زیربناها، اصلاحات، مبارزه بافساد و اراده سیاسی برای تغییر در شیوۀ حکومت‌داری می‌داند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.