چشمِ شما و نمایشگر کمپیوتر

- ۰۳ جدی ۱۳۹۱

این روزها کم‌‎تر خانه‌یی را می‌توان پیدا کرد که کمپیوتر به آن راه نیافته باشد؛ حتا بسیاری از مردم گونه قابل حملِ این مظهرِ دنیای نوین را همه‌جا با خود به همراه می‌برند. به ‌این ترتیب، زمان قرار گرفتن در مقابل مانیتور و چشم دوختن به آن نیز در مقایسه با دهه قبل افزایش یافته و حتا کودکان هم ساعات زیادی را به بهانه بازی یا چت مقابل نمایشگر می‌گذرانند.
متهم ضعیفیِ چشم
قرار گرفتن در مقابل یک صفحه نمایشگر، یکی از متهمان ضعیفی چشم است و این سوال را مطرح می‌کند که ‌آیا در معرض نور نمایشگر تلویزیون، موبایل، کنسول‌های بازی یا کمپیوتر بودن می‌تواند باعث چشم‌درد بشود؟ پزشکان در پاسخ به ‌این پرسش، تنها علامت نشان‌دهنده آغاز آسیب به چشم را خسته‌گی بینایی می‌دانند. در واقع خسته‌گی چشم، یک هشدار بی‌خطر است و ۵۰ تا ۹۰ درصد افرادی که زمان زیادی را در مقابل نمایشگر می‌گذرانند، به خسته‌گی چشمی ‌دچار می‌شوند.
احتمال ابتلا به این عارضه در صورتی که فرد بدون هیچ‌گونه استراحتی، طی مدت زیادی در مقابل صفحه نمایش قرار داشته باشد، بیشتر هم می‌شود. اما چه‌گونه می‌توانیم خسته‌گی بینایی را تشخیص بدهیم؟ نشانه‌های این عارضه شامل قرمزی، خارش و حساس شدنِ چشم‌هاست. علاوه بر این و در موارد شدیدتر، ممکن است اشک از چشم‌ها جاری شود و در کُره چشم احساس درد کنید. در برخی موارد هم سردردهایی که منشای مغزی دارند یا  انواع کمردرد همراه با این علایم بروز می‌کنند.
افزایش آب سیاه چه‌طور؟
برخی از محققان معتقدند احتمال دارد کار با نمایشگرها منجر به افزایش آب سیاه شود. افزایش فشار چشم دلیل بروز بیماری آب سیاه است که در رده بیماری‌های اعصاب بینایی قرار می‌گیرد و با کاهش میدان دید بروز می‌کند.
این معضل چشمی ‌با از بین رفتن فیبرهای بینایی نیز همراه است. البته ‌این موضوع به‌طور کامل ثابت نشده، اما احتمال دارد که کار با نمایشگرها احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد؛ زیرا طبق آمار، بروز آب سیاه در افرادی که با کمپیوتر کار می‌کنند، بیشتر است. با تمام این حرف‌وحدیث‌ها حتا اگر کار با نمایشگرها باعث ایجاد مشکلات بینایی هم نشود، می‌تواند وجود برخی مشکلات پنهان چشمی ‌مانند مشکلات شکست نور را برای فرد مشخص کند و از این بابت قابل توجه است.
دیگران چه می‌گویند؟
برخی از پزشکان معتقدند بالا رفتن نمره چشم یک روند طبیعی است و قرار گرفتن در معرض نمایشگرها باعث بالاتر رفتن نمره چشم یا ضعیف شدنِ آن نمی‌شود. این گروه از چشم‌پزشکان می‌گویند حالا که برخی از افراد مجبور اند هفت یا هشت ساعت پشت کمپیوتر بنشینند، باید به عواملی مانند نور اطراف چشم، اکونومی ‌چوکی، فاصله فرد با کمپیوتر، فاصله چشم تا کمپیوتر، نور دستگاه کمپیوتر و نور محیط و سلامت چشم توجه کنند؛ زیرا در زمینه قدرت بینایی موثرند و نبود هر کدام از آن‌ها باعث عوارض چشمی ‌خواهد شد.
با وجود این، استفاده مداوم و طولانی از کمپیوتر با بروز خشکیِ چشم همراه خواهد شد که باعث فشار بر چشم و قرمز شدنِ آن می‌شود. چشم‌پزشکان پیشنهاد می‌کنند که افراد در شرایط استفاده مداوم از نمایشگرها، مرتب پلک بزنند و در موارد شدت خشکی چشم، از داروهای چشمی ‌بهره بگیرند. هم‌چنین باید تغییراتی در نوع تغذیه خود به وجود آورند و مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی‌های چرب، تخم‌مرغ و چهارمغز را افزایش دهند.
کمبود رطوبت در هوای اتاق نیز باعث خشکی چشم می‌شود. پزشکان پیشنهاد می‌کنند در ماه‌های سرد سال که میزان رطوبت هوا کم می‌شود، یک دستگاه بُخور در اتاق کارِ خود روشن کنید. چند دقیقه بستنِ چشم‌ها هنگام کار با کمپیوتر هم علایم خشکی چشم را بهبود می‌بخشد.
این چند توصیه را جدی بگیرید
ـ قبل از هر چیزی با یک چشم‌پزشک درباره استفاده از عینک‌های مخصوص کمپیوتر، مشکلات تقارب و شکست نور، قدرت بینایی و فاصله مناسب بین خودتان و نمایشگر صحبت کنید.
ـ وقتی در مقابل نمایشگر قرار می‌گیرید، آرنج‌ها باید در حالت افقی تکیه داده شوند و صندلی و میز هم در ارتفاع مناسبی باشند. چشم‌های شما باید از بالا به مانیتور اشراف داشته باشند.
ـ انعکاس نور کلکین یا گروپ روی صفحه نمایشگر، سلامت چشم‌های شما را تهدید می‌کند.
ـ با نگاه کردن منظم به نقاط مختلف اتاق، به چشم‌های خود استراحت بدهید. هم‌چنین باید از جای‌تان بلند شوید و کمی‌ راه بروید.
ـ شقیقه‌ها، پوست سر و گردنِ خود را به طور منظم ماساژ بدهید.
ـ بهتر است از کمپیوترهای LCD استفاده کنید و نور محیط هم کم‌تر از نور عادی باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.