رییس اجرایی حکومت وحدت ملی: طرف‌دار اشتراک شهروندان افغانستان در هیچ جنگ بیرونی نیستیم

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 7 قوس 1396 - ۰۶ قوس ۱۳۹۶

عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که طرف دار اشتراک شهروندان افغانستان در هیچ جنگ بیرونی نیستیم.
آقای عبدالله که دیروز دوشنبه (۶قوس) در نشست شورای وزیران صحبت می‌کرد، گفت: قسمی‌ که می‌خواهیم شهروندان افغانستان در داخل کشور در mandegar-3صلح زنده‌گی کنند؛ در هیچ جای دیگر هم طرفدار شرکت‌شان در جنگ نیستیم.
رییس اجرایی افزود که تمام دنیا با داعش مقابله می‌کند و افغانستان نیز در این حرکت با جامعۀ جهانی هم‌گام است.
آقای عبدالله هرچند از فرد و یا گروه مشخصی نام نبرد؛ اما گفت: اظهاراتی در این اواخر مطرح شده است که بیانگر راهبرد حکومت وحدت ملی نیست. اشارۀ آقای عبدالله به اظهارات معاونش محمد محقق می‌باشد.
آقای عبدالله می‎گوید که پالیسی حکومت افغانستان روشن است و دولت طرفدار شرکت شهروندانش در جنگ هیچ کشوری نیست.
او در حالی این موضوع را مطرح کرد که چند روز پیش محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی در برنامه‌یی زیر عنوان« محبان اهل بیت» که در تهران برگزار شده بود، در مورد جنگ سوریه و عراق، از جنگ‌جویان افغانستان (لشکر فاطمیون)، نیروهای ارتش عراق و سوریه در برابر داعش، قدردانی کرده بود.
آقای عبدالله در بخشی از سخنانش در رابطه به سفر هفتۀ گذشته خود به کشورهای بیرونی معلومات داده افزود: در صحبت‌هایی که با برخی شخصیت‌ها و سران کشورهای بیرونی داشته است از روند مبارزه با گروه‌های تروریستی در افغانستان استقبال شده‌ است.
اما، آقای عبدالله گفت که گروه داعش یک چالش بزرگ برای افغانستان و کشورهای منطقه است، از این جهت او خوشحال است که پناهگاه‌های این گروه تروریستی در کشورهای عراق و سوریه تخریب شده است.

او بیان داشت که در اثر جنگ‌های سال‌های گذشته در افغانستان، شهروندان افغانستان رنج‌های فراوان دیده‌اند و تعداد زیادی مردم افغانستان به کشورهای بیرون پناهنده شدند، به این دلیل حکومت افغانستان می‌خواهد همه‌یی شهروندانش در داخل کشور‌شان در صلح و رفاه زنده‌گی کنند.
آقای عبدالله گفت: در اثرجنگ‌ها، مردم ما سال‌های زیادی رنج دیده‌اند و کشور ما به چند پارچه شدن رسید، در چند سال گذشته بیشتر مردم ما آواره و بی‌خانمان در سراسر دنیا شدند، ما می‌خواهیم شهروندان افغانستان در داخل کشور ما در صلح زنده‌گی کنند و طرفدار اشتراک آنان در جنگ هیچ کشوری نیستیم.
عبدالله از کشوری مشخص نام نبرد اما گفت کشورهای که در امر مبارزه با گروه داعش افغانستان را همکاری نمی‌کنند، توقع می‌رود که در این راستا مانع هم ایجاد نکنند.
رییس اجرایی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به برگزاری لوی جرگه سنتی که از طرف برخی حلقات اخیراَ مطرح شده است، گفت: که لویه جرگه سنتی راه حل برون رفت از مشکلات کنونی کشور نیست.
آقای عبدالله تأکید کرد که با کسانی‌که خواستار برگزاری لویه جرگه سنتی هستند، گفت‌وگو داشته است او تلحویحاَ گفت: این افراد باید تحمل دو روز بیرون بودن از حکومت و قدرت را داشته باشند.
او هم‌چنان اضافه کرد: کسانی‌که منتقدین حکومت هستند، نباید در فکر فروپاشی آن باشند و با کنایه به اظهارات بسیاری از سیاست‌مداران دولت پیشین، گفت خیلی‌ها در صدد ایجاد حکومت موقت و براندازی حکومت بوده‌اند و این امر برای وارد شدن دوباره به سیاست راه درستی نیست.
این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که پیش از این حامدکرزی رییس جمهور و رنگین دادفر سپنتا وزیر خارجۀ حکومت پیشین، درخواست برگزاری لویه جرگه سنتی را برای برون رفت از مشکلات فعلی مطرح کرده بودند.
آقای عبدالله هم‌چنان در ادامۀ سخنانش گفت: با وارد شدن اصلاحات در کمیسیون انتخابات، می‌توانیم یک انرژی تازه را شاهد باشیم. ما برای برگزاری انتخابات با مردم افغانستان تعهد داریم و جامعه بین‌المللی نیز از آن حمایت می‌کند.
آقای عبدالله ابراز امیدواریم کرد که انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی‌ها و ریاست جمهوری به‌موقع، شفاف و عادلانه برگزار شود.
او گفت: نمی‌خواهیم که خاطرات تلخ گذشته که تاثیرات ناگواری روی وضعیت امنیتی و حکومتداری افغانستان داشت، دوباره تکرار شود.
به باور آقای عبدالله مردم افغانستان می‌خواهند و ضرورت این را می‌دانند که انتخابات پیش‌رو مانند انتخابات گذشته نباشد. چون راه‌حل برای تعیین سرنوشت انتخابات است و راه‌حل‌های جانبی که مثل حکومت موقت و لوی‌ جرگه سنتی گاهی مطرح می‌شود، نمی‌تواند مشکل مردم افغانستان را حل کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.