یک نمایندۀ مردم غور در مجلس: حکمتیار به افرادش در غور اسلحه توزیع کرده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 27 عقرب 1396 - ۲۶ عقرب ۱۳۹۶

یک نمایندۀ مردم غور در مجلس می‌گوید که حزب اسلامی شاخۀ گلبدین حکمتیار به اعضای این جریان در ولایت غور اسلحه توزیع کرده است.
این عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید که افراد گلبدین حکمتیار با اسلحۀ غیر قانونی در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت بدون جواز با اسلحه گشت‌‌وگذار mandegare-3می‌کنند که نگرانی‌های جدی مردم را ایجاد کرده است.
رقیه نایل نمایندۀ مردم غور در مجلس نماینده‌گان گفته که حزب اسلامی شاحۀ گلبدین حکمتیار برای طرفدارانش در ولایت غور سلاح توزیع کرده و افراد مسلح این حزب در سطح ولایت غور به ویژه در شهر چغچران مرکز این ولایت به شکل آزاد گشت‌وگذار می‌کنند.
خانم نایل افزوده که حزب اسلامی در این ولایت صدها میل اسلحه غیر قانونی را در کمتر از یک سال گذشته، به طرفداران خود توزیع کرده و آنان به گونه آزادانه در ولایت غور اسلحه حمل می‌کنند.
این عضو مجلس نماینده‌گان با اشاره به نگرانی‌های مردم از این وضیعت می‌گوید که این وضعیت نگرانی مردم غور را بر انگیخته است.
بانو نایل، تاکید دارد که افراد مسلح غیر مسوول در ولایت غور دست به آزار و اذیت باشنده‌گان غور می‌زنند و عرصه زنده‌گی را بر مردم تنگ کرده‌اند.
او از حکومت وحدت ملی به ویژه شورای امنیت ملی خواست که برای جمع آوری سلاح‌های غیر قانونی و یا قانونمند ساختن اسلحه در این ولایت اقدام کند.
این در حالی است که در توافق نامۀ صلح که میان شورای عالی صلح و گلبدین حکمتیار صورت گرفته است، یکی از ماده‌های درشت این توافقنامه خلغ سلاح کردن گروه‌های مسلح مربوط به گلبدین حکمتیار است.
در این توافقنامۀ تصریح شده که تمام گروه‌های مسلح مربوط به گلبدین حکمتیار باید اسلحۀ خود را به‌زمین بگذارند.
اما، پس از امضأ توافقنامۀ صلح،حزب اسلامی شاحۀ مربوط حکمتیار حاضر به واگذاری اسلحۀ حود نشدند. به همین دلیل تمامی افراد مربوط به حزب اسلامی در تمامی نقاط کشور مسلح هستند.
این مساله نگرانی‌های زیادی را در کشور بر انگیخته است؛ اما حزب اسلامی گفته است که به دلیل تهدیدهای امنیتی نباید افراد این حزب سلاح‌شان را به دولت تسلیم کنند.
حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار بیش از ۱۵ سال در برابر دولت افغانستان جنگید. برخی از گزارش‌های نشر شده در خبرگزاری‌های داخلی و خارجی نشان می‌دهد، حزب اسلامی در جریان سال‌های پسین که در برابر حکومت افغانستان به حمایت از گروه های تروریستی می‌جنگید، در «کمپ شمشتود» واقع در پشاور پاکستان، بازداشت‌گاه‌های شخصی داشته و افرادی‌ از نهادهای دولتی و غیر دولتی که از طرف افراد این حزب ربوده می‌شدند به این بازداشت‌گاه‌ها انتقال می‌یافتند و در آنجا مورد شکنجه قرار می‌گرفتند.
اما، پس از ورد گلبدین حکمتیار به افغانستان، برخی‌ها به این باور‌اند که اعضای حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار هنوز در برخی ولایت‌ها مسلح هستند و در برابرحکومت می‌جنگند.
آگاهان باور دارند که گلبدین حکمتیار از حمایت بی‌دریع ارگ و شورای امنیت برخور دار است و این نهادها برای بقای خود از گلبدین به عنوان مهرۀ درشت استفاده سیاسی می‌کنند.
آگاهان می‌گویند که امتیازاتی وافری که از طرف حکومت به‌ویژۀ ارگ و شورای امنیت در اختیار گلبدین حکمتیار قرار دارد، این همه به‌خاطر استفادۀ سیاسی از وجود حکمتیار صورت می‌گیرد.
گلبدین حکمتیار پس از ورد به کابل در ساحۀ دارلالمان در غرب کابل در قصری که از طرف محمد اشرف غنیؤ رییس حکومت وحدت ملی، برایش آماده شده بود، مسکن‌گزین شد.
هرچند غور از ولایت‌های نسبتاً نا آرام در غرب کشور است. افراد مسلح غیر مسوول در این ولایت فعالیت گسترده دارند.
خیزش‌های مردم در این ولایت نیز جز نگرانی های مردم است.
داود غفاری سناتور غور در مجلس سنا، رییس امنیت ملی این ولایت را متهم می‌کند که کار او در ایجاد خیزش‌های مردمی در این ولایت موفق نبوده است.
آقای غفاری گفته که خیزش‌های مردمی را که امنیت ملی در این ولایت ایجاد کرده، در بسیاری موارد سلاح‌های و مهمات خود را به طالبان فروخته اند.
او با انتقاد از رییس امنیت ملی غور گفت که پول‌های اوپراتیفی این ریاست را بدون نتیجه مصرف کرده است.
خیزش های مردم در بسیاری مناطق کشور به منظور مقابله با حملات طالبان ایجاد می‌شود و نگرانی های از عدم مسوولیت پذیری این نیروها در کشور بیشتر است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.