۲۵ راه به افکار خلّاق و زیبا

گزارشگر:چهار شنبه 1 قوس 1396 - ۳۰ عقرب ۱۳۹۶

بخش نخست/

mandegar-3تا به حال چندبار احساس کرده‌اید که مغز شما از کار افتاده است، و دیگر قادر به فکر کردن نیستید؟ این به دلیل آن است که ما نیاز داریم توانایی‌های خود را برای فکر کردن افزایش دهیم. مطلبِ حاضر به نکاتی می‌پردازد که ما برای بیش‌تر و بهتر فکر کردن، باید به کار گیریم و به آن نیاز داریم.
یافتنِ بهترین زمان
بیش‌تر افراد مُسِن [میان‌سال] صبح‌ها بهتر می‌توانند فکر کنند و اغلب جوانان بعدازظهرها. شما چه زمانی بهتر فکر می‌کنید؟
خوب تحصیل کنید اما افراط نکنید
بعضی از روان‌شناسان عقیده دارند که تحصیلات تخصصیِ افراطی و زیاد، می‌تواند به توانایی تفکر خلاقانه آسیب وارد کند. شما اگر در رشتۀ نویسنده‌گی دکترا کسب کنید، الزاماً رمان‌نویس بزرگی نخواهید شد.
روز خود را با بهترین‌ها شروع کنید
محققین نشان داده‌اند که مقدار کافئین موجود در یک فنجان قهوه می‌تواند به تمرکزِ حواس کمک کند، اما اگر شما مستعد اضطراب هستید، بهتر است از آن پرهیز کنید.
خاطرات جدید را به خاطرات قبلی بچسبانید
حافظۀ خود را چون داربستی در نظر بگیرید و اطلاعات جدید را روی آن تثبیت کنید. همیشه اطلاعات جدید را به چیزی پیوند دهید و هرگز آن را تنها رها نکنید.
تا می‌توانید تمرین کنید
یادگیری و تمرینِ مداوم ذهن را تغییر می‌دهد. مطالعاتی که روی عده‌یی داوطلبِ ۷۰ ساله انجام شده، نشان می‌دهد که آموزش‌های منظم و طبق برنامۀ زمان‌بندی‌شده، باعث تغییر ساختار ذهنی فرد می‌شود، به نحوی که فعالیت ذهنی این افراد نسبت به زمانی که ۷ سال جوان‌تر بوده‌اند، بیش‌تر است. فرد میان‌سالی که خوب تمرین می‌کند، سریع‌تر از جوانی است که اصلاً تمرین نمی‌کند.
به ایده‌های خود شانس شکوفا شدن بدهید
بسیاری از ما با توجه به توانایی‌های‌مان، امکان ارزیابی حقایق و تصمیم‌گیری سریع داریم. خلاقیت نیاز به آرامش و سکون دارد و این‌که به ایده‌های به ظاهر نامعقول و بی‌معنیِ خود فرصت دهیم.
شغلی که باعث رشد شود و همراهی که باهوش باشد
مطالعات انجام شده در پولند نشان می‌دهد: صاحبان مشاغلی که نیاز به کارگیری ذهن دارد، نسبت به سایر افراد از قدرت تفکر بیش‌تری برخوردار اند. هم‌چنین ازدواج با فردی باهوش ممکن است در شما انگیزه ایجاد کند و باعث رشد و بالنده‌گیِ شما شود.
تجربه کنید
خلاقیت، اغلب به توانایی تعدیل راه‌حل‌ها از جهات مختلف زنده‌گی خلاصه می‌شود. برای مثال: نوارچسب خیاطی با الهام گرفتن از خار و خسی که به لباس می‌چسبد، ساخته شده است و یا شیوۀ پوست کندن کیله، ایده‌یی برای تهیۀ قوطی‌های کنسروی است که با حلقه‌یی که روی آن تعبیه شده، باز می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.