۲۵ راه به افکار خلّاق و زیبا

گزارشگر:شنبه 4 قوس 1396 - ۰۳ قوس ۱۳۹۶

بخش دوم/

mandegar-3توجه کنید
آیا تا به حال برای شما پیش آمده که نام کسی را تا مدتی پس از آن‌که او را ملاقات کردید، به خاطر نیاورید؟ علت این امر ضعف حافظه نیست، بلکه نداشتن تمرکز است. با بالا رفتن سن، باید اطلاعات را آگاهانه به حافظه بسپاریم و حفظ کنیم.
ورزش باعث تقویت قوای فکری می‌شود
تحقیقات گوناگون اکنون از این فرضیه که ورزش و تمرینات بدنی، اثرات سودمندی روی عملکرد تحصیلی دارد، حمایت می‌کند. تصور می‌شود که در هنگام ورزش، اکسیجن و مواد غذایی بیش‌تری در دسترس سلول‌های مغز قرار می‌گیرد، به علاوه باعث افزایش فاکتورهایی می‌شود که عامل رشد سلول‌های مغزی‌اند. ورزش فواید گوناگونی دارد و انجام آن به صورت مرتب و روزانه توصیه می‌شود.
تازه‌جویی؛ رمز موفقیت
نقاش امپرسیونیست هنری ماتیس در سال‌های پایانیِ عمر خود، از قیچی به جای قلم‌مو برای خلق آثارش بهره برد و به هنرش روحی تازه بخشید. مقایسۀ افراد خلاقی که متوقف می‌شوند با آن‌هایی که به خلاقیت ادامه می‌دهند، نشان می‌دهد که افراد دستۀ دوم پیوسته به دنبال دانشی جدید هستند.
شناخت عوامل بازدارنده
چنان‌چه در معرض عوامل مختلفی قرار گیریم که رشتۀ افکار ما را پاره کنند، تمرکز کردن مشکل خواهد بود. چنان‌چه کاری نیاز به دقت و تمرکز زیاد دارد، مثلاً تهیۀ یک گزارش، باید دوشاخۀ لینِ تلیفون را از پریز [ساکت] کشید و یا نوشته‌یی روی دروازه قرار داد تا کسی در آن‌هنگام وارد اتاق نشود.
فراموش نکنید که همیشه به دنبال کارهای مورد علاقۀتان باشید
اخیراً روان‌شناسی هالندی، مطالعاتی روی تفاوت‌های بین قهرمان شطرنج و استاد شطرنج انجام داد. او افرادی از هر دسته را تحت آزمایش‌هایی چون تست هوش، حافظه و تعیین میزان قوۀ استدلال برای حرکت مهره‌ها قرار داد و هیچ تفاوتی بین افراد دو گروه پیدا نکرد. تنها تفاوت این بود که قهرمانِ شطرنج علاقۀ بیش‌تری به بازی شطرنج داشت. آن‌ها اشتیاق و تعهد بیش‌تری نشان می‌دهند و کلید خلاقیت آن‌ها هم همین است.
ایده‌های جدید را با یک‎‌دیگر تلفیق کنید
با هیچ مطلبی سرسری برخورد نکرده و آن را با بی‌تفاوتی نخوانید. حاشیه‌نویسی، فکر کردن، شکل دادن و تلفیق مطالب با یک‌دیگر حتا اگر مطلبی که می‌خوانید به نظرتان به‌دردنخور و بی‌فایده باشد، به شما کمک می‌کند تا آن را به نحوی بفهمید که در نهایت بتوانید خلاقانه عمل کنید.
روش‌های سریعِ یادگرفتن را بیاموزید
یکی از مهم‌ترین مهارت‌های قرن بیست‌ویکم، توانایی یادگیری سریع است، پس آن را پرورش دهید. یاد بگیرید که به سرعت به ایده‌های خود شکل دهید. شیوۀ عملکرد مغز خود را پیدا کنید تا بتوانید آن را بهتر به کار گیرید. بعضی اشخاص پس از مدتی کار فکری نیاز به استراحتی کوتاه‌مدت و نوشیدن چای یا قهوه دارند تا بتوانند دوباره به کار ادامه دهند.

منبع: www.alavigroup.com

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.